Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag kan bara svara för egen del. Visst har jag lagt ut några DRC-viner på auktion då de priserna har lämnat atmosfären och ser inte att de priserna man får för flaskorna motiverar att ha dem själva.

Visst är priset bra på WSC bra i Sverige och man kan säkert tjäna några procent på Bukowski, men efter avgifter vet jag inte om det är någon lyckad affär precis. Dessutom finns alltid risken att vinet säljs för lägre än vad du köpte för. 80 % av utropspris och avgift på 15 % skulle ge en summa på 68 % av utropspris. För att du ens skulle gå breakeven i ett sådant worse-case scenario skulle utropspris ligga på 2300 kr vilket vinerna inte lär göra.

Varför jag köper lådvis är för att 2008 är en riktigt monsterårgång. Har aldrig köpt så mycket Champagne på så kort tid som jag gjort nu när man kan bunkra 2008. Dessutom är WSC ta mig sjutton den bästa Champagnen jag någonsin har druckit. Pol Roger har en stil som helt och hållet tilltalar mig. Vill inte vakna upp om 15-20 år och tänka "varför i helvete köpte man inte mer?".
Tack för ett grymt utförligt svar. Jag håller nog med om att SWC inte har samma uttropspris som tex Cristal.
Men jag köpte bara 2 flaskor av SWC och druckit den 3.e så man börjar ju smått ångra sig när man ser att leverans på leverans köps slut.
En obruten låda till om 15 år vore ju inte dumt.
Får vara på hugget då helt enkelt! :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag kan bara svara för egen del. Visst har jag lagt ut några DRC-viner på auktion då de priserna har lämnat atmosfären och ser inte att de priserna man får för flaskorna motiverar att ha dem själva.

Visst är priset bra på WSC bra i Sverige och man kan säkert tjäna några procent på Bukowski, men efter avgifter vet jag inte om det är någon lyckad affär precis. Dessutom finns alltid risken att vinet säljs för lägre än vad du köpte för. 80 % av utropspris och avgift på 15 % skulle ge en summa på 68 % av utropspris. För att du ens skulle gå breakeven i ett sådant worse-case scenario skulle utropspris ligga på 2300 kr vilket vinerna inte lär göra.

Varför jag köper lådvis är för att 2008 är en riktigt monsterårgång. Har aldrig köpt så mycket Champagne på så kort tid som jag gjort nu när man kan bunkra 2008. Dessutom är WSC ta mig sjutton den bästa Champagnen jag någonsin har druckit. Pol Roger har en stil som helt och hållet tilltalar mig. Vill inte vakna upp om 15-20 år och tänka "varför i helvete köpte man inte mer?".
-Vad han sa... :)
 
För att du ens skulle gå breakeven i ett sådant worse-case scenario skulle utropspris ligga på 2300 kr vilket vinerna inte lär göra.

Vill inte vakna upp om 15-20 år och tänka "varför i helvete köpte man inte mer?".

Köper inte heller för spekulation men som en jämförelse inköptes 1996an för 879 SEK av oss som handlade då den släpptes.
 

FredrikC

Medlem
SWC har de sagt ska finnas rejält av under året så jag ser ingen brådis med den. Ska dock bli kul med GA 08. Någon som beställt den än ifrån utlandet?
 

Sigdarve

Medlem
SWC har de sagt ska finnas rejält av under året så jag ser ingen brådis med den.


Värst vad det hushållar med den då. Borde inte tiotusentals flaskor tagit slut på drygt två månader? I Sverige ryker ju nästan alla på en gång, då de blir tillgängliga.
"Last week, I was lucky enough to get a taste, well actually more than a taste, of the latest vintage, the 2008. In attendance were relatives of Churchill including his great granddaughter, Marina Brounger, as well as members of the de Billy and Pol Roger families who still own the company. James Simpson from Pol Roger’s British arm told me that the 2008 is “a five star vintage. As good as anything we’ve ever made before.” Production is tiny, in the tens of thousands of bottles, compared with Dom Perignon who make millions"
 

FredrikC

Medlem
Värst vad det hushållar med den då. Borde inte tiotusentals flaskor tagit slut på drygt två månader? I Sverige ryker ju nästan alla på en gång, då de blir tillgängliga.
"Last week, I was lucky enough to get a taste, well actually more than a taste, of the latest vintage, the 2008. In attendance were relatives of Churchill including his great granddaughter, Marina Brounger, as well as members of the de Billy and Pol Roger families who still own the company. James Simpson from Pol Roger’s British arm told me that the 2008 is “a five star vintage. As good as anything we’ve ever made before.” Production is tiny, in the tens of thousands of bottles, compared with Dom Perignon who make millions"
De släpper i omgångar :)
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Winston är väl en del av det fasta sortimentet? Då kan man inte begränsa inköp eller liknande. Gäller väl bara att forumet begränsar sig lite så löser det sig :)

"Gäller väl bara att forumet begränsar sig lite så löser det sig".

Där satt du huvudet på spiken! :D:D:D
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Winston är väl en del av det fasta sortimentet? Då kan man inte begränsa inköp eller liknande. Gäller väl bara att forumet begränsar sig lite så löser det sig :)

iofs att forumet och dess följare ibland har påverkan på vissa viner tror jag ändå att i detta fallet att vinlovers som inte hänger här till vardags har stor påverkan på saldot i detta fall... vi är säkert stora inköpare i vissa fall, men att tro att alla hänger här köper alla flaskor är inte särskilt sannolikt när det gäller detta vin...
 
Last edited:
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
iofs att forumet och dess följare ibland har påverkan på vissa viner tror jag ändå att i detta fallet att vinlovers som inte hänger här till vardags har stor påverkan på saldot i detta fall... vi är säkert stora inköpare i vissa fall, men att tro att alla hänger här köper alla flaskor är inte särskilt sannolikt när det gäller detta vin...
Jag tycker det skulle vara intressant och se hur stor andel av viner som släpps med känt antal flaskor köps av forumets medlemmar.
Man kan ju ange hur många man har köpt av ett vin så räknar nån ihop.
Inget exakt antagligen men tillräcklig kanske för att vara intressant.
Om vi är stora köpare går det säkert att användas på något kommersiellt gångbart sätt.
Eller så finner vi att vi är pytteköpare så vi kan ödmjuka oss :)
Hursom en intressant lärdom.
 
Last edited:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Jag tycker det skulle vara intressant och se hur stor andel av viner som släpps med känt antal flaskor köps av forumets medlemmar.
Man kan ju ange hur många man har köpt av ett vin så räknar nån ihop.
Inget exakt antagligen men tillräcklig kanske för att vara intressant.
Om vi är stora köpare går det säkert att användas på något kommersiellt gångbart sätt.
Eller så finner vi att vi är pytteköpare så vi kan ödmjuka oss :)
Hursom en intressant lärdom.

Vore kul om man kunde sammanfatta hur många av prestigerna från 08` som vi medlemmar har köpt, om man nu vill dela med sig av den informationen. Men det ska nog till en ny tråd då.
 

gece

Man vänjer sig.
Vore kul om man kunde sammanfatta hur många av prestigerna från 08` som vi medlemmar har köpt, om man nu vill dela med sig av den informationen. Men det ska nog till en ny tråd då.
Kom ihåg att man bör vara restriktiv med hur mycket man delar med sig av vad man köpt, särskilt om en någorlunda slug person kan koppla ens alias, profilbild, insta-konto, blogg eller liknande till den man faktiskt är. Inbrott sker.
 
Toppen