Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Vera Wind

In vini veritas?
Inventering idag. Fantastiskt kul när det inte bara är flaskor som "försvunnit" (uppdruckna utan att noteras i registret), utan flaskor jag trodde var uppdruckna som dyker upp. Tex. Två flaskor Roederer vintage 2008 och en flaska Guy Michel Vinothéque millésimée 2006. 🥰

Attachments

• IMG20260426112107.jpg
    IMG20260426112107.jpg
    118,3 KB · Visningar: 144

LeChat

Medlem
IMG_0152.jpeg

Frédéric Savart l’Accomplie Premier Cru Extra-Brut (deg. jan. 2023)

Jag har inte köpt Savarts lådor hos Caviste på länge men på den tiden jag köpte så innehöll den 3 st l’Ouverture, 2 st l’Accomplie och 1 st Bulle de Rosé. Min favorit där har alltid varit och är fortfarande den lite mer ekade l’Accomplie och när sista flaskan dracks i oktober förra året så kändes en viss saknad. Så när jag nu såg att Peter Solberg sålde Savart så fick det bli några flaskor l’Accomplie trots att de stuckit iväg i pris sen sist.

Foley

Medlem
Inventering idag. Fantastiskt kul när det inte bara är flaskor som "försvunnit" (uppdruckna utan att noteras i registret), utan flaskor jag trodde var uppdruckna som dyker upp. Tex. Två flaskor Roederer vintage 2008 och en flaska Guy Michel Vinothéque millésimée 2006. 🥰
Louis Roederer 2008 tycker jag är inne i en väldigt trevlig fas nu😍

Vera Wind

In vini veritas?

Soignerad

Medlem
Gick igenom katalogen igår. Blev mest förvånad över att utropen är all over the place. Somligt som t ex VVF 1990 är underprissatt medan annat som 1989 Château Suduiraut är överprissatt. Somligt får nog också betecknas som rimligt om man t ex verkligen vill samla Dominio del Aguila:s Albillo och inte kan tänka sig några alternativ...

PinotGringo

Medlem
Vilka är de bästa alternativen till Champagne ni smakat? Några crémanter ni tycker kan mätas med Champagne? Bästa spanska bubblet? (För mig: Raventós i Blanc De la Finca eller De Nit.) Något engelskt skumvin ni tycker blodar Champagnes näsa? (Nyetimber önskar jag att jag köpte mer av när jag var i London!) Något från Italien, Sydafrika eller andra länder som överraskat? Ber om ursäkt om det redan finns en eller tusen likadana frågor i tidigare tråd. 🥸

buteljen

Medlem
Vilka är de bästa alternativen till Champagne ni smakat? Några crémanter ni tycker kan mätas med Champagne? Bästa spanska bubblet? (För mig: Raventós i Blanc De la Finca eller De Nit.) Något engelskt skumvin ni tycker blodar Champagnes näsa? (Nyetimber önskar jag att jag köpte mer av när jag var i London!) Något från Italien, Sydafrika eller andra länder som överraskat? Ber om ursäkt om det redan finns en eller tusen likadana frågor i tidigare tråd. 🥸
Vissa cuveér och årgångar av Graham Beck från Sydafrika har lurat skjortan av många finewinare. Den här t.ex:
2009 Graham Beck Extra Brut 157 94-95p
Är det Heidsieck eller Dompa? Så gick diskussionerna. Fantastiskt bubbel med vackert gyllene färg. Stor komplex doft av rök och krut (någon nämnde tomtebloss, någon nämnde slipers), mörk choklad och lite torkad aprikos bakom allt. Fräsch syra, fin balans, lång komplex finish.

Väldigt roligt vin att ha med i en blindprovning. Levererar långt över sin prisnivå. 13 år på jästen.

Last edited:

Vingubben

Medlem
Arras Grand Vintage från Tasmanien har jag blivit lurad av.

MartinBz

Medlem
Jag har gillat en del från Franciacorta, Ca' Del Boscos bättre cuvéer har jag tyckt mycket om. Kanske inte lurat mig att tro att det är champagne av bättre sort, men goda är de!

Toppen