Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne BYOB-minivertikal i Stockholm

Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Oja, soda streamer finns i stort sett varje hem, nuförtiden. Tom på landsbygden;)
En Montrachet körd i sodastreamern accepteras helt klart på en prestigechampagneprovning! ;)
Jag skulle t.o.m. gissa att en sodastreamer är något som är vanligare på landsbygden än i storstaden (eftersom sodastreamern var en "ny grej" ungefär när jag gick på högstadiet på 1980-talet).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej! Jag kan delta söndag om vi, som vintomas uttryckte det, inte ses alltför sent.

@Crist(al)ian 77: har du ingen ingen 96 eller 02 i din djupa GC-källare;) Antar att de var med när du körde din alla-GC-ettiketter-provning?

Det hade även varit grymt kul med en riktig vintage från någon av de årgångar GC-årgångar som är med...

Årgångskåta 08or.:p Nu tillkom denna vertikal för att bevisa att GC är minst lika bra om inte bättre dåliga år. Vi får se hur det går med den saken... Nu har vi i alla fall 04 & 08 och med lite tur även 12.

Innan ID-koderna infördes i samband med 03-bas gick det endast att gissa degorgeringsdatum genom korkens siffror och @vintomas dechiffrering. Degorgering sker löpande och därför medför det en viss osäkerhet när det gäller att fastställa basår. I efterhand har 02-basen släppts med ID-kod men 96-bas måste man fråga Krug om. Har inga av dessa flaskor dock.
 

Elvis

Medlem
Jag har bara 08 och 10 men ska försöka byta till mig en 06 eller 07. Kanske @vintomas eller @Crist(al)ian 77 vill göra det? Kan avstå en av mina 164eme eller 166eme.

PS. Jag kan bara vara med om det är på dagtid. Min fru gjorde just planer på kvällstid så jag måste hem till barnen.
 

Thirsty

Smygnykterist
Gah, trött leverantör! Först uteblivet svar om leverans och sedan inställd leverans. Står nu utan flaska. :vägg: Någon som vet någon sida som brukar ha snabb leverans dvs innan helgen? Alternativt om någon kan krita en flaska så beställs en motsvarande eller exempelvis 164 om så önskas istället. :neej:
 
Verkar för min del bli svårt att få tag på 168e

ringde bolaget idag och den flaskan de hade inne är 167e.. :)

men man vet aldrig, inte fredag än så än lever hoppet ;) så får återkomma
 

Thirsty

Smygnykterist
Gah, trött leverantör! Först uteblivet svar om leverans och sedan inställd leverans. Står nu utan flaska. :vägg: Någon som vet någon sida som brukar ha snabb leverans dvs innan helgen? Alternativt om någon kan krita en flaska så beställs en motsvarande eller exempelvis 164 om så önskas istället. :neej:
Ett annat alternativ är 2*kvartsmagnum för att benchmarka om det är så stor skillnad som ryktet säger. :)

Edit: Tar då givetvis på mig rollen som servitör så att övriga får det blint.
 

Champagne99

Medlem
Då verkar det som att det blir hemma hos mig på söndag, välkomna! Om någon annan hittar ett annat ställe att vara på, mer centralt, så säg bara till så kör vi där istället. Om inte så skapar jag en privat konversation om några dagar för alla deltagare med lite mer information om var ni ska och så.

@Crist(al)ian 77 Jag skulle tycka att det var fantastiskt roligt att få prova den första utgåvan om du vill ta med en sådan.

@Rasmus Åkesson Likt flera andra har skrivit här så skulle jag också tycka att det var spännande att jämföra 160 med vintage 04 så du får gärna ta med den istället om du inte får tag på 168. Det vore trevligt att ha dig med.

@v00alex @vintomas @Elvis Ni har alla uttryckt att vi måste sluta i tid och jag är lite i samma sits då jag har tre små barn som kommer hem och ska ha middag och nattas på kvällen. Jag har tidigare skrivit ca. kl. 13-17. Fungerar det för er eller ska vi sikta på tidigare? Jag tänkte att det är bäst att ta det efter lunch så att alla är mätta men annars kan vi ju ses innan lunch och så äter alla efteråt när vi är klara på eftermiddagen, jag är tyvärr ingen mästerkock och tänkte fokusera på champagnen på söndag men lite bröd, ostar och charkuterier tänkte jag ordna oavsett :)

Hoppas att det löser sig för @Thirsty och @Elvis med något byte eller liknande så att alla kan vara med. Jag har som sagt inga fler Krug-flaskor i min lilla samling så jag kan tyvärr inte vara behjälplig med detta.
 

Jos

Medlem
Hur många är vi? Jag har en polare som ev. vill vara med och som har GC med basår tidig 2000-tal har jag för mig
 

Champagne99

Medlem
Hur många är vi? Jag har en polare som ev. vill vara med och som har GC med basår tidig 2000-tal har jag för mig

Din polare är välkommen för mig! Vi är 8 om alla kommer, 9 med din polare, men det är ett par frågetecken fortfarande. 8 är inga problem att få plats här. 10 har jag inte testat men borde gå om vi tränger ihop oss, jag löser det annars.

Fler än 10 kanske vi inte ska vara oavsett så att vi alla har tillräckligt i glasen för en bra provning?
 
  • Like
Reactions: Jos

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Gah, trött leverantör! Först uteblivet svar om leverans och sedan inställd leverans. Står nu utan flaska. :vägg: Någon som vet någon sida som brukar ha snabb leverans dvs innan helgen? Alternativt om någon kan krita en flaska så beställs en motsvarande eller exempelvis 164 om så önskas istället. :neej:
Jag har visserligen 05 men vill inte gärna släpa på fler flaskor än 27... Kanske @vintomas kan hjälpa till i vanlig ordning.:)

Alternativt att du tar med dig en Vintage om du nu har det. Jag tror alla är med på det.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@v00alex @vintomas @Elvis Ni har alla uttryckt att vi måste sluta i tid och jag är lite i samma sits då jag har tre små barn som kommer hem och ska ha middag och nattas på kvällen. Jag har tidigare skrivit ca. kl. 13-17. Fungerar det för er eller ska vi sikta på tidigare? Jag tänkte att det är bäst att ta det efter lunch så att alla är mätta men annars kan vi ju ses innan lunch och så äter alla efteråt när vi är klara på eftermiddagen, jag är tyvärr ingen mästerkock och tänkte fokusera på champagnen på söndag men lite bröd, ostar och charkuterier tänkte jag ordna oavsett :)
Det funkar utmärkt för mig.
 

Jos

Medlem
Om det är lättare för majoriteten att vi är i stan så kan vi vara hos mig i närheten av Odenplan. Har pga uteblivet nyköp lite stolsbrist men det går säkert att lösa i så fall.
 

Champagne99

Medlem
Om det är lättare för majoriteten att vi är i stan så kan vi vara hos mig i närheten av Odenplan. Har pga uteblivet nyköp lite stolsbrist men det går säkert att lösa i så fall.
Jag antar att det underlättar för de flesta. Jag är ok med att köra hos dig istället om de andra vill det. Jag vill bara att provningen ska bli av :)
 
  • Like
Reactions: Jos
Toppen