Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Kom ihåg att man bör vara restriktiv med hur mycket man delar med sig av vad man köpt, särskilt om en någorlunda slug person kan koppla ens alias, profilbild, insta-konto, blogg eller liknande till den man faktiskt är. Inbrott sker.
Naturligtvis! ”Tänkte inte på det”
 

Silex

Medlem
Jag tycker det skulle vara intressant och se hur stor andel av viner som släpps med känt antal flaskor köps av forumets medlemmar.
Man kan ju ange hur många man har köpt av ett vin så räknar nån ihop.
Inget exakt antagligen men tillräcklig kanske för att vara intressant.
Om vi är stora köpare går det säkert att användas på något kommersiellt gångbart sätt.
Eller så finner vi att vi är pytteköpare så vi kan ödmjuka oss :)
Hursom en intressant lärdom.
Folk brukar ofta berätta om de fått tag på något av de riktigt attraktiva websläppen. För de flaskor som varit mest hype runt på forumet så uppskattar jag att det som högst rapporterats om ca 20-30% av tilldelningen till aktiva forumsmedlemmar. Ibland är ju också hypen stor här på forumet men inte lika mycket på andra ställen och då går ju en större andel hit. Men det finns ju väldigt många vinintresserade på t ex instagram som inte är aktiva här och som garanterat är intresserade av samma flaskor, och också många som är medlemmar och läser aktivt men inte skriver på forumet. Kommersiellt gångbara vill vi nog inte bli...
Man kan väl summera det hela med att jag är osäker på varför jag skrev det här inlägget som egentligen inte säger någonting :)
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Folk brukar ofta berätta om de fått tag på något av de riktigt attraktiva websläppen. För de flaskor som varit mest hype runt på forumet så uppskattar jag att det som högst rapporterats om ca 20-30% av tilldelningen till aktiva forumsmedlemmar. Ibland är ju också hypen stor här på forumet men inte lika mycket på andra ställen och då går ju en större andel hit. Men det finns ju väldigt många vinintresserade på t ex instagram som inte är aktiva här och som garanterat är intresserade av samma flaskor, och också många som är medlemmar och läser aktivt men inte skriver på forumet. Kommersiellt gångbara vill vi nog inte bli...
Man kan väl summera det hela med att jag är osäker på varför jag skrev det här inlägget som egentligen inte säger någonting :)
:) jag säger då samma om mitt svammel i mitt inlägg ovan.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Folk brukar ofta berätta om de fått tag på något av de riktigt attraktiva websläppen. För de flaskor som varit mest hype runt på forumet så uppskattar jag att det som högst rapporterats om ca 20-30% av tilldelningen till aktiva forumsmedlemmar. Ibland är ju också hypen stor här på forumet men inte lika mycket på andra ställen och då går ju en större andel hit. Men det finns ju väldigt många vinintresserade på t ex instagram som inte är aktiva här och som garanterat är intresserade av samma flaskor, och också många som är medlemmar och läser aktivt men inte skriver på forumet. Kommersiellt gångbara vill vi nog inte bli...
Man kan väl summera det hela med att jag är osäker på varför jag skrev det här inlägget som egentligen inte säger någonting :)

Det var väl inget svammel. Du uppskattade ju ett värde på 20-30%, ibland högre.
Kanske värt att utveckla bara varför forumet inte vill bli kommersiellt. Jag vet att mattias har lyft det många gånger förut, men kortfattat: Vi är oberoende av reklam och således alltså inte köpta av något företag/vinimportör. Vilket är fineswines.se största byggsten som gör att vi transparent kan fortsätta och växa samtidigt som vi behåller trovärdigheten för våra läsare.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Kom ihåg att man bör vara restriktiv med hur mycket man delar med sig av vad man köpt, särskilt om en någorlunda slug person kan koppla ens alias, profilbild, insta-konto, blogg eller liknande till den man faktiskt är. Inbrott sker.

Precis, det var därför jag skrev som jag gjorde.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Provade att få med smaknoterna när jag sket förbi och hämtade några till.

20190320_114839.jpg
 

Silex

Medlem
Provade att få med smaknoterna när jag sket förbi och hämtade några till.

Visa bifogad bild 16234
Ett stort problem med varor som ligger kvar i standardsortimentet med samma nr är ju att smaknoterna ligger kvar även om årgången byts. Ibland kan man se datum för smaknoten och den kan vara många år gammal. Nu skulle väl säkert smaknoten för just det här vinet se ganska liknande ut, men för vissa viner kan det verkligen skilja mellan årgångar och även vara ganska olika druvsammansättning, så värt att tänka på. De borde egentligen datumstämpla sina smaknoter på kvittot.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Ett stort problem med varor som ligger kvar i standardsortimentet med samma nr är ju att smaknoterna ligger kvar även om årgången byts. Ibland kan man se datum för smaknoten och den kan vara många år gammal. Nu skulle väl säkert smaknoten för just det här vinet se ganska liknande ut, men för vissa viner kan det verkligen skilja mellan årgångar och även vara ganska olika druvsammansättning, så värt att tänka på. De borde egentligen datumstämpla sina smaknoter på kvittot.
Det är sant.

Vill även klargöra att jag smet förbi, inte sket förbi. Får skylla på autokorrekt.. :D
 

FredrikC

Medlem
Har ju dock inte sett en enda bild på cristal 08 så forumet kanske inte fick så stor del av flaskorna i andra släppet?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kom ihåg att man bör vara restriktiv med hur mycket man delar med sig av vad man köpt, särskilt om en någorlunda slug person kan koppla ens alias, profilbild, insta-konto, blogg eller liknande till den man faktiskt är. Inbrott sker.
Vore otroligt tråkigt om så vore fallet. Speciellt på detta vinforum, men jag förstår helt och hållet. Som tur är har ju vissa av oss vinskåp på olika platser :)
 

ChristianB

DipWSET
Vore otroligt tråkigt om så vore fallet. Speciellt på detta vinforum, men jag förstår helt och hållet. Som tur är har ju vissa av oss vinskåp på olika platser :)
Ganska mycket av forumet är ju öppet för andra att läsa, även utan konto. Det var ju någon som för ett par år sedan fick sin vinkällare stulen och det är ju inte helt otroligt att det föregicks av research på t ex FW.
 

Thomas

Medlem
Någon som köpte La Grand Dame 2008 igår? Jag passade på den då jag lägger pengarna på Bollinger La Grand Annee 2008 istället.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Någon som köpte La Grand Dame 2008 igår? Jag passade på den då jag lägger pengarna på Bollinger La Grand Annee 2008 istället.
Jag klickade hem 2 stycken och tänkte dela en av dem med en vän. Så skall se om det var värt att ni hoppade den.
 
Toppen