Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne BYOB-minivertikal i Stockholm

För mig funkar allt med champagne!

Dag och plats överlåter jag till er att bestämma men i närheten av civilisationen är att föredra.;)

Minivertilal är alltid kul men kanske inte helt lätt att få ihop utan @vintomas hjälp eftersom han brukar hjälpa 08orna med flaskor... Valfri prestige är enkelt och funkar för mig.

Andra relativt lätta alternativ är:
  1. horisontalprovning med 08a som jag antar alla har fullt i källaren med. Kan vara kul och se vilka som är bäst blint. För att det ska bli rättvist kan man köra 1 prestige eller 2-3 "vintage" var.
  2. Selosseprovning. Går det ens att skilja på vinerna halvblint och ska man därför bara köpa Initial..? Jag har själv alla varianter.
  3. DP-vertikal. Fick precis erbjudande på 03, 04 & 06 för bolagspris. Med 08 och 10 har vi redan 5 st! Nu har jag dock för mig att ni körde en DP-vertikal när inte jag var med.
Philipponnat dricker vi allt för lite av.
 

Jos

Medlem
För mig funkar allt med champagne!

Dag och plats överlåter jag till er att bestämma men i närheten av civilisationen är att föredra.;)

Minivertilal är alltid kul men kanske inte helt lätt att få ihop utan @vintomas hjälp eftersom han brukar hjälpa 08orna med flaskor... Valfri prestige är enkelt och funkar för mig.

Andra relativt lätta alternativ är:
  1. horisontalprovning med 08a som jag antar alla har fullt i källaren med. Kan vara kul och se vilka som är bäst blint. För att det ska bli rättvist kan man köra 1 prestige eller 2-3 "vintage" var.
  2. Selosseprovning. Går det ens att skilja på vinerna halvblint och ska man därför bara köpa Initial..? Jag har själv alla varianter.
  3. DP-vertikal. Fick precis erbjudande på 03, 04 & 06 för bolagspris. Med 08 och 10 har vi redan 5 st! Nu har jag dock för mig att ni körde en DP-vertikal när inte jag var med.
08 blint är ju superkul, det tycker jag ni ska köra! :)
 

Stefan J

Medlem
Sist på bollen och lite till men behöver ni komplettera fältet så kan jag troligen skrapa ihop något vad gäller 08 eller Selosse vad gäller tema enligt ovan.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Minivertilal är alltid kul men kanske inte helt lätt att få ihop utan @vintomas hjälp eftersom han brukar hjälpa 08orna med flaskor...
Tackar för detta omdömet! Om det inte varit för corona-eländet hade jag gärna ställt upp (källaren är till för att utnyttjas...), så länge som jag får sådär en månads förvarning, för jag har tänkt göra någorlunda regelbundna helgbesök i Sverige. (Flyga är både kul och billigt, som Greta brukar säga. ;)) Problemet är att det nu bara går att veta från en vecka till nästa om det alls går att resa, så det går inte att planera hembesök med den framförhållning som krävs för att få ihop en provning. Nu är förstås detta på nivån "dagens i-landsproblem" jämfört med de som blir sjuka och dör eller bli arbetslösa, men lite frustrerande är det allt.
 

Champagne99

Medlem
För mig funkar allt med champagne!

Dag och plats överlåter jag till er att bestämma men i närheten av civilisationen är att föredra.;)

Minivertilal är alltid kul men kanske inte helt lätt att få ihop utan @vintomas hjälp eftersom han brukar hjälpa 08orna med flaskor... Valfri prestige är enkelt och funkar för mig.

Andra relativt lätta alternativ är:
  1. horisontalprovning med 08a som jag antar alla har fullt i källaren med. Kan vara kul och se vilka som är bäst blint. För att det ska bli rättvist kan man köra 1 prestige eller 2-3 "vintage" var.
  2. Selosseprovning. Går det ens att skilja på vinerna halvblint och ska man därför bara köpa Initial..? Jag har själv alla varianter.
  3. DP-vertikal. Fick precis erbjudande på 03, 04 & 06 för bolagspris. Med 08 och 10 har vi redan 5 st! Nu har jag dock för mig att ni körde en DP-vertikal när inte jag var med.

Jag röstar för valfri prestige eller tema 08. Just 08 verkar många tända till på här nu och det borde alla kunna lösa. Passande tema kanske med tanke på var vi är och att du kommer på besök från just de dåliga ordvitsarnas stad ;)

Säger inte nej till Selosse men då måste jag lösa en flaska då det ekar tomt här.

Vi körde en minivertikal med Dompa förra året. Går såklart att köra igen, inget fel med det, men kanske roligare med annat.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag röstar för valfri prestige eller tema 08. Just 08 verkar många tända till på här nu och det borde alla kunna lösa. Passande tema kanske med tanke på var vi är och att du kommer på besök från just de dåliga ordvitsarnas stad ;)

Säger inte nej till Selosse men då måste jag lösa en flaska då det ekar tomt här.

Vi körde en minivertikal med Dompa förra året. Går såklart att köra igen, inget fel med det, men kanske roligare med annat.
2008 verkar vara vinnaren men själv tycker jag värden har sista ordet.

När det gäller ordvitsar så sopar @Jos banan med alla Göteborgare jag träffat.:D

Prestigen halvblint så vi kan undvika dubletter och övrigt helblint kanske?
Ett alternativt är ifall någon vill agera samordnare och nöjer sig med att dricka halvblint. I så fall är det bara att skicka PM till samordnaren med viner man tänkt ta med.
 
