Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

FredrikC

Medlem
Känner mig ganska klar,även om man aldrig kan få för mycket.
Bara krug o NF som känns som måsten
Håller med. Visst skulle jag gärna slänga in ett gäng magnum dompa08 till i vinlagringsskåpet men man får hejda sig :p
Såg förresten att Dompa 08 finns på 3 liters nu också. Lockande men för 20 pengar tackar iaf jag för mig.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Håller med. Visst skulle jag gärna slänga in ett gäng magnum dompa08 till i vinlagringsskåpet men man får hejda sig :p
Såg förresten att Dompa 08 finns på 3 liters nu också. Lockande men för 20 pengar tackar iaf jag för mig.
Menar du att du inte har några DP 08 magnum!! och även skippar Jero!!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jajamen, 6500 euro utan avgiften. Helt sjukt bra.

Nja... så billigt är det väl inte... Många av oss fick ju skrämselhicka när den lanserades.
Lådan var dyrare än förväntat minst sagt och den som letar ordentligt på forumet kan hitta din prediktion av priset på lådan. Ekvationen saknade dock variabeln för själva trälådan vilket ledde till en viss underskattning av lanseringspriset.;)

10000 kr mindre tycker iaf jag är bra mycket billigare.
Klart att 10 000 kr är mycket billigare men förståeligt om man fortfarande tycker 66 000 kr är dyrt och inte "helt sjukt bra".
Varför inte? Vad anser du är ett bra pris för denna exklusiva samling och varför?

Ja den kostar rejält men när det bara släpps 8000 flaskor i hela världen är det en annan femma. Väldigt låga priser i din jämförelse och de flaskorna som ingår är att jämföra med dompa oeneuteque(stavning;p) Krugs collection osv eftersom de lagrats längre i deras källare. Detta höjer också priset rejält. Säg att priserna går upp 50% pga det och då är magnumen nere på cirka 27 istället.
Jag blir förvånad om krug CdM 08 magnum går för billigare när det väl är dags.
Så dyrt? Nja.
Bra pris för mig är det jag är villig att betala med hänsyn till kvalitet, egen smak, förväntningar och relation till varumärket. Jag köper inte Salon sedan de hamnade över 2000 kr och väldigt få andra viner heller för den delen. Jag värderar 04,06 & 07 till max 5000 kr st och magnumen 15000 kr och då får jag betala 20 000 kr för trälådan i bästa fall. Fast även det är en hög värdering för mig.

Köper hellre mogna Salon på restaurang för 5-10 000 kr än senaste årgångarna.

Så dyrt för mig, ja. Värderar man sendeggade flaskor och exklusiva magnumflaskor högre som du gör så blir svaret ett annat. Tror de flesta lådorna är köpta av investerare. Frågan är då hur många 08or som kommer drickas. Själv har jag ett vad där jag sagt att Comtes 07 kommer stiga mer i relativt värde än Salonlådan. Hittills leder jag.:cigarr:

För övrigt intressant att Salon pungar ut 16000 st sendeggade av respektive 04,06 & 07. Kan det vara så att de haft för många i källaren på grund av de kraftiga prishöjningarna?

Nu stack du iväg lite väl men de e okej :D
Men helt ärligt cirka 25000 för en salon 2008. Tycker ni det verkligen är helt obegripligt dyrt?

Jag begriper att andra inte tycker det men personligen tycker jag det. Ett vin som smakar citrusvatten de första 10 åren och mår bäst efter 15-20 år källaren i normala fall (97 och 95 undantaget). Att köpa en 08 på magnum för att dricka om 20-30 år känns inte så intressant till det priset. För övrigt har jag hittat magnum löst för + 40 000 kr så 25 000 kan säkert ses som "obegripligt billigt" av någon.:)
 

Per Stade

Lege artis
Då Salon bara gjorde 8000 magnum 2008 mot 60 000 flaskor tidigare år,
och huset Delamotte/Salon gör Salon på druvor,
som huvudsakligen kommer från kontrakterade odlare,
är ju frågan var resten av druvorna tog vägen?
Samtidigt gjorde samma vinmakare Delamotte Blanc de Blancs med druvor enbart från samma by som Salon.
Delamotte Blanc de Blancs 2008 för 569,95 på Philipsons Wine.
 

Vingubben

Medlem
Då Salon bara gjorde 8000 magnum 2008 mot 60 000 flaskor tidigare år,
och huset Delamotte/Salon gör Salon på druvor,
som huvudsakligen kommer från kontrakterade odlare,
är ju frågan var resten av druvorna tog vägen?
Samtidigt gjorde samma vinmakare Delamotte Blanc de Blancs med druvor enbart från samma by som Salon.
Delamotte Blanc de Blancs 2008 för 569,95 på Philipsons Wine.
Och den är sjukt bra. Top 3 av de 2008 jag har provat. Kan ju vara så att den del av druvmateiralet användes till Delamotten?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hur ser er samling av 2008 ut? Vad har ni och vad jagar ni?


Orpale och Bara MdF ligger närmast till hand men man får inse att man inte kan ha allt.

Det jag däremot grämt mig mest över att ha missat är Delamotte men...

Då Salon bara gjorde 8000 magnum 2008 mot 60 000 flaskor tidigare år,
och huset Delamotte/Salon gör Salon på druvor,
som huvudsakligen kommer från kontrakterade odlare,
är ju frågan var resten av druvorna tog vägen?
Samtidigt gjorde samma vinmakare Delamotte Blanc de Blancs med druvor enbart från samma by som Salon.
Delamotte Blanc de Blancs 2008 för 569,95 på Philipsons Wine.

