Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

A77

Medlem
A0106ACD-3B9C-4531-BF41-EA0E98F1D6A4.jpeg
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Fick erbjudande att köpa dessa av franska vinlistan. Jag tycker det kändes som cirka 4000 för en jero 2008 och knappt 2000 för 97 och 98 magnum var ett bra pris så jag slog till.

Vad tycker ni här inne om Mailly? Någon som druckit 97,98 eller 08?
20230316_071637.jpg
 

Daniel A

Administratör

Bastardo

Medlem
Diebolt-Vallois Bland de Blanc Extra brut nv halvflaska

Doft: Jäst, brioche och gröna äpple. ung och dämppad
Attack: nybakat vetebröd, grape, gröna äpple och citrus. Ung och lovande
Mellansmak: Samma smaker men syran märks mer. Medelfyllig och mycket trevlig
Eftersmak: Rätt och läng och präglad av citrus och grape

Det fråmsta fyndet i bubbelväg på monopolet just nu så vitt jag vet. 91 poäng
Tack för tipset, Magikern!
Jag är novis med mousserande viner, (också), så jag ska notera detta. Vore lämpligt att bjuda lite välkomstdrink när jag ska få lite finbesök från FInland i sommar. Jag vet att min vän gillar champagne, fast han är inte riktigt en vinmänniska – ännu. Har ett par andra alternativ också om någon flaska skulle vara slut.
Kan du säga vilka av de här smakar minst ’syrliga’, inklusive ditt förslag? Jag kan inte riktigt med oerhört sura viner … lagom är bäst.
Om jag skulle köpa tre flaskor, så kan jag i så fall välja kanske även olika viner. Ingen av mina bästa vänner är någon vinkännare precis.

Pierre Péters Cuvée de Réserve
7350, 389:-, 16,5 p
Fruktig och avrundad doft med fina toner av gult och grönt äpple, vit persika, gul citrus och mineral. Torr, fruktig, utvecklad och komplex smak med krämig mousse, n, fräsch syra, utmärkt längd och rent, gott slut. Snyggt och elegant vin av chardonnay.

2015 de Saint-Gall Blanc de Blancs Grand Cru Brut
(92160, 379 kr; Premiumpartners, 4800 fl 2/12)
"God smakrik champagne..." VG.

Bonnaire Grand Cru Blanc de Blancs Brut Nature 369 kr, Nr 74888
16,5 Munkis, Tørr, frisk, fruktdrevet, slank, mineralsk. 384,90 NOK! Syre 5,5 g/l.

André Jacquart Vertus Experience Extra Brut Premier Cru Blanc de Blancs, 379 kr
16,5p Munkis, 92p av Wine Spectator, 91p WE!
Fruktig med god syre. 449,90 NOK! Syre 7,2 g/l.
Obs! Den här verkar vara ganska så surt vin, så den skulle jag nog inte välja först, alla fall.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Tack för tipset, Magikern!
Jag är novis med mousserande viner, (också), så jag ska notera detta. Vore lämpligt att bjuda lite välkomstdrink när jag ska få lite finbesök från FInland i sommar. Jag vet att min vän gillar champagne, fast han är inte riktigt en vinmänniska – ännu. Har ett par andra alternativ också om någon flaska skulle vara slut.
Kan du säga vilka av de här smakar minst ’syrliga’, inklusive ditt förslag? Jag kan inte riktigt med oerhört sura viner … lagom är bäst.

Pierre Péters Cuvée de Réserve
7350, 389:-, 16,5 p
Fruktig och avrundad doft med fina toner av gult och grönt äpple, vit persika, gul citrus och mineral. Torr, fruktig, utvecklad och komplex smak med krämig mousse, n, fräsch syra, utmärkt längd och rent, gott slut. Snyggt och elegant vin av chardonnay.

2015 de Saint-Gall Blanc de Blancs Grand Cru Brut
(92160, 379 kr; Premiumpartners, 4800 fl 2/12)
"God smakrik champagne..." VG.

Bonnaire Grand Cru Blanc de Blancs Brut Nature 369 kr, Nr 74888
16,5 Munkis, Tørr, frisk, fruktdrevet, slank, mineralsk. 384,90 NOK! Syre 5,5 g/l.

André Jacquart Vertus Experience Extra Brut Premier Cru Blanc de Blancs, 379 kr
16,5p Munkis, 92p av Wine Spectator, 91p WE!
Fruktig med god syre. 449,90 NOK! Syre 7,2 g/l.
Obs! Den här verkar vara ganska så surt vin, så den skulle jag nog inte välja först, alla fall.
Spontant så är unga BdB generellt inne på det sura, gröna äpplen spåret. Ek underlättar, i vart fall för min gom. Bonnair brut natur - ramlösa cintron. Om det ska vara Bonnair utan lagring så Variance trevlig. Sant-Gall, inte druckit insteg men att döma av ung Orpal så torde den gå bort. Pierre Peters är just som beskrivet ovan. Jacquart så skulle jag gått på vertus om den ska drickas nu.

Så, ingen driekt... utifrån önskad smakbeskrivning. Om inte annat exempelvis en vanlig Pol Roger etc.
 

Martinski

Medlem
Tack för tipset, Magikern!
Jag är novis med mousserande viner, (också), så jag ska notera detta. Vore lämpligt att bjuda lite välkomstdrink när jag ska få lite finbesök från FInland i sommar. Jag vet att min vän gillar champagne, fast han är inte riktigt en vinmänniska – ännu. Har ett par andra alternativ också om någon flaska skulle vara slut.
Kan du säga vilka av de här smakar minst ’syrliga’, inklusive ditt förslag? Jag kan inte riktigt med oerhört sura viner … lagom är bäst.
Om jag skulle köpa tre flaskor, så kan jag i så fall välja kanske även olika viner. Ingen av mina bästa vänner är någon vinkännare precis.

