Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Martinski

Medlem
Men när tycker du en flaska inte är nydeggad längre? Mina RD 08or är deggade okt 22 och inhandlades mars 23. När slutade/slutar dom att vara nydeggade? Har Bollinger definierat det?Visa bifogad bild 29249

Det är ju inte vad jag tycker som är poängen utan snarare vad Bollinger marknadsför R.D som jag tycker är lite lustigt som bara, om den marknadsförs nydeggad av dem.. men vi får hit den nästan året senare. :)

De tycker man ska njuta R.D antingen nydeggad eller att man ska lagra dom av vad jag förstått saken rätt iaf.
 

buteljen

Medlem
Det är ju inte vad jag tycker som är poängen utan snarare vad Bollinger marknadsför R.D som jag tycker är lite lustigt som bara, om den marknadsförs nydeggad av dem.. men vi får hit den nästan året senare. :)

De tycker man ska njuta R.D antingen nydeggad eller att man ska lagra dom av vad jag förstått saken rätt iaf.
Fast jag tycker nog att de mer marknadsför extra tid på lees än att den är nydeggad.

Du citerade:
Madame Bollinger’s great idea was to choose an old vintage, recently disgorged and dosed like an Extra Brut. The recent disgorgement guarantees the remarkable freshness of the wine. This is what is so bold about the approach, which offers the world an opportunity to enjoy a truly unique tasting experience. This unique cuvée was named Bollinger R.D. for “Recently Disgorged”.
Jag hade markerat ett annat stycke än dig:
Madame Bollinger’s great idea was to choose an old vintage, recently disgorged and dosed like an Extra Brut. The recent disgorgement guarantees the remarkable freshness of the wine. This is
what is so bold about the approach, which offers the world an opportunity to enjoy a truly unique tasting experience. This unique cuvée was named Bollinger R.D. for “Recently Disgorged”.

Här är en annan beskrivning med fokus mer time på lees:

Post World War II: the first Bollinger Récemment Dégorgé​

After the war, most champagne houses were struggling. Economies had suffered and yet some champagne brands were launching prestige cuvees – very common today but almost unheard of then.

The team at Bollinger was very keen to also release a prestige cuvee. Madame Bollinger was horrified and dismissed the very idea! How could she possibly face her customers with a new wine, better than anything they had done before, when for years she had assured them that they made the very best champagne they possibly could. Now she was expected to go to them and say there was something better?

She would not do it.

Madame Bollinger had a better idea. She would take a small percentage of her fabulous vintage champagnes, known as La Grande Année, and, if the vintage was appropriate, hold them back for more time on lees. That way they could have their prestige cuvee, and Madame Bollinger could face her customers integrity intact. And so, R.D. was born.

The first R.D. was the 1952, which was released in June 1967.

Alldeles oavsett så undrar jag när det anses att "nydeggad" inte är relevant längre? Du verkar tycka att efter 10 månader så är den inte nydeggad. Vad är det som har hänt då som man går miste om? Har du sett någon annan diskussion om detta?
 

Martinski

Medlem
Fast jag tycker nog att de mer marknadsför extra tid på lees än att den är nydeggad.

Du citerade:

Jag hade markerat ett annat stycke än dig:


Här är en annan beskrivning med fokus mer time på lees:


Alldeles oavsett så undrar jag när det anses att "nydeggad" inte är relevant längre? Du verkar tycka att efter 10 månader så är den inte nydeggad. Vad är det som har hänt då som man går miste om? Har du sett någon annan diskussion om detta?

10 mån efter deggning skulle jag nog inte anse som nydeggad längre, då finns det champagne som är betydligt mer Recently Disgorged.

Bollinger själva skulle väl hävda man missar någon nydeggad karaktär likt när de langar upp en champagne de lagrat extra länge i källaren och deggar när man besöker de.
 

buteljen

Medlem
10 mån efter deggning skulle jag nog inte anse som nydeggad längre, då finns det champagne som är betydligt mer Recently Disgorged.
Men är det verkligen en grej med att den är "nyligen degorgerad"? Jag har aldrig fattat att det skulle vara en grej att dricka RD så fort som möjligt efter degorgering? Utan grejen är tiden på lees. Men man lär så länge man lever ....
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Menar att Bollinger själva marknadsför R.D som nydeggad och ’ska’ släppas kort efter efter att den deggad så man ska kunna njuta av en äldre nydeggad champagne.

