Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är finewines.se för "avancerat"?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Men ska vi diskutera FineWines eller mediumwineswedrinkeveryday?
-Nu är du allt lite obstinat tycker jag nog :)

-Allt som har med vin att göra måste ju gå att diskutera på forumet och att bara prata viner som man kanske har möjlighet att dricka 2-3 gånger per år skulle ju göra att det inte fanns mycket att snacka om.
Det är ju trots allt de goda vardagsvinerna i 150-350 klassen som utgör den största delen av min vinkonsumtion.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
-Nu är du allt lite obstinat tycker jag nog :)

-Allt som har med vin att göra måste ju gå att diskutera på forumet och att bara prata viner som man kanske har möjlighet att dricka 2-3 gånger per år skulle ju göra att det inte fanns mycket att snacka om.
Det är ju trots allt de goda vardagsvinerna i 150-350 klassen som utgör den största delen av min vinkonsumtion.
Ja dom goda vinerna ja ;-) och det är dom vi ska prata om och diskutera tycker jag. oavsett pris så är det dom goda vinerna som det handlar om.

Vad är det då specifikt du tänker på när du menar att forumet tappat fokus ?
Tycker allmänt att vi tappat fokus på goda viner och blivit mer fokuserade på viner som egentligen inte ens är värda att nämna.
(Har inget med pris att göra)
 

chambertin

Medlem
Jag trodde bara vi skulle diskutera prisvärda, goda och bra viner. ser inte varför man vill diskutera viner som man sätter i en mellanklass.
Kan förstå och respektera att det inte intresserar dig men tycker det verkar konstigt att du vill få andra att sluta skriva om det som intresserar dom och med namnet på forumet som argument. Enklaste vore väl bara att var och en skriver om det som intresserar dem och annat som är utanför det personliga intresset hoppar man bara över. Tycker man balansen är skev så är det ju bara att försöka bidra mer själv inom det som är intressant.
 

chambertin

Medlem
Tycker allmänt att vi tappat fokus på goda viner och blivit mer fokuserade på viner som egentligen inte ens är värda att nämna.
(Har inget med pris att göra)
Du får nog bli mer specifik än så för att jag skall förstå. Exempel ?

Klart det dyker upp några viner då och då som inte intresserar mig heller men att vi skulle tappat fokus håller jag inte alls med om.
Kollar man tillbaka lite i t.ex i http://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi-provningsnoteringar-och-diskussioner.2030/page-273 så är det ju uppenbart att merparten av det som dricks och skrivs (det skrivs och diskuteras visserligen om en del annat men det är ju bara kul) definitivt är av finewines-kaliber. Det är väl snarare så att repertoaren och bredden på det som skrivs här har utökats väldigt mycket i takt med att antalet aktiva medlemmar ökat. När jag började läsa och skriva så var andelen som handlade om champagne förkrossande dominerande (kanske det är det du sörjer ?;)) men har på senare år ändrats till att mer avspegla (tror jag ) vad fler är intresserade av i vinväg.

På dom BYOB jag varit på så tycker jag att kvaliteten varit hög och vinerna ofta väldigt intressanta. Att det smygs in en och annan slamkrypare är ju bara kul och väldigt utvecklande. Säger precis som @Mattias S: Våga utmana sinnena och häng med på en provning eller ordna en liknande själva. Det ger mer än du tror (vågar jag påstå efter att provat vin i över 30 år).
 

Helen

Medlem
Men ska vi diskutera FineWines eller mediumwineswedrinkeveryday?

