Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vissa hävdar att det därmed även skulle vara lagligt att sälja hela oöppnade flaskor privat utan vinst. Finns inga rättsfall så oklart om vad som gäller.
Det är väl i alla fall tillåtet att ge bort alkohol? Annars skulle väl inte systembolaget sälja presentförpackningar? Att ge bort är väl ytterligheten av att sälja utan vinst? Var går gränsen? Vad gäller för byteshandel?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det är väl i alla fall tillåtet att ge bort alkohol? Annars skulle väl inte systembolaget sälja presentförpackningar? Att ge bort är väl ytterligheten av att sälja utan vinst? Var går gränsen? Vad gäller för byteshandel?
Ja. Alkohollagen omfattar inte gåvor enligt 1 kap 1 §.

Korrekt.

Ja, noll intäkter.

Är det gränsen för när något upphör att vara en gåva du frågar efter? Annars går gränsen som sagt vid vinst.

Teoretiskt gäller samma regler för betalning i natura (byteshandel) som för betalning med pengar. Säljaren får inte göra vinst. Alltså inte motta något som har större värde än alkoholen som serveras.

Du har klippt i citatet. Observera att alkohollagen inte säger något uttryckligen om försäljning mellan privatpersoner annat än vid servering av alkohol. Huvudfrågan är alltså om privat försäljning av vinflaskor som dricks vid ett annat tillfälle kan likställas med servering. I så fall är det fritt fram att sälja och byta så länge säljaren inte gör vinst. Eftersom det inte finns några rättsfall mig veterligen så är rättsläget oklart.
 

EmmaHolm

Medlem
Jag har precis planerat upp och bestämt mig för att börja samla på röda viner. Det är dock lite svårt att komma igång och skulle behöva tips på vad min/mina första flaskor ska bli för några. Jag kan tänka mig att lägga en peng men kanske ändå vill att det ska vara inom rimliga gränser. Jag spanade på ett vin, https://vinoteket.se/chateau-franc-...MI7c6TmdyE9wIVWeJ3Ch3U2gJIEAQYAyABEgJ4t_D_BwE . Är detta rimligt, vad jag förstår så kan man lagra detta ett bra tag. Men vill jättegärna ha förslag!! Jag vill höra vad ni har att säga, vad ni rekommenderar. Jag är bara 23 år och har viss erfarenhet men inte tillräckligt. Vet inte hur det här forumet fungerar men testar mig fram.
Tack på förhand!
Emma
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu känner jag inte till just detta vin/denna producent, men generellt är ju Bordeaux de mest klassiska röda lagringsvinerna och även "enklare"/"humant prissatta" Bordeaux tål ofta lagring bra, om de inte är i alldeles avvikande stil.
Det viktigaste är dock att du vet vilka röda vintyper som du gillar och vill dricka med mognad. Det är ju inte ovanligt att man byter lite preferenser de första åren man utforskar sin vinsmak. Men det är nog vanligare att folk med tiden hittar till klassiska vinregioner såsom Bordeaux, än att de söker sig därifrån. Jag har hört väldigt få säga "synd att jag har mogen Bordeaux i min källare för det gillar jag inte längre". :cool:
Är man lite flexibel med vilka specifika viner man köper från en viss vinregion, kan ett tips som "nybörjare" vara att hitta viner som hunnit få något år extra innan de landar i din källare, så att du inte behöver vänta lika längre på att plocka ut de första flaskorna från skattkammaren. ;) Ett annat kan vara att ha tålamodet att hålla ögonen öppna efter kampanjpriser från nätvinhandlare på viner som matchar din smak, eftersom en del av dem ibland säljer ut flaskor lite billigare. Så man kan se till att stå på bl.a. Philipsons och Winefinders mailinglistor, av de nätvinhandlare som har mycket verksamhet mot Sverige och ibland har kampanjpriser. (Men lite inte alltid på att ett rabatterat pris hos Winefinder faktiskt är billigt utan kolla upp priser på annat håll.)
Årgångstabeller och omdömen från källor du litar på är också ett stöd, när du ska välja vad du ska köpa. Men den egna smaken och det egna omdömet är alltid viktigare!
 