  • Like
Reactions: Jos

Champagne99

Medlem
2008 verkar vara vinnaren men själv tycker jag värden har sista ordet.

När det gäller ordvitsar så sopar @Jos banan med alla Göteborgare jag träffat.:D


Ett alternativt är ifall någon vill agera samordnare och nöjer sig med att dricka halvblint. I så fall är det bara att skicka PM till samordnaren med viner man tänkt ta med.

Jag kan vara samordnare om vi kör på 08 och vara lite spindeln i nätet här. Börjar tröttna på att sitta hemma och vill gärna att provningen blir av :) Men vi börjar i andra änden och ser till att vi har en dag och plats att vara på och ser vad värden har att önska och så tar vi det därifrån.

Så, vem kan tänka sig att ha provningen hos sig? Och i så fall på fredagen eller söndagen? Eller finns det någon lokal som vi kan låna och vara i? Det blir svårt hos mig just dessa dagar men jag ska se om jag kan få iväg familjen alternativt om jag kan få låna en lokal som finns i området. Men då är vi inte centralt som sagt.
 

Thirsty

Smygnykterist
Status:
- Om jag räknat rätt har 14 pers flaggat intresse.
- Mindre en hälften sagt ja i blindo och resterande tittar fortfarande i kalendern om de är lediga.
- Vilken dag det blir är inte spikat om än att fler synes luta mot fredag framför söndag.
- Vart det ska vara är ett mysterium. Kanske påverkar antal platser?

Kanske lättast att boka en lokal hos ex någon vinkällare och splita på avgiften så är det löst (om det finns ledigt)?
 

Champagne99

Medlem
Status:
- Om jag räknat rätt har 14 pers flaggat intresse.
- Mindre en hälften sagt ja i blindo och resterande tittar fortfarande i kalendern om de är lediga.
- Vilken dag det blir är inte spikat om än att fler synes luta mot fredag framför söndag.
- Vart det ska vara är ett mysterium. Kanske påverkar antal platser?

Kanske lättast att boka en lokal hos ex någon vinkällare och splita på avgiften så är det löst (om det finns ledigt)?

Jag har mailat om rummet som bl.a. Munskänkarna brukar vara i hos Pelican vid Fridhemsplan. Jag kan även kolla med Martin och Jessica som har Champagnesweden om deras lokal i gamla stan. De kanske vill vara med på provningen också.

Jag har inga flaskor i någon vinkällare så ni som har bättre koll på deras provningsrum i stan får gärna kolla upp det.

Om någon kan tänkas ta emot hela gänget så säg till. Tills vidare letar vi efter en lokal att låna eller hyra. Borde inte bli så stor kostnad per person.
 

Oscaro

Medlem
Status:
- Om jag räknat rätt har 14 pers flaggat intresse.
- Mindre en hälften sagt ja i blindo och resterande tittar fortfarande i kalendern om de är lediga.
- Vilken dag det blir är inte spikat om än att fler synes luta mot fredag framför söndag.
- Vart det ska vara är ett mysterium. Kanske påverkar antal platser?

Kanske lättast att boka en lokal hos ex någon vinkällare och splita på avgiften så är det löst (om det finns ledigt)?
Jag kan kika på grappe, de har stängt på söndagar men går ibland att lösa. Är vi så många som 14 är det bara stora rummet och brukar isåfall vara ett par tusenlappar för att boka, men är vi så många handlar det bara om någon hundralapp var.
 

Champagne99

Medlem
Jag kan kika på grappe, de har stängt på söndagar men går ibland att lösa. Är vi så många som 14 är det bara stora rummet och brukar isåfall vara ett par tusenlappar för att boka, men är vi så många handlar det bara om någon hundralapp var.

Toppen! Jag kollar i första hand fredagen nu.
 

Oscaro

Medlem
Pratade precis med dem och de har plats i stora salen, dock är det ett annat sällskap som också bokat så man kommer inte bvara ensam i rummet. Dessutom kostar det 5000kr så mer än jag trodde. Har vi inget annat alternativ är det ok för mig men klart bättre hitta något som är lite billigare.
 

Champagne99

Medlem
Fått svar nu från Pelican på Kungsholmen, vid Fridhemsplan.

Hej,

Tack för ditt mail.

Va roligt att du kom att tänka på oss. Det går absolut att hyra det som privat.

Nedan har du priserna:

2 timmar – 699 SEK
4 timmar – 999 SEK
6 timmar – 1499 SEK
8 timmar – 1999 SEK

Vid kvällsbokning kan ni som senast boka till 23:30. Vi har ett skalskyddslarm som aktiveras vid 24:00. Ifall en är kvar efter 24:00 debiteras en 3000kr för jour utryckning vilket är onödigt.

För tillfället är det ledigt fredag den 13 november 2020.

Återkom om detta passar er och om det är något annat ni undrar över.

Allt gott!

Mvh,

Site Manager - Kungsholmen

Jag har varit på en provning där tidigare, inget speciellt rum/lokal men funktionellt och Fridhemsplan är ju centralt och borde vara rätt bra läge för alla att ta sig till. Plats för 14 personer. Mer värt än 5000:- för att dela rum på Grappe tänker jag.

Skulle kunna boka kl. 17.30 - 23.30 och så sätter vi igång så fort folk kan komma loss, kanske vid 18-18.30. Det borde väl räcka tidsmässigt. Då kostar det 1499:- vilket blir runt 100-150:-/person beroende på hur många vi blir till slut.

Jag har också mailat till Martin på Champagnesweden men inte fått svar än. Har inte varit i deras källarlokal i gamla stan men den ser fantastisk ut på bilder i.a.f.
 
Toppen