Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Stefan B

Medlem
Jag: Ser att Dompa Lady Gaga special edition har kommit. 2010…hmm nej…hmm inte jätteintressant nej…

*Läser om och ser bilder på alla som köper den som om det vore den sista champagnen på jorden*

FOMO!

Vaknar på lördagsmorgonen. Kollar direkt vilka butiker som har dompa hemma. Sveavägen 66, 22 flaskor. Verkar lovande.

En drive by senare…:cigarr:

C3DBC487-F28F-4A38-A324-E1D2B1818CC3.jpeg


Case closed.
 
Last edited:
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Jag: Ser att Dompa Lady Gaga special edition har kommit. 2010…hmm nej…hmm inte jätteintressant nej…

*Läser om och ser bilder på alla som köper den som om det vore den sista champagnen på jorden*

FOMO!

Vaknar på lördagsmorgonen. Kollar direkt vilka butiker som har dompa hemma. Sveavägen 66, 22 flaskor. Verkar lovande.

En drive by senare…:cigarr:

Visa bifogad bild 24450

Case closed.
Snyggt! Har beställt en låda så vi får se om de kan hålla sig från att förstöra lådan.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Och därmed bidrar till den hype som gör att många viner görs otillgängliga för de som faktiskt vill dricka dem...
Haha för att Dompa gör såååå få antal flaskor? ;)

Eller köper du Lady Gaga Edition för flaskan eller för innehållet? ;) Vanliga har det funnits gott om ett tag..
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Och därmed bidrar till den hype som gör att många viner görs otillgängliga för de som faktiskt vill dricka dem...
Men på det sättet är det klädsamt av Dom Pérignon att tydliggöra vilka flaskor som är för frimärkssamlarna (limited editions) och vilka som är till för att dricka (de med vanliga etiketter och lådor). De är tyvärr inte helt frikopplade från varandra, så prisstegring och flockmentalitet smittar av sig även på de "vanliga" flaskorna.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hur många gör dom?
Jag kan inte tala för att jag är expert på antal. Men tex Cristal gör väl 1 mille, Dompa ännu fler. Rätta mig om jag har fel.
2010 just kanske gjordes i färre men tvivlar på att Oscaro inte får någon att dricka om han vill.
 

Esko

Medlem
Jag kan inte tala för att jag är expert på antal. Men tex Cristal gör väl 1 mille, Dompa ännu fler. Rätta mig om jag har fel.
2010 just kanske gjordes i färre men tvivlar på att Oscaro inte får någon att dricka om han vill.
Gissar lite här. Men tror inte cristal görs i så stor produktion, är säkert betydligt mindre än en miljon. Har någon gång hört siffran 7 000 000 när de kommer till dompa och de är helt vansinnigt mycket.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Gissar lite här. Men tror inte cristal görs i så stor produktion, är säkert betydligt mindre än en miljon. Har någon gång hört siffran 7 000 000 när de kommer till dompa och de är helt vansinnigt mycket.
Det kan stämma. Däremot vet jag att Salon görs i väldigt liten årgång, och där spelar det ingen roll om Cata ger vinst. Dem lämnar inte källaren :)
Men om man har möjlighet att flippa DP för 100% profit så verkar det ju dumt att inte skicka ut några på Buckan också :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det kan stämma. Däremot vet jag att Salon görs i väldigt liten årgång, och där spelar det ingen roll om Cata ger vinst. Dem lämnar inte källaren :)
Men om man har möjlighet att flippa DP för 100% profit så verkar det ju dumt att inte skicka ut några på Buckan också :)
Hur många Salon görs det?
 

HerrMelin

Medlem
Vet inte hur pålitlig denna sida är, men dom säger både 5 miljoner och 2 miljoner flaskor. https://www.wineinvestment.com/learn/wine/champagne/dom-perignon/

Decanter däremot säger "Dom Pérignon is a vintage Champagne made using an approximate blend of 50% Pinot Noir and 50% Chardonnay. Although numbers are never officially published, it is thought that upwards of a million bottles are produced per vintage."

Så sanningen lär väl ligga någonstans däremellan?
 

Wintermute

Medlem
En ask med Palmer BdB 2008, på magnum. På magnum är alltså Vintage ett år yngre än BdB. På halvmagnum är BdB två år yngre än Vintage. Just nu. På bolaget.
Undrar varför.
 
Toppen