Pierre Péters Cuvée de Réserve
7350, 389:-, 16,5 p
Fruktig och avrundad doft med fina toner av gult och grönt äpple, vit persika, gul citrus och mineral. Torr, fruktig, utvecklad och komplex smak med krämig mousse, n, fräsch syra, utmärkt längd och rent, gott slut. Snyggt och elegant vin av chardonnay.

2015 de Saint-Gall Blanc de Blancs Grand Cru Brut
(92160, 379 kr; Premiumpartners, 4800 fl 2/12)
"God smakrik champagne..." VG.

Bonnaire Grand Cru Blanc de Blancs Brut Nature 369 kr, Nr 74888
16,5 Munkis, Tørr, frisk, fruktdrevet, slank, mineralsk. 384,90 NOK! Syre 5,5 g/l.

André Jacquart Vertus Experience Extra Brut Premier Cru Blanc de Blancs, 379 kr
16,5p Munkis, 92p av Wine Spectator, 91p WE!
Fruktig med god syre. 449,90 NOK! Syre 7,2 g/l.
Obs! Den här verkar vara ganska så surt vin, så den skulle jag nog inte välja först, alla fall.

Alla dessa är väl bdb så mer syrliga än vanliga blend eller än en blanc de noir. Om jag skulle satsa på en mindre syrlig som finns tillgänglig att köpa så hade jag valt Heidsieck Brut reserve eller Bollinger.
 

LarsW

Medlem
Tack för tipset, Magikern!
Jag är novis med mousserande viner, (också), så jag ska notera detta. Vore lämpligt att bjuda lite välkomstdrink när jag ska få lite finbesök från FInland i sommar. Jag vet att min vän gillar champagne, fast han är inte riktigt en vinmänniska – ännu. Har ett par andra alternativ också om någon flaska skulle vara slut.
Kan du säga vilka av de här smakar minst ’syrliga’, inklusive ditt förslag? Jag kan inte riktigt med oerhört sura viner … lagom är bäst.
Om jag skulle köpa tre flaskor, så kan jag i så fall välja kanske även olika viner. Ingen av mina bästa vänner är någon vinkännare precis.

Pierre Péters Cuvée de Réserve
7350, 389:-, 16,5 p
Fruktig och avrundad doft med fina toner av gult och grönt äpple, vit persika, gul citrus och mineral. Torr, fruktig, utvecklad och komplex smak med krämig mousse, n, fräsch syra, utmärkt längd och rent, gott slut. Snyggt och elegant vin av chardonnay.

2015 de Saint-Gall Blanc de Blancs Grand Cru Brut
(92160, 379 kr; Premiumpartners, 4800 fl 2/12)
"God smakrik champagne..." VG.

Bonnaire Grand Cru Blanc de Blancs Brut Nature 369 kr, Nr 74888
16,5 Munkis, Tørr, frisk, fruktdrevet, slank, mineralsk. 384,90 NOK! Syre 5,5 g/l.

André Jacquart Vertus Experience Extra Brut Premier Cru Blanc de Blancs, 379 kr
16,5p Munkis, 92p av Wine Spectator, 91p WE!
Fruktig med god syre. 449,90 NOK! Syre 7,2 g/l.
Obs! Den här verkar vara ganska så surt vin, så den skulle jag nog inte välja först, alla fall.
Som nämnt tidigare är alla dessa BdB så tenderar att vara lite på den syrliga sidan, jag brukar lägga undan dem i minst 2 år innan jag öppnar dem för att få dem att mjukna lite.
Något jag tycker brukar göra BdB mer lättillgängliga nysläppta är om man ekar dem. Bonnaire har en variant på SB som är en favorit, Variance .
Dumenil brukar också vara ganska tillgängliga tidigt.
 

Bastardo

Medlem
Som nämnt tidigare är alla dessa BdB så tenderar att vara lite på den syrliga sidan, jag brukar lägga undan dem i minst 2 år innan jag öppnar dem för att få dem att mjukna lite.
Något jag tycker brukar göra BdB mer lättillgängliga nysläppta är om man ekar dem. Bonnaire har en variant på SB som är en favorit, Variance .
Dumenil brukar också vara ganska tillgängliga tidigt.
Tack för tipset, LarsW!
Bonnaire Variance Blanc de Blancs Brut Champagne N.V. har fått 3 av Guide Hachette des Vins, vilket är starka papper! Enligt vad jag kan se kommer den också närmast min smak av de alla. (Om man nu kan säga så, då jag dricker så oerhört lite champagne över huvud taget …) :)
Likvärdiga omdömen av Vinum Wine Magazine för båda Bonnaire som du nämner. Verkar lovande i mina ögon. Jag kunde köpa en flaska i förväg och prova lite, om jag bara hittar rätt sällskap … Jag menar, det är inte liksom läge för att fråga en kvinnlig granne om sånt, för då kanske hon börjar misstänka lite vad som är på gång. ;) Får fundera lite.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Roligaste Champagnen under 700ish som kan beställas via bolaget? Ska ha till en provning och detta är inte min home turf.

Om det är den roligaste svarar jag ej på. Men väldigt bra kandidat under 700 kr.
 

Om det är den roligaste svarar jag ej på. Men väldigt bra kandidat under 700 kr.
Tack!
Verkar inte vara på bolaget?
 

Pontus

Medlem
Lite off-topic, men frågar ändå. Tänkte bryta några lådor från 2008 jag inte rört ännu. Vilka är hyfsat tillgängliga nu, och vilka väntar man med?

Cristal
Comtes
PP Les Chetillons
GA
Dompa
Delamotte

Åsikter?
 
Toppen