Champagne årgång 2012

Diskussion i 'Vin' startad av ChristianB, 21 februari 2018.

1. zippan

zippan Medlem

Nicolas Feuillatte 2012 har nog varit bäst.

2. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Det verkar som att Krug Grande Cuvée 168ème (basårgång 2012) nu finns utlevererad "på helrör". Vet inte hur färsk nyheten är, för jag får flera träffar på Wine-Searcher, men hade inte sett den omnämnd som tillgänglig tidigare.

FredrikC, Crist(al)ian 77, magnum och 1 annan gillar detta.
  3. FredrikC

FredrikC Medlem

Krug har haft sin release digitalt med folk runt om i världen i någon vecka eller två nu. Juhlin fick genomgång idag så man kan ju hoppas de dyker upp snart på bolaget.

4. Ejdern

Ejdern Medlem

Finns en hel del fina 2012or men skulle nog vilja ta 3st till toppen då jag inte kan bestämma vilken som är bäst :)
    PR 2012 Bdb
    Delamotte 2012 Bdb
    Dhondt-Grellet (Les Nogers) Bdb 2012

magnum och FredrikC gillar detta.
  5. Johan Blom

Johan Blom Hobbysamlare och allsörplare

Skulle säga Louis Roederer 2012 är den bästa hittills. Men druckit för få.

MartinE, magnum och FredrikC gillar detta.
  6. Hardolph

Hardolph Medlem

Legras & Haas Les Setillons tycker jag var trevlig. Första flaskan dracks i somras och var väldigt trevlig. De andra var inte i paritet med den första men ändå bra.

MartinE och FredrikC gillar detta.
  7. Jag gillade särskilt Bonville Pur Oger 2012, den har fin potential. Annars både PR bdb och LR 2012. Har många kvar att prova :)

8. Thirsty

Thirsty Medlem

Många som synes tycka att PR 12 och LR 12 är toppen nu vilket jag tyvärr inte upplever. Blindade dessa tillsammans med respektive NV och plats ett och två blev NV. Tror att dessa vintage behöver lagras längre för att, enligt min uppfattning, komma till sin rätt och uppskattas. Ska ju vara en bra årgång så det enda vettiga är att fylla på i källaren och se vad de ger i framtiden. :)

FredrikC gillar detta.
  9. MartinE

MartinE Medlem

Jag har hunnit dricka ett 40-tal champagner från 2012 och även om många beskriver årgången som generös, tycker jag att de allra flesta flaskorna är alldeles för unga idag. Louis Roederer Vintage, Louis Roederer Rosé, Veuve Clicquot Vintage och samtliga viner från Marie-Courtin har dock verkligen imponerat! Men allra bäst hittills tycker jag att Emmanuel Brochet Les Hauts Meuniers och David Léclapart L'Aphrodisiaque varit!

magnum, Daniel A, FredrikC och 3 andra gillar detta.
  10. Stefan B

Stefan B Medlem

14 maj som officiellt release datum enligt denna artikel men vet inte om det varierar i olika länder...
    https://www.thedrinksbusiness.com/2020/05/krug-releases-168th-edition-grande-cuvee-champagne/

11. FredrikC

FredrikC Medlem

12. Johan Blom

Jag väntar fortfarande på 375ml flaskan. Hoppades på att den kommer under dagen. Har blindprovning ikväll, så kan bli en trevlig starter!

FredrikC gillar detta.
  13. Johan Blom

Update: 375ml är 168éme så det är bara att beställa!

FredrikC, Jona A, Rasmus Åkesson och 2 andra gillar detta.
  14. Jona A

Jona A Medlem

Perfekt la en beställning får se vad som kommer.
    Ser att det har ökat antalet man kan beställa på vanlig flaska undrar vilken edition det är nuo_O

Johan Blom gillar detta.
  15. FredrikC

FredrikC Medlem

Kul då hade jag inte drömt. Nja jag håller mig till helflaskor :)

Ja det saldot för Stockholm är uppdaterat till 34 ser jag. Förhoppningsvis är det tre nya lådor med 168eme där :D

Johan Blom och Jona A gillar detta.
  16. Johan Blom

Prövar lillen först :)

Last edited: 8 maj 2020
    FredrikC och Jona A gillar detta.
  17. Elvis

Elvis Medlem

Jag har ett gäng Pol Roger 2012 men har faktiskt inte rört dem än.

Jag har provat 19 stycken 2012or och bäst för mig hittills är Vilmart Grand Cellier d'Or och Louis Roederer Rosé.

Crist(al)ian 77, FredrikC och Jona A gillar detta.
  18. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Skräll! Lika bra du lägger till Polle på pallplats redan nu och gärna på magnum...:p Samma lista gäller väl för övrigt 2018 med?:D

Thirsty, Kostjan, Silex och 3 andra gillar detta.
  19. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Någon som beställt vanliga flaskor ännu? 168?

Wintermute och Mikael Goldring gillar detta.
  20. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

WA (William Kelley) skrev igår att 168an är uppskjuten pga Corona.

Kanske bara gäller USA..?

Dela sidan