Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Kämpar med om man ska ha Roderer Vintage, PR Vintage eller Heidsieck som huschampagne både vanliga och rosé på alla 3…
jag kör Pol Roger vintage(08 och 12 just nu) . Både vanlig och magnum. I mina ögon riktigt prisvärt och alltid uppskattat.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Årgång och när de är tänkt att drickas torde påverka
Oavsett årgång, så skall det alltid köpas ett par stycken vid släpp av nya årgångar. Det är helt enkelt bara en bra champagne att ha vid alla tillfällen. Frun gillar både Roederer och Heidsieck men inte smakat så mycket Roger.
jag kör Pol Roger vintage(08 och 12 just nu) . Både vanlig och magnum. I mina ögon riktigt prisvärt och alltid uppskattat.
Det viktiga är som sagt inte årgången nu nu, utan att denna hampagne håller kvalitet oavsett årgång.
Lutar dock åt att öppna en Pol Roger 2012 för att se vart frugan står.
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Oavsett årgång, så skall det alltid köpas ett par stycken vid släpp av nya årgångar. Det är helt enkelt bara en bra champagne att ha vid alla tillfällen. Frun gillar både Roederer och Heidsieck men inte smakat så mycket Roger.

Det viktiga är som sagt inte årgången nu nu, utan att denna hampagne håller kvalitet oavsett årgång.
Lutar dock åt att öppna en Pol Roger 2012 för att se vart frugan står.
Hon kommer gilla den ;D
 

Martinski

Medlem
Senaste köpen till .. ikväll (tydligen) o jul o nyåret. B.la.

689BB06D-BE8D-4767-8E0C-1FBF6F21A060.jpeg
 

Martinski

Medlem
Ropades hem för 75 euro o 110 euro inkl frakt osv.

Hur kommer det sig att Amour De Deutz är så billiga på Catawiki? Man kan hitta de bra mycket billigare där även med den dyra frakten inkräktat. Köpte en blanc i våras också för 70 euro.
 

LeChat

Medlem
400DC044-51EF-4E6F-A591-941A9C7137EB.jpeg

6 flaskor 2005 Montus och
2 flaskor Grand Siecle

Vet tyvärr inte vilka årgångar som Grand Siecle innehåller. Flaskor som jag har sedan tidigare ska vara no 22 (-99,-02,-04) fast förmodligen i ett tidigt skede när de ännu inte börjat skriva ut det på etiketten. Framsidorna är nämligen identiska men baksidorna är olika. Den till vänster är köpt nu och den till höger är den som sägs vara no 22.
Tror själv på att båda är no 22 men kan vara äldre. Fick de för 1100:- inkl. frakt.
5E91F18D-26D0-4A9D-8DDE-CDAAEE5D0BD5.jpeg
 

Thirsty

Smygnykterist
Årets sista leveranser kom under mellandagarna.
@Crist(al)ian 77, notera odlarskumpa (Ville Coeur 13 + Emotion rose 13 + Initial) och då är inte Orpale med i bild! :p
(guldfärgade lådan för att safea och hålla jämnvikt i terrorbalansen :cool:).
Sedan en uppsättning till med glas, bara en uppsättning räcker inte alltid till på provningarna.
330ABA91-4324-4BF6-97FB-1987D28FC155.jpeg
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Årets sista leveranser kom under mellandagarna.
@Crist(al)ian 77, notera odlarskumpa (Ville Coeur 13 + Emotion rose 13 + Initial) och då är inte Orpale med i bild! :p
(guldfärgade lådan för att safea och hålla jämnvikt i terrorbalansen :cool:).
Sedan en uppsättning till med glas, bara en uppsättning räcker inte alltid till på provningarna.
Visa bifogad bild 25123
Ingen låda på pappersflaskorna? haha
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
En Selosse 2008 kostar just nu cirka 3 000 euro på Cata.

Någon som vet hur många flaskor som tillverkats?
Följer också den ;D 4000 flaskor så extremt limiterad.
Med det sagt skulle jag hellre köpa CdM eller CdA 2008 när de väl släpps för troligtvis mycket billigare.
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Såg nu på baksidan av selosse 2008 att det står premier Cru?! Har de inte grand Cru druvor i en så fin champagne?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Såg nu på baksidan av selosse 2008 att det står premier Cru?! Har de inte grand Cru druvor i en så fin champagne?
Tom Vintage 2006 var det en Blanc de Blancs 100% Grand Cru from 2007 innehåller vintagen druvor från samtliga byar där Selosse har mark (ca 85%CH 15% PN) av dessa är Mareuil sur AY PC
Från Selosse var priset i stort sett det samma för 2008 som tidigare år vilket ¨marknaden¨ tydligen tyckte var för lågt!!
 

Martinski

Medlem
Min teori varför de går för så billigt på Catawiki är de klara flaskorna, men Cristal går ju för mkt där..

Någon som har någon aning om varför Amour de Deutz kan ropas hem för ~70 euro? Även med frakt så är det 50-60 euro billigare än Plus De Bulles m.m.

F52E1ED4-D575-437E-B00E-7CC48BA06081.jpeg
D1E29839-4ECC-49F8-AEA8-1B15C6BB4AD2.jpeg
 
Toppen