Är ju iaf så Bollinger själva marknadsför konceptet med R.D. Om man kan köpa den nästan ett år efter så är den ju inte nyligen deggad längre.
Jo, även ett år senare är R.D. mer nyligen degorgerad än La Grande Année = samma årgång har tillbringat längre tid på jästfällningen. :) Begreppet syftar inte på "degorgerad de senaste x månaderna" och det har väl aldrig utlovats på exakt den formen? Och tur är väl det eftersom även sendegorgerad champagne - åtminstone i min gom - mår bra av extra tid på korken. (Även om poängen med R.D. lika mycket kan vara en ny chans att köpa en årgång man gillar.) Menar du att det vore rimligt att klistra på en ny etikett efter några månader och döpa om R.D. till La Grande Année igen? :oops:
Jag tror dock inte att det är exakt samma månad på alla, för de deggar ju manuellt. På La Grande Année har jag ofta sett att det kan diffa en del. Betydligt senare datum förekommer nog mest för magnum och stora flaskor där ströflaskor kan dyka upp betydligt senare hos utvalda handlare (och inte direkt vara gratis).
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
10 mån efter deggning skulle jag nog inte anse som nydeggad längre, då finns det champagne som är betydligt mer Recently Disgorged.

Bollinger själva skulle väl hävda man missar någon nydeggad karaktär likt när de langar upp en champagne de lagrat extra länge i källaren och deggar när man besöker de.
Lol - från min perspektiv faller dessa tidsrymder under ”Bottle Chock” då flaskorna skall ligga orörda i källaren i väntan på att de återhämtar sig från dégorgering och transport m.m.
Jag har totalt missuppfattat grejen! :vägg:
 

Martinski

Medlem
Lol - från min perspektiv faller dessa tidsrymder under ”Bottle Chock” då flaskorna skall ligga orörda i källaren i väntan på att de återhämtar sig från dégorgering och transport m.m.
Jag har totalt missuppfattat grejen! :vägg:

Ja jag brukar oftast låta mina flaskor mellanlanda minst ett år hemma innan öppning.
 

Jos

Medlem
Jag har iofs alltid tolkat RD bokstavligen och har tänkt att den ska drickas vid släpp för att få uppleva ”nydegg” men lång jästlagring. Typ…
Sen är det ju upp till var och en och majoriteten av de som lägger den summan på en flaska tenderar att gilla mer flaskmognad. Därav läggs nog de flesta på lagring.

Men förr, när 90-talarna släpptes så måste jag säga att jag nog tyckte de var bättre i början än när de legat ett gäng år i nåns källare. Tenderade bli lite väl mycket skog o champinjon med åren…

Å andra sidan, iom att de nu inte ligger så mycket längre på jästen än andra prestige så blir ju namnet RD lite poänglöst.

Man får kanske se namnet som sig bör i förhållande till GA
 

Martinski

Medlem
Jag har iofs alltid tolkat RD bokstavligen och har tänkt att den ska drickas vid släpp för att få uppleva ”nydegg” men lång jästlagring. Typ…
Sen är det ju upp till var och en och majoriteten av de som lägger den summan på en flaska tenderar att gilla mer flaskmognad. Därav läggs nog de flesta på lagring.

Men förr, när 90-talarna släpptes så måste jag säga att jag nog tyckte de var bättre i början än när de legat ett gäng år i nåns källare. Tenderade bli lite väl mycket skog o champinjon med åren…

Å andra sidan, iom att de nu inte ligger så mycket längre på jästen än andra prestige så blir ju namnet RD lite poänglöst.

Man får kanske se namnet som sig bör i förhållande till GA

BdM från Charles ligger väl än längre t.ex? BdM 2007 släpptes Augusti förra året dryga året efter R.D 07.
 

