Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne BYOB-minivertikal i Stockholm

Oscaro

Medlem
Vad sägs om 29 jan, P2/p3 vs original release? Vore kul om vi kunde ha samma viner i vanlig release och sen deg. Svara gärna här om ni är intresserade så startar jag en pm-tråd så kan vi försöka lösa alla årgångar och flaskor.
 

Fixfred

Medlem
Vad sägs om 29 jan, P2/p3 vs original release? Vore kul om vi kunde ha samma viner i vanlig release och sen deg. Svara gärna här om ni är intresserade så startar jag en pm-tråd så kan vi försöka lösa alla årgångar och flaskor.
Jag är intresserad!
 

Oscaro

Medlem
Det finns ett par platser kvar till provningen den 29 om någon annan är intresserad. Temat är prestige innan 2004 (dvs från 2003). Skriv här om ni är intresserade så lägger jag in er i PM-tråden.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Under 2023 tänkte jag försöka skaka liv i provningarna enligt den här trådens ursprungliga tema igen, möjligen med en första provning tidigt i januari - om nu inte alla är less på champagne direkt efter nyår? För den som inte orkar bläddra tillbaka i tråden, var tanken en minivertikal i form av en "koordinerad" BYOB, d.v.s. deltagarna måste ta med olika årgångar/releaser, och sedan halvblind provning. Ofta körde vi på ca 6 deltagare, och ett visst mått av byteshandel respektive expressbeställningar från utländska handlare har förekommit för att kunna få ihop respektive provning.

Först lite tillbakablick på tråden och provningarna inför en eventuell omstart. Om man summerar de 14 föregående sidorna så blev följande åtta provningar av med inbjudningar här, med lite olika värdar och på olika adresser (och så kan det nog ha ordnats liknande provningar med deltagarna från tråden, fast med inbjudan i PM-form):

Mars 2019: Dom Pérignon
Mars 2019: Roederer Cristal
April 2019: Bollinger La Grande Année
Juni 2019: Comtes de Champagne
Nov 2019: Egly-Ouriet (Millésime och Blanc des Noirs)
Feb 2020: Krug Grande Cuvée
Nov 2020: prestige-2008or
Jan 2021: prestige 2002 eller äldre
(De två sista var alltså inte inte riktigt minivertikaler, utan andra prestigechampagne-BYOBer.)

Efter det första tillfället valdes teman i huvudsak efter diskussion vid provningen. Prestiger med hypade 08or var väl ett ingångsvärde i några av valen. Andra teman som diskuterats i tråden men som åtminstone inte blivit av i form av inbjudan i denna tråd:

Nämnda flera gånger:
  • Roederer Vintage
  • Selosse Initial (olika degorgeringsår)
  • Vilmart Cœur de Cuvée
Nämnda en eller någon enstaka gång:
  • Clos des Goisses
  • Dom Pérignon P2/Œnothèque
  • Dom Pérignon P2/P3/Œnothèque mot originalrelease
  • Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill
  • Veuve Clicquot (tror det syftade på Vintage snarare än La Grande Dame?)
Eftersom det ändå gått lite tid sedan 2019-2020 års vertikaler kan ju ett alternativ vara att ta om ett tema från 2019, eftersom det ju dykt upp nya årgångar som kan vara kul att prova mot andra? I varje fall som ett första tema för januari, eftersom det då rör sig om ett tema med bevisat intresse. Jag tänker då framför allt på dessa två:
  • Dom Pérignon - som sedan provningen i mars 2019 har släppt årgångarna 2010 (släpptes 2020) och 2012 (släpptes 2021), och som kanske hinner släppa 2013 före provningen - åtminstone påstod en Lidingöbaserad champagneskribent i juli i år att den skulle släppas "later this fall" även om jag inte sett till den än.
  • Bollinger La Grande Année - som sedan provningen i april 2019 har släppt årgångarna 2012 (släpptes 2020), årgång 2013 av "specialaren" B13 med 100% PN (släpptes 2021) och 2014 (släpptes 2022).
Några åsikter - från endera "usual suspects" från tidigare provningar eller andra - om vilket tema jag borde välja att bjuda in till, om det blir en provning början av januari? Jag har ännu inget förslag på exakt datum i januari, eftersom det återstår lite pusselläggande.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Under 2023 tänkte jag försöka skaka liv i provningarna enligt den här trådens ursprungliga tema igen, möjligen med en första provning tidigt i januari - om nu inte alla är less på champagne direkt efter nyår? För den som inte orkar bläddra tillbaka i tråden, var tanken en minivertikal i form av en "koordinerad" BYOB, d.v.s. deltagarna måste ta med olika årgångar/releaser, och sedan halvblind provning. Ofta körde vi på ca 6 deltagare, och ett visst mått av byteshandel respektive expressbeställningar från utländska handlare har förekommit för att kunna få ihop respektive provning.

Först lite tillbakablick på tråden och provningarna inför en eventuell omstart. Om man summerar de 14 föregående sidorna så blev följande åtta provningar av med inbjudningar här (och så kan det nog ha ordnats liknande provningar med deltagarna från tråden, fast med inbjudan i PM-form):

Mars 2019: Dom Pérignon
Mars 2019: Roederer Cristal
April 2019: Bollinger La Grande Année
Juni 2019: Comtes de Champagne
Nov 2019: Egly-Ouriet (Millésime och Blanc des Noirs)
Feb 2020: Krug Grande Cuvée
Nov 2020: prestige-2008or
Jan 2021: prestige 2002 eller äldre
(De två sista var alltså inte inte riktigt minivertikaler, utan andra prestigechampagne-BYOBer.)

Efter det första tillfället valdes teman i huvudsak efter diskussion vid provningen. Prestiger med hypade 08:eek:r var väl ett ingångsvärde i några av valen. Andra teman som diskuterats i tråden men som åtminstone inte blivit av i form av inbjudan i denna tråd:

Nämnda flera gånger:
  • Roederer Vintage
  • Selosse Initial (olika degorgeringsår)
  • Vilmart Cœur de Cuvée
Nämnda en eller någon enstaka gång:
  • Clos des Goisses
  • Dom Pérignon P2/Œnothèque
  • Dom Pérignon P2/P3/Œnothèque mot originalrelease
  • Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill
  • Veuve Clicquot (tror det syftade på Vintage snarare än La Grande Dame?)
Eftersom det ändå gått lite tid sedan 2019-2020 års vertikaler kan ju ett alternativ vara att ta om ett tema från 2019, eftersom det ju dykt upp nya årgångar som kan vara kul att prova mot andra? I varje fall som ett första tema för januari, eftersom det då rör sig om ett tema med bevisat intresse. Jag tänker då framför allt på dessa två:
  • Dom Pérignon - som sedan provningen i mars 2019 har släppt årgångarna 2010 (släpptes 2020) och 2012 (släpptes 2021), och som kanske hinner släppa 2013 före provningen - åtminstone påstod en Lidingöbaserad champagneskribent i juli i år att den skulle släppas "later this fall" även om jag inte sett till den än.
  • Bollinger La Grande Année - som sedan provningen i april 2019 har släppt årgångarna 2012 (släpptes 2020), årgång 2013 av "specialaren" B13 med 100% PN (släpptes 2021) och 2014 (släpptes 2022).
Några åsikter - från endera "usual suspects" från tidigare provningar eller andra - om vilket tema jag borde välja att bjuda in till, om det blir en provning början av januari? Jag har ännu inget förslag på exakt datum i januari, eftersom det återstår lite pusselläggande.
Kul! Sign me up. :D
 
Toppen