Detta är en intressant kommentar Skumpagne tycker jag. Vi som har hängt här sedan starten kommer säkert ihåg vinklubben.se och dess forum. Där kan vi snacka om att det diskuterades om prisvärda viner och andra halsbrännegivande drycker under 150 kronor. Många inlägg från dåvarande Krug, Krug88, Anders (gamla Anders) och mysenoxen mm var otroligt roande för oss sk finewinedrickare.
Finewines.se har de 2 senaste åren gått ifrån att fokusera på kvalitetsviner (oavsett pris) till att diskutera mera folkliga viner och jag tror att det får vi finna oss i. Det är en fin linje att hitta balans i vad som passar in i detta forums profil. Ska vi diskutera finewines som vi har gjort förut eller så kallade pizzaviner bestående av viner många av oss gamla anhängare aldrig i hela vårt liv skulle lägga en krona för att dricka typ Clos du Val. Jag tror finewines.se står vid ett vägskäl där gamla medlemmar ska samsas med de nya allt mer folkliga medlemmarna. (Nu påstår jag inte att vi gamla medlemmar inte är folkliga personligt utan det är mer vinerna vi har valt att anamma som inte är folkligt o_O ) Svaret får vi endast om forumet kommer överens om vilket fokus den ska ha.
 

chambertin

Medlem
Detta är en intressant kommentar Skumpagne tycker jag. Vi som har hängt här sedan starten kommer säkert ihåg vinklubben.se och dess forum. Där kan vi snacka om att det diskuterades om prisvärda viner och andra halsbrännegivande drycker under 150 kronor. Många inlägg från dåvarande Krug, Krug88, Anders (gamla Anders) och mysenoxen mm var otroligt roande för oss sk finewinedrickare.
Finewines.se har de 2 senaste åren gått ifrån att fokusera på kvalitetsviner (oavsett pris) till att diskutera mera folkliga viner och jag tror att det får vi finna oss i. Det är en fin linje att hitta balans i vad som passar in i detta forums profil. Ska vi diskutera finewines som vi har gjort förut eller så kallade pizzaviner bestående av viner många av oss gamla anhängare aldrig i hela vårt liv skulle lägga en krona för att dricka typ Clos du Val. Jag tror finewines.se står vid ett vägskäl där gamla medlemmar ska samsas med de nya allt mer folkliga medlemmarna. (Nu påstår jag inte att vi gamla medlemmar inte är folkliga personligt utan det är mer vinerna vi har valt att anamma som inte är folkligt o_O ) Svaret får vi endast om forumet kommer överens om vilket fokus den ska ha.

Det är ju bara medlemmarna här som skapar forumet genom vad dom skriver och inget annat.
Diskussioner om vad som bör eller inte bör skrivas (så länge det ligger inom lagens ram förstås) tycker jag inte hör hemma på ett forum där man har rätt att uttrycka sig fritt. Tror inte att moderatorerna skulle gilla rollen som censorer.
Din lite "von oben-attityd" mot de s.k folkliga medlemmarna är lite trist att läsa faktiskt.
Är det månne så som likhetstecken mellan vinnördar och snobbar skapas ?

Diskussionen om Clos du Val (eller egentligen BGK) var väl som livligast på det "gamla" forumet (vad nu det är). Har inte sett en rad om CdV sedan dess här.

Jag började inte heller mitt vinintresse med att dricka DRC och 1:er Crû Bdx utan de första aha-upplevelserna var just viner som idag förmodligen skulle ligga i just 150-200:- intervallet. Hade det då funnits ett forum som detta så hade jag garanterat hängt mycket där men om man hade mötts av tystnad och pikar om pizzaviner så skulle jag nog dragit mig undan illa kvickt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Att börja kalla nivån här folklig är väl minst sagt att ta i bara för att det pratas om viner som dödliga människor har råd att dricka.

I mina vänners ögon som är vinintresserade men som inte läser lanseringslistor, nördar distrikt och lusläser provningsnoteringar så är detta forum fortfarande outsägligt nördigt. Precis som det ska vara.
-Det behöver ju för den delen inte vara elitistiskt, även om det också är lite kul ibland :)
 

Helen

Medlem
Det är ju bara medlemmarna här som skapar forumet genom vad dom skriver och inget annat.
Diskussioner om vad som bör eller inte bör skrivas (så länge det ligger inom lagens ram förstås) tycker jag inte hör hemma på ett forum där man har rätt att uttrycka sig fritt. Tror inte att moderatorerna skulle gilla rollen som censorer.
Din lite "von oben-attityd" mot de s.k folkliga medlemmarna är lite trist att läsa faktiskt.
Är det månne så som likhetstecken mellan vinnördar och snobbar skapas ?