MarkusJ

Medlem
Tycker att priset känns lite väl maxxat på på FdP "R.D.", än mer om man jämför med Bollinger.

Bollinger LGA 2014: 1 899 kr (senaste släpp)
Bollinger R.D.: 3 499 kr

Diebolt-Vallois FdP 2013: 1 050 kr (senaste släpp)
Diebolt-Vallois FdP "R.D.": 3 500 kr

Någon som har druckit vanliga FdP 2008 i närtid?
 

BallyJ

Medlem
Lite väl saftig prislapp……..
Nu har jag inte exakt koll på produktionsvolymen men har för mig att Diebolt-Vallois producerar ca 10 000 buteljer av sin vanliga FdP. Kan tänka mig att produktionen av deras RD ligger betydligt lägre än så, samtidigt som det verkar vara deras först årgång av RD. Bollingers produktion av RD kan väl vara upp till 50-100 ggr högre jämfört med Diebolt-Vallois motsvarighet?
 

A77

Medlem
Nu har jag inte exakt koll på produktionsvolymen men har för mig att Diebolt-Vallois producerar ca 10 000 buteljer av sin vanliga FdP. Kan tänka mig att produktionen av deras RD ligger betydligt lägre än så, samtidigt som det verkar vara deras först årgång av RD. Bollingers produktion av RD kan väl vara upp till 50-100 ggr högre jämfört med Diebolt-Vallois motsvarighet?
Förstår inte ditt samband? Vi har andra producenter som totalt producerar 10k flaskor per år menar du att dessa ska ta ännu mer?
 

BallyJ

Medlem
Förstår inte ditt samband? Vi har andra producenter som totalt producerar 10k flaskor per år menar du att dessa ska ta ännu mer?
Jag menar inget, utan jag tror att den troligtvis ytterst begränsade volymen av FdP RD kombinerat med att vinet släpps för första gången och att årgången är superhypad kan bidra till att man sätter ett högt pris från start. Volymen av flaskor enbart utan de andra komponenterna skapar dock inte förutsättningar för en premiumprissättning per automatik. Jag tror i FdPs fall att de räknar med att tillgång och efterfrågan skapar möjligheten i det här enskilda fallet, jag generaliserar inte.
 

A77

Medlem
Jag menar inget, utan jag tror att den troligtvis ytterst begränsade volymen av FdP RD kombinerat med att vinet släpps för första gången och att årgången är superhypad kan bidra till att man sätter ett högt pris från start. Volymen av flaskor enbart utan de andra komponenterna skapar dock inte förutsättningar för en premiumprissättning per automatik. Jag tror i FdPs fall att de räknar med att tillgång och efterfrågan skapar möjligheten i det här enskilda fallet, jag generaliserar inte.
Ok hänger med men skulle däremot inte säga att just Diebolt Vallois är ”hypeat” men just i Sverige har företaget en del supporters. Men inte i samma skara som de större husens prestige.
 

BallyJ

Medlem
Ok hänger med men skulle däremot inte säga att just Diebolt Vallois är ”hypeat” men just i Sverige har företaget en del supporters. Men inte i samma skara som de större husens prestige.
Toppen, jag menar mer att 2008 är hypat. Jag hade själv gärna köpt FdP RD(gillar deras vanliga FdP) men tycker att det är lite för högt prissatt, jag kan dock förstå prissättningen. Jag har ingen koll på hur många flaskor som kommer men kan tänka mig att om det är 3-4 lådor så går de nog åt direkt. Finns ytterst lite information om vinet utifrån vad jag kan hitta så är svårt att bedöma hur intressant det är än så länge.
 

Thirsty

Smygnykterist
Bonnaire Love Story 2008, ny cuvee, är nu ute på marknaden.

Bild ifrån i höstas:
IMG_0888.jpeg
 

Sonderlese

Medlem
Artikel om Bollinger R.D. 2008 skriven av Ken Gargett, en australiensk vin- konnässör och skribent:

 

FredrikC

Medlem
Om någon letar efter CdM 08 så fick enviedechamp in den till det löjliga priset 50000kr...
sånt larv att de tar ut så högt pris.
 
Toppen