...nu löstes det problemet!

Tack Per!:D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu stack du iväg lite väl men de e okej :D
Men helt ärligt cirka 25000 för en salon 2008. Tycker ni det verkligen är helt obegripligt dyrt?
Ja. Den ska definitivt inte vara dyrare än Krug Clos du Mesnil, för det produceras mer av den och den är inte lika bra.
Den sista Salon jag köpte var en flaska 2004 och jag har väldigt svårt att se att jag någonsin kommer att köpa den igen.
Att 2008 bara producerades på magnum var dessutom ett bisarrt beslut, eftersom Salons normala beteende är "för ung - för ung - för ung - för gammal". Det är en skumpa där det behövs lite referenser hur den ligger till just nu, och det blir ännu svårare när det bara finns magnum sålda i en bisarr låda att tillgå.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ja. Den ska definitivt inte vara dyrare än Krug Clos du Mesnil, för det produceras mer av den och den är inte lika bra.
Den sista Salon jag köpte var en flaska 2004 och jag har väldigt svårt att se att jag någonsin kommer att köpa den igen.
Att 2008 bara producerades på magnum var dessutom ett bisarrt beslut, eftersom Salons normala beteende är "för ung - för ung - för ung - för gammal". Det är en skumpa där det behövs lite referenser hur den ligger till just nu, och det blir ännu svårare när det bara finns magnum sålda i en bisarr låda att tillgå.
Salon är en producent som med ¨våld¨ försöker öka sina priser (och man har lyckats väldigt bra) isf låta marknaden sköta det som är fallet med DRC, Raveneau, Pierre Peters och Selosse för att nämna några. 1996 var sista årgången jag köpte.
 

Jonas Sand

Medlem
Då Salon bara gjorde 8000 magnum 2008 mot 60 000 flaskor tidigare år,
och huset Delamotte/Salon gör Salon på druvor,
som huvudsakligen kommer från kontrakterade odlare,
är ju frågan var resten av druvorna tog vägen?
Samtidigt gjorde samma vinmakare Delamotte Blanc de Blancs med druvor enbart från samma by som Salon.
Delamotte Blanc de Blancs 2008 för 569,95 på Philipsons Wine.
Där botade du min irritation på att jag bara köpte en när den släpptes på Systembolaget. Tack!
 

john b

Medlem
Samtidigt gjorde samma vinmakare Delamotte Blanc de Blancs med druvor enbart från samma by som Salon.
Delamotte Blanc de Blancs 2008 för 569,95 på Philipsons Wine.

Och den är sjukt bra. Top 3 av de 2008 jag har provat. Kan ju vara så att den del av druvmateiralet användes till Delamotten?

Där botade du min irritation på att jag bara köpte en när den släpptes på Systembolaget. Tack!


Var också nära att kasta mig på beställknappen, men tänkte jag skulle konsultera CT först, och mycket riktigt. På hylla 12 ligger några.
Har öppnat bara en, med lakoniska noten: "Socialdrack. Inga noter. Inge fel på den."
 

Fixfred

Medlem
Vem har sagt att dom gör så?
Var där på besök i somras. De årgångar som inte är tillräckligt bra av salon-vingårdslägen som tex le mensil går till att producera Delamotte. Detta gäller även om du har högpruduktion och inte vill använda allt till salon. Kan inte säga säkert att detta gäller just 2008 men det är möjligt.
 

Ejdern

Medlem
Då Salon bara gjorde 8000 magnum 2008 mot 60 000 flaskor tidigare år,
och huset Delamotte/Salon gör Salon på druvor,
som huvudsakligen kommer från kontrakterade odlare,
är ju frågan var resten av druvorna tog vägen?
Samtidigt gjorde samma vinmakare Delamotte Blanc de Blancs med druvor enbart från samma by som Salon.
Delamotte Blanc de Blancs 2008 för 569,95 på Philipsons Wine.
Ouuufff detta var fan bästa nyheten på länge. Della 08 är så sjukt bra!
Fick bli några lådor :D hoppas man får tilldelning bara, undrar hur många lådor de har.
Låter som många lådor har gått hit till oss på FW :)
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Var där på besök i somras. De årgångar som inte är tillräckligt bra av salon-vingårdslägen som tex le mensil går till att producera Delamotte. Detta gäller även om du har högpruduktion och inte vill använda allt till salon. Kan inte säga säkert att detta gäller just 2008 men det är möjligt.
Men Salon har väl inga lägen utanför Le Mesnil. Hur mycket druvor köper man på markanden, hur mycket är förbokat, hur mycket är långtidskontrakt? Hur mycket mark äger Salon, hur många flaskor gör dom per år?
 

Fixfred

Medlem
Men Salon har väl inga lägen utanför Le Mesnil. Hur mycket druvor köper man på markanden, hur mycket är förbokat, hur mycket är långtidskontrakt? Hur mycket mark äger Salon, hur många flaskor gör dom per år?

Salon/delamotte är samma företag tillsammans med laurent perrier
Vad jag förstår är det odlingarna i le mensil endast som blir salon
Salon äger själva 2,5 hektar sedan har de 25 andra odlare de köper ifrån inom le mensil.
De har satt en gräns på att inte göra mer än 60 000 standardflaskor per år.
 
Toppen