Diskussionen om Clos du Val (eller egentligen BGK) var väl som livligast på det "gamla" forumet (vad nu det är). Har inte sett en rad om CdV sedan dess här.

Jag började inte heller mitt vinintresse med att dricka DRC och 1:er Crû Bdx utan de första aha-upplevelserna var just viner som idag förmodligen skulle ligga i just 150-200:- intervallet. Hade det då funnits ett forum som detta så hade jag garanterat hängt mycket där men om man hade mötts av tystnad och pikar om pizzaviner så skulle jag nog dragit mig undan illa kvickt.

Jag skriver bara min reflektion över hur forumet har ändrat ton. Det är min uppfattning att det diskuterades mycket mera högkvalitativa viner vid starten av detta forum, om du vill kalla det von oben attetyd så är det dig fritt. Det viktigaste tycker jag är att folk skriver och håller forumet vid liv. De trådar som inte faller mig i smaken ger jag fan i att läsa.
 

Sörplarn

Medlem
Jag upplever detta som en väst vs öst offtopic.

Väst har i allafall här på finewines, ett bredare vin-intresse då BOYBs sker så ofta att man inte ens hinner gå på alla.
Vad har öst och hufvudstaden, inget så upplever jag det här.

Kanske dags för stock-skallarna att anordna lite aktiviter ni börjar bli bittra och tror sig sitta på höga hästar. ;)

 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag upplever detta som en väst vs öst offtopic.

Väst har i allafall här på finewines, ett bredare vin-intresse då BOYBs sker så ofta att man inte ens hinner gå på alla.
Vad har öst och hufvudstaden, inget så upplever jag det här.

Kanske dags för stock-skallarna att anordna lite aktiviter ni börjar bli bittra och tror sig sitta på höga hästar. ;)

Bredare!? du menar oftare, eller hur?
 

Segol

Medlem
Namnet må vara finewines.se, men beskrivningen är trots allt "sveriges största vinforum".

Löjligt om det inte skulle finnas utrymme att diskutera billigt plonk, prisvärda fynd, fina viner och astronomiskt dyra prestigeviner.

Ingen hindrar dig från att bara diskutera de två sista alternativen och ignorera totalt de två första.

Där ser man, jag hade faktiskt inte ens tänkt på att "för folk med smak" försvunnit.
 

chambertin

Medlem
Jag skriver bara min reflektion över hur forumet har ändrat ton. Det är min uppfattning att det diskuterades mycket mera högkvalitativa viner vid starten av detta forum, om du vill kalla det von oben attetyd så är det dig fritt. Det viktigaste tycker jag är att folk skriver och håller forumet vid liv. De trådar som inte faller mig i smaken ger jag fan i att läsa.
Nej det var inte det faktum att du reflekterade över att det skrevs mer om högkvalitativa viner förr som renderade min kommentar om von oben-attityd utan ditt ordval om andra medlemmar som "folkliga" och antydan om att det diskuteras "pizzaviner" här.

Förr var ju väldigt få involverade i diskussionerna och forumet hade mer av kompisgäng över sig än ett nationellt svensk vinforum.
Fokuset på champagne var också väldigt starkt vilket det inte är idag även om det är större här än bland vinintresserade i allmänhet (tror jag). Fattar inte varför det är önskvärt att få färre att skriva och diskutera vin här bara för att man vill slippa läsa om viner man inte är intresserad av. Det är ju bara att göra som du själv skriver "ge fan i att läsa" men ännu heller så vore det ju kul om forumet kunde inspirerar dig eller ngn annan till att testa ngt nytt. Så mycket vin och så lite tid du vet...

Smyger säkert sig in en och annan kommentar om enklare viner här men att det skulle vara i sådan omfattning att forumet drastiskt ändrat karaktär känns mig väldigt främmande.

Att valet framöver skall stå mellan finewines som det var förr och pizzaviner verkar ju lite drastiskt.
Får vi inte skriva om ngt där emellan menar du ?
 
Toppen