Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

LarsW

Medlem
Har följt denna tråd med stort intresse och även själv gjort något enstaka nedslag i 2008-skumpa-djungeln, med några få buteljer som ligger och väntar i vinkällaren. Det är inte lika billigt som att vara intresserad av Muscadet sur lie, det är något jag kunnat konstatera på egen hand.

Är dock mycket intresserad av vilka inköp av Champagne 2008 som ni gjort som ni känner er mest nöjda med? Både vad gäller prestigeflaskor från cirka 8-900 kr och uppåt och "vanlig" årgångschampagne. Vilka är kapen helt enkelt (oavsett om det går att få tag på nu eller ej)?
@Elvis @MartinE @vintomas @Christer J @LarsW @Johan Blom @magnum @Trydebull m fl
Oj...
Rasande nöjd med...
Bollinger GA.
Bonnarie Vintage.
Winston Churchill.
Pol Roger Vintage.
Veuve Clicquot Vintage.
Belle Epoque
Cuvee William Deutz.
Charlemagne Mesnillesime.
Legras St Vincent.

Sörjer att jag missade...
Allt från Roederer 2008 (Både Cristal, vintage och rose)
La Grande Dame
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Oj...
Rasande nöjd med...
Bollinger GA.
Bonnarie Vintage.
Winston Churchill.
Pol Roger Vintage.
Veuve Clicquot Vintage.
Belle Epoque
Cuvee William Deutz.
Charlemagne Mesnillesime.
Legras St Vincent.

Sörjer att jag missade...
Allt från Roederer 2008 (Både Cristal, vintage och rose)
La Grande Dame

Glöm inte Roederer BdB, grymt underskattad och sällan omnämnd.

GD är väl inget att sörja över (avsiktlig dubbeltydlighet)...;)
https://www.millesimes.com/Veuve_Clicquot__la_Grande_Dame_2008_(Veuve_Clicquot,_vin_blanc)
 

Ekdahl

Medlem
Har följt denna tråd med stort intresse och även själv gjort något enstaka nedslag i 2008-skumpa-djungeln, med några få buteljer som ligger och väntar i vinkällaren. Det är inte lika billigt som att vara intresserad av Muscadet sur lie, det är något jag kunnat konstatera på egen hand.

Är dock mycket intresserad av vilka inköp av Champagne 2008 som ni gjort som ni känner er mest nöjda med? Både vad gäller prestigeflaskor från cirka 8-900 kr och uppåt och "vanlig" årgångschampagne. Vilka är kapen helt enkelt (oavsett om det går att få tag på nu eller ej)?
@Elvis @MartinE @vintomas @Christer J @LarsW @Johan Blom @magnum @Trydebull m fl
Intressant men svår fråga tycker jag då potential är det främst man har att gå på. "Facit" på vilka 2008 som är bäst har vi om 10-15 år.
En snabb inventering ger på handen att jag har 84 st 2008 i på olika ställen för lagring från 34 olika producenter/varianter. Själv har jag bara provat ett fåtal från min egen källare men provat rätt många i andra sammanhang. Problemet är att de som är bäst nu inte är de som är bäst på lång sikt. Men den som är varit godast hittills tycker jag är Hugot och St Vincent (tex bättre än vad DP och WC är nu tycker jag)

De som jag har störst förhoppning för framtiden vs pengen jag gav är kanske dessa:
  • Henriot
  • Henriot Rose
  • Pol Roger
  • Coutier
  • Bonnaire
  • Gratien Paradis
  • Legras St Vincent
  • Bollinger
  • Roederer
  • Roederer Cristal
  • André Jacquart
  • Veuve Clicquot (som fortfarande säljs på brittiska flygplaser för ca 500 kr, gjorde ytterligare inköp senast igår)
 
Last edited:

Kevinator

Medlem
Den har inte släppts än verkar det som.
Jo jag tror det. Jag kollade runt midnatt och då stod det att nästa batch kommer 2019-08-20, alltså idag. Men när jag vaknade imorse och kollade runt 8-tiden så stod det att det är tillfälligt slut. Misstänker att de släppte på webbeställning nån gång mellan midnatt och kl. 8 och nu är flaskorna slut. Eller tänker jag fel?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jo jag tror det. Jag kollade runt midnatt och då stod det att nästa batch kommer 2019-08-20, alltså idag. Men när jag vaknade imorse och kollade runt 8-tiden så stod det att det är tillfälligt slut. Misstänker att de släppte på webbeställning nån gång mellan midnatt och kl. 8 och nu är flaskorna slut. Eller tänker jag fel?
Jag skall inte säga att har fel. Men enligt källa så uppdateras webblagret när flaskorna finns på depån. Alltså inte kl 00.00 för då jobbar nog ingen. Det stod även tillfälligt slut ända sen igår, inatt och imorse (har kollat ex antal gånger). :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Screenshot 2019-08-20 at 10.03.27.png

Skönt, tack för förtydligandet. Jag trodde att jag hade missat det, men skönt att veta att jag bara behöver trycka på F5 tusen ggr under dagen idag :D
Haha exakt. Finns ett 6-pack på Gårda. OCH jävligt otippat i en stad jag aldrig ens hört talas om..
 

Kevinator

Medlem
Det verkar vara ett stort shoppingområde i Helsingborg med IKEA och Apple-butik. Kul att intresset för champagner även bidrar till ökad geografikunskaper.
 

Wintermute

Medlem
Visa bifogad bild 17751

Haha exakt. Finns ett 6-pack på Gårda. OCH jävligt otippat i en stad jag aldrig ens hört talas om..
Visa bifogad bild 17751

Haha exakt. Finns ett 6-pack på Gårda. OCH jävligt otippat i en stad jag aldrig ens hört talas om..
Väla är ett ganska stort shoppingcentrum som ligger vid Helsingborgs norra utfart. Så det är inte brott mot regeln att ALLA intressanta viner skall skickas till Stockholm, Göteborg och nordvästra Skåne innan de hamnar i websaldot.

edit: pucktvåa
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Väla är ett ganska stort shoppingcentrum som ligger vid Helsingborgs norra utfart. Så det är inte brott mot regeln att ALLA intressanta viner skall skickas till Stockholm, Göteborg och nordvästra Skåne innan de hamnar i websaldot.

edit: pucktvåa
Det betydde att det inte var en stad utan själva shoppingcentret. Då förstår jag att jag inte hört talas om det förut :D
Tänk om vi kunde få lite mer spridning på dessa viner och champagner runtom i landet eftersom det där jävla PK-huset vägrar skicka från sig dessa viner....
 

Kevinator

Medlem
Av ren nyfikenhet, såhär står det just nu på SBs hemsida:
  • Nej, drycken är tillfälligt slut, men kan finnas i enstaka butiker.
Vad kommer det att stå när det faktiskt går att beställa?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Av ren nyfikenhet, såhär står det just nu på SBs hemsida:
  • Nej, drycken är tillfälligt slut, men kan finnas i enstaka butiker.
Vad kommer det att stå när det faktiskt går att beställa?
"Nej, drycken är tillfälligt slut, men kan finnas i enstaka butiker." Kommer det stå.. För man kommer missa haha ;D

Skämt å sido, det kommer stå hur många som finns tillgängliga i webbsaldot.
 
Toppen