Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

En&annan

Medlem
Kastar mig in i denna diskussion utan att ha läst var enda inlägg, men har varit på några olika systembolag i Sthlms-området i dagarna. Enligt SBs hemsida så är det 2008 för tex Dom Perignon som gäller nu (även PR Winston börjar bytas ut). Det har tydligen inget att göra med hur det faktiskt ser ut i butikerna. Om en butik har 10 flaskor DP 2009, kommer de listas som DP 2008 på hemsidan. Detta pga att de har samma artikelnummer oavsett årgång. Efter samtal med både personal i butik och på SBs chatt, har jag förstått att det enda sättet att faktiskt veta vad som befinner sig i butiken är att ringa och fråga (alt. gå dit och fråga). Väldigt oklart varför de bedriver verksamhet på det sättet. Nåväl, enligt de jag pratat med i butik, så måste de sälja slut den gamla årgången innan de tar in den nya.

I en butik jag var inne i hade de inför nyår beställt in rätt många extra DP 2009, som tydligen sålde halvdåligt just då. Så nu står de med 17 flaskor 2009, som måste säljas INNAN de tar in 2008. Frågan är ju om 08an ens finns kvar då?
 

FredrikC

Medlem
Kastar mig in i denna diskussion utan att ha läst var enda inlägg, men har varit på några olika systembolag i Sthlms-området i dagarna. Enligt SBs hemsida så är det 2008 för tex Dom Perignon som gäller nu (även PR Winston börjar bytas ut). Det har tydligen inget att göra med hur det faktiskt ser ut i butikerna. Om en butik har 10 flaskor DP 2009, kommer de listas som DP 2008 på hemsidan. Detta pga att de har samma artikelnummer oavsett årgång. Efter samtal med både personal i butik och på SBs chatt, har jag förstått att det enda sättet att faktiskt veta vad som befinner sig i butiken är att ringa och fråga (alt. gå dit och fråga). Väldigt oklart varför de bedriver verksamhet på det sättet. Nåväl, enligt de jag pratat med i butik, så måste de sälja slut den gamla årgången innan de tar in den nya.

I en butik jag var inne i hade de inför nyår beställt in rätt många extra DP 2009, som tydligen sålde halvdåligt just då. Så nu står de med 17 flaskor 2009, som måste säljas INNAN de tar in 2008. Frågan är ju om 08an ens finns kvar då?
Det du säger har nog de flesta koll på o tråden redan hehe.
2008 kommer garanterat finnas kvar. Legacy edition av 2008an är däremot osäkert.
 
Kastar mig in i denna diskussion utan att ha läst var enda inlägg, men har varit på några olika systembolag i Sthlms-området i dagarna. Enligt SBs hemsida så är det 2008 för tex Dom Perignon som gäller nu (även PR Winston börjar bytas ut). Det har tydligen inget att göra med hur det faktiskt ser ut i butikerna. Om en butik har 10 flaskor DP 2009, kommer de listas som DP 2008 på hemsidan. Detta pga att de har samma artikelnummer oavsett årgång. Efter samtal med både personal i butik och på SBs chatt, har jag förstått att det enda sättet att faktiskt veta vad som befinner sig i butiken är att ringa och fråga (alt. gå dit och fråga). Väldigt oklart varför de bedriver verksamhet på det sättet. Nåväl, enligt de jag pratat med i butik, så måste de sälja slut den gamla årgången innan de tar in den nya.

I en butik jag var inne i hade de inför nyår beställt in rätt många extra DP 2009, som tydligen sålde halvdåligt just då. Så nu står de med 17 flaskor 2009, som måste säljas INNAN de tar in 2008. Frågan är ju om 08an ens finns kvar då?

Man får helt enkelt beställa till en mindre butik som inte har DP i sitt sortiment, ta sin 12-cylindriga limousin och köra miljöovänliga omvägar för att hämta lasset. Jag vet inte varför de har samma produktnummer på olika årgångar (det är ju helt olika produkter!). Någon som vet? Är det systemet eller leverantörerna som är orsaken? Kunderna knorrar i alla fall (åtminstingen på det här forumet).
 

ChristianB

DipWSET
Man får helt enkelt beställa till en mindre butik som inte har DP i sitt sortiment, ta sin 12-cylindriga limousin och köra miljöovänliga omvägar för att hämta lasset. Jag vet inte varför de har samma produktnummer på olika årgångar (det är ju helt olika produkter!). Någon som vet? Är det systemet eller leverantörerna som är orsaken? Kunderna knorrar i alla fall (åtminstingen på det här forumet).
Det finns säkert fler faktorer, men en sak är nog att det är enkelt för leverantörerna i fråga att bara fortsätta leverera en viss vara utan att behöva gå igenom processen att registrera den på ett nytt artikelnummer. Ett nytt nummer är nog låst till "helt ny artikel" vilket antagligen betyder en längre tidsaspekt för att få varan lanserad och därigenom mycket extrajobb för leverantören. Å andra sidan så har antagligen de flesta leverantörer ett intresse av att vara tydliga, men det blir väl en fundering kring huruvida det är värt besväret.

Det är ju samma problem i BS; om en årgång finns i litet fåtal och du beställer av en viss årgång, men ändå får "nästa" så att säga, så är det antagligen av samma skäl som ovan. En verkligt kvalitetsmedveten leverantör hade ju säkert lanserat nya årgångar som ny artikel, men jag vet inte hur krångligt det är i praktiken så det kanske inte är lönsamt att tänka så. :)
 

Thirsty

Smygnykterist
Var du inne i butiken och kollade? Saldot online visade noll men de hade 9 stycken inne i källaren.
Japp, pratade med han som har disken vid champagnehyllorna. Han följde även med bort till källaren för att visa att det bara var 09:eek:r kvar. Enligt honom gick alla inom 1 timme. :(
 

IsKr

Medlem
Så fort kan jag inte springa att jag hinner att ta dom. Själv har man försökt ringa runt till ett antal SB för att få tag i nån, dock utan resultat. Alla 08 var slut och det var 09 på hyllorna igen.
 

Ejdern

Medlem
Så fort kan jag inte springa att jag hinner att ta dom. Själv har man försökt ringa runt till ett antal SB för att få tag i nån, dock utan resultat. Alla 08 var slut och det var 09 på hyllorna igen.
Ring dit och be de skicka om de kanske finns kvar?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Enligt SB skall det finnas 22 stycken WC (vågar inte säga 2008) på hyllan hos Rådhusesplanaden i Umeå?!
Jag skall dit inom en kort tid och checka läget. Är det 2006 eller 2008.or?!
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Enligt SB skall det finnas 22 stycken WC (vågar inte säga 2008) på hyllan hos Rådhusesplanaden i Umeå?!
Jag skall dit inom en kort tid och checka läget. Är det 2006 eller 2008.or?!
Jag hämtade nyss ut fem flaskor som jag har jagat runt i hela Sverige. När jag kollade runt så hade inte Umeå ens i närheten av 22 flaskor. Se dessa flaskor kan vara nya!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
21 stycken 2008 finns i Umeå
805638DE-D0CE-4C04-9340-5FF3CB4B1649.jpeg
 

IsKr

Medlem
Ring dit och be de skicka om de kanske finns kvar?
Gjorde det, tror att det gick bra. Har inte konstant täckning när jag är på jobbet, så svårt att kommunicera med omvärlden. Dom skulle ringa mitt Sb och få dom att lägga en beställning åt mig. Har försökt flera gånger att få dom att beställa, utan framgång. Kanske fick en liten tillrättavisning :rolleyes:?
 
Toppen