Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Martinski

Medlem
Blev 'tvungen' till köpa i alla fall en sån här.


sXXSPIe.jpg

jCyRFqt.jpg
 

Stefan B

Medlem
Dom Pérignon 2012 x 2

IMG_9195.jpg


Denna har man väntat på så jag tänker att jag måste prova en flaska redan den kommande helgen för att veta om man ska köpa 3 eller 5 lådor av 2012an. :D

Då återstår bara frågan, var köpte jag dem?

Jo, jag körde en "uppgraderad" version av Viking Lines tax-free kryssning till Finland. Dels för att jag inte orkar med en kryssning rent mentalt och dels för att jag kände att någon måste sätta en ny standard i forumet och samtidigt sätta ner foten mot Greta-rörelsen. ;)Så jag bokade en tur och retur biljett till Helsingfors flygplats med Finnair. Landade kl. 16:20, plockade upp flaskorna, åt en chili burgare på O'Learys och flög hem med 20:45 planet.
Helsingfors airport taxfree shop fly by. Check. :cigarr:
 

Stefan J

Medlem
Egly-Ouriet 2012 kvoten nu fylld. För ett par år sedan fick jag tips om Andre Robert. Vid sommarens besök i champagne var det några butiker som också tipsade spontant. Tyvärr var de själva på semester när vi var nere så inget besök på plats. Har provat deras Les Jardins (2013 bas) tidigare och fyller på med några Les Jardins 2015 bas samt Terres du Mesnil 2013 och Collection d'Auteur 2012. De två sistnämda har jag inte provat men skall bli intressant.

eoar.jpg
 

Stefan J

Medlem
Egly-Ouriet 2012 kvoten nu fylld. För ett par år sedan fick jag tips om Andre Robert. Vid sommarens besök i champagne var det några butiker som också tipsade spontant. Tyvärr var de själva på semester när vi var nere så inget besök på plats. Har provat deras Les Jardins (2013 bas) tidigare och fyller på med några Les Jardins 2015 bas samt Terres du Mesnil 2013 och Collection d'Auteur 2012. De två sistnämda har jag inte provat men skall bli intressant.

Visa bifogad bild 24682
 

matage

Medlem
Dom Pérignon 2012 x 2

Visa bifogad bild 24675

Denna har man väntat på så jag tänker att jag måste prova en flaska redan den kommande helgen för att veta om man ska köpa 3 eller 5 lådor av 2012an. :D

Då återstår bara frågan, var köpte jag dem?

Jo, jag körde en "uppgraderad" version av Viking Lines tax-free kryssning till Finland. Dels för att jag inte orkar med en kryssning rent mentalt och dels för att jag kände att någon måste sätta en ny standard i forumet och samtidigt sätta ner foten mot Greta-rörelsen. ;)Så jag bokade en tur och retur biljett till Helsingfors flygplats med Finnair. Landade kl. 16:20, plockade upp flaskorna, åt en chili burgare på O'Learys och flög hem med 20:45 planet.
Helsingfors airport taxfree shop fly by. Check. :cigarr:
Vad låg de på per flaska på HEL?
Klurar på om det är värt att styra om en LHR-resa via den rutten ;)
 

v_skogh

Medlem
Egly-Ouriet 2012 kvoten nu fylld. För ett par år sedan fick jag tips om Andre Robert. Vid sommarens besök i champagne var det några butiker som också tipsade spontant. Tyvärr var de själva på semester när vi var nere så inget besök på plats. Har provat deras Les Jardins (2013 bas) tidigare och fyller på med några Les Jardins 2015 bas samt Terres du Mesnil 2013 och Collection d'Auteur 2012. De två sistnämda har jag inte provat men skall bli intressant.

Visa bifogad bild 24682
Vart hittar du Egly 12?
 

Stefan B

Medlem
Vad låg de på per flaska på HEL?
Klurar på om det är värt att styra om en LHR-resa via den rutten ;)

Tror inte det är värt att styra om en resa för att plocka upp dessa såvida du inte jättegärna vill ha en flaska "nu".
Priset var inte speciellt bra, låg på ca 170-175 euro tror jag beroende på om man reste inom eller utanför EU. Som med mycket annat nuförtiden på flygplatsen så gör det knappast skäl för namnet tax-free, men har inte kollat upp vad de normalt kostar i affär i Finland.

Jag var egentligen på jakt efter dompa rosé 2008 som det stod på hemsidan att de skulle ha. Jag mailade dem för att se om den verkligen fanns på lager men de svarade inte. Om de hinner släppa den och den finns tillgänglig då tycker jag absolut du ska styra om resan :)
Säg till isf om du kniper några för jag har eventuellt ett ärende i januari nästa år som jag måste åka till Helsingfors flygplats igen för att ta hand om. :D
 
Lyckades timea tre beställningar idag igen :rolleyes:
Bukowskis med en polare: 3 x krug 98 3 x dompa 00 och 2 Lenny
Pdb: krug rose och perrier Jouet BE 06 magnum.
Å slutligen bolaget med en riktigt fin låda och en rare 2008 i :D
Visa bifogad bild 24719

Grattis, drack en Krug 1998 i veckan. Alltid gillat det vinet och det fortsätter att leverera. Bra tryck i syran och en begynnande mognad som gifter sig bra. Många år kvar i det vinet.
 
Toppen