Vingubben

Medlem
6E5A5147-3711-4C49-A7BE-80DBC03E687F.jpeg


Har precis druckit lite Villa Fedelia, Sportoletti, 2013. Bordeauxblend från Umbrien. Riktigt bra lagringsvin för högst rimliga pengar. Håll utkik.
 

Vingubben

Medlem
För att vara petig är det inte Catawiki som ansvarar för alkoholskatten eftersom Catawiki bara agerar kommissionär. Catawiki är endast skatteskyldiga för moms i landet företaget har sitt säte. Momsen tillkommer på Catawikis avgifter. Om det finns professionella säljare på Catawiki som betalar in svensk alkoholskatt ska jag låta vara osagt.


Alkoholförsäljning regleras av alkohollagen. För att få sälja alkohol ska det framgå av alkohollagen enligt 3 kap 1 §. Privat försäljning nämns inte och är därmed olagligt. En viss lucka lämnas för att servera alkohol privat till självkostnadspris enligt 8 kap 1a §. Vissa hävdar att det därmed även skulle vara lagligt att sälja hela oöppnade flaskor privat utan vinst. Finns inga rättsfall så oklart om vad som gäller.

Brottet är olovlig försäljning av alkohol som maximalt ger 2 år enligt 11 kap 3 §. I det här fallet blir det böter. Fast i praktiken kommer det aldrig bli aktuellt eftersom det inte ligger i någon parts intresse att polisanmäla. Staten har knappast något intresse av frågan heller såvida det inte säljs till minderåriga eller liknar näringsverksamhet.
Skönt, då kan både jag och den säljande forumvännen sova gott i natt och det kan dyka upp en 164:eme på en provning nära dig. :D
 
Tycker det är viktigare att prova mycket i börja av sin vinkarriär än att bestämma vad du direkt ska börja lagra.
Prova mycket för att börja få ett hum med vad det är du gillar,börja få lite koll på vilka odlare som gör vin i en stil du gillar.
Sen börjar det bli tid för att börja utforska tidsspann.
Gillar du unga viner eller är det vin med tydliga lagringstecken.
Dessutom kommer din smak med största sannolikhet ändras vart efter.

Med det sagt,välkommen till underbart forum som din plånbok aldrig kommer älska
men din gom kommer vara evigt tacksam för.
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Tycker det är viktigare att prova mycket i börja av sin vinkarriär än att bestämma vad du direkt ska börja lagra.
Prova mycket för att börja få ett hum med vad det är du gillar,börja få lite koll på vilka odlare som gör vin i en stil du gillar.
Sen börjar det bli tid för att börja utforska tidsspann.
Gillar du unga viner eller är det vin med tydliga lagringstecken.
Dessutom kommer din smak med största sannolikhet ändras vart efter.

Med det sagt,välkommen till underbart forum som din plånbok aldrig kommer älska
men din gom kommer vara evigt tacksam för.
Skulle även jag köra med detta tipset, att prova så mycket du kan!

Du kanske kommer märka att du har en speciell preferens för Frankrike, Italien, Spanien osv.
Sedan kanske det går att specificera ned till kanske Bdx, Barolos, Brunellos, Riojas, osv.

Samtidigt så dyker det ju upp trådar om samköp på forumet titt som tätt så kanske du kan haka med på en flaska lite här och var och få lite guidelines därigenom?

Plus ha även en extra koll på "deals"-tråden!
Som för någon dag sen så var det ju tips på barolo från 2013 (har jag för mig det var) för lite över 200kr.
Så kan man kanske hitta lite viner med början till ålder att prova med till rimliga (enligt forumets tycke iaf) åsikt.

Håll dock i tanke på att i sann FW anda så lär förslag som spräcker din budget så gott som alltid dyka upp men det är bara låtsas om :)
 

Mexikanaren

Medlem
Skulle även jag köra med detta tipset, att prova så mycket du kan!

Du kanske kommer märka att du har en speciell preferens för Frankrike, Italien, Spanien osv.
Sedan kanske det går att specificera ned till kanske Bdx, Barolos, Brunellos, Riojas, osv.

Samtidigt så dyker det ju upp trådar om samköp på forumet titt som tätt så kanske du kan haka med på en flaska lite här och var och få lite guidelines därigenom?

Plus ha även en extra koll på "deals"-tråden!
Som för någon dag sen så var det ju tips på barolo från 2013 (har jag för mig det var) för lite över 200kr.
Så kan man kanske hitta lite viner med början till ålder att prova med till rimliga (enligt forumets tycke iaf) åsikt.

Håll dock i tanke på att i sann FW anda så lär förslag som spräcker din budget så gott som alltid dyka upp men det är bara låtsas om :)
Sen får du inte heller glömma att det finns väldigt många vita viner som är ytterst lämpliga för lagring om du har intresse av vita och inte bara röda.

Dessa är ofta av det sötare slaget däremot som vissa typer av riesling, sauternes osv.
Kommer ofta i 375ml flaskor med så kanske lite behändigare storlek (och prisbild) för den som vill prova lite olika.

Men som sagt, prova så mycket du kan innan du riktigt börjar investera mer pengar i någon speciell typ av vin!
 

Sarco

Medlem
Många bra tips här ovan. Champagne (även de enklaste) och söta viner vinner nästan alltid på lagring. Viner med mycket tanniner och/eller hög syra vinner också ofta på lagring. Bordeaux, Barolo och många Riesling är exempel på sådana viner.

Smaken förändras med erfarenhet. Och det är ingen naturlag att gilla viner med mognadstoner heller. Gå med någonstans där du kan prova viner (Munskänkarna är nog lättast) och prova så mycket du kan. Munskänkarnas vinkurser är väldigt bra också, tycker jag. Det är knepigt att hitta mogna viner i Sverige, Vintomas ovan har bra tips och man kan hålla utkik på bolaget, ibland dyker det upp åtminstone någorlunda mogna viner i tillfälligt sortiment och i beställningssortimentet.

Bra tips på billiga lagringsviner hittar du på http://www.quercia.se/senaste_nytt.htm om du vill lägga undan lite för framtiden och prova. Tveksam till om rubriken på denna sida stämmer men det är i alla fall några tips till: https://vinbanken.se/2022/02/26/lagra-vin-de-basta-roda-vinerna-att-lagra-2022/

Men som sagt, prova är viktigare än att lagra.
 

Pontus

Medlem
Som flera skrivit, smaken förändras. Därför skulle jag inte fokusera på att testa i första hand, utan istället, eller iallafall parallellt, om ekonomin tillåter, köpa brett och lagra. Det går alltid att sälja i ett senare skede om du så önskar.

Själv började jag lagra på 90-talet och har efterhand sålt av en del som jag inte tyckt lever upp till prislappen och/eller jag helt enkelt inte gillar. Detta har finansierat allt som druckits sen jag började lagra och mer därtill.
 

Esko

Medlem
Senaste tiden har de landat en salig blandning av odlar-viner. Emmanuel Brochet Le mont benoit 2018, V&S saignee de sorbee R19, clement & fils les Cornambeaux. Lite viner från Charles Dufour: bistrotage 14+1,Bistrotage rose, bulles de comptoir #10.
 

Mexikanaren

Medlem
Tänkte fråga om någon har koll på lättaste sättet att hitta en 2012 Winston Churchill på bolaget, eller har dessa i stort sett utgått till förmån för -13?

Var precis på ett lokalt bolag där de bara hade -13 hemma.
Bara att sätta sig och ringa runt?
 
Tänkte fråga om någon har koll på lättaste sättet att hitta en 2012 Winston Churchill på bolaget, eller har dessa i stort sett utgått till förmån för -13?

Var precis på ett lokalt bolag där de bara hade -13 hemma.
Bara att sätta sig och ringa runt?
Ja man får ringa runt och fråga. Ett tips är att kolla på bolag med mindre omsättning, utanför innerstan.
 

Mexikanaren

Medlem
Ja man får ringa runt och fråga. Ett tips är att kolla på bolag med mindre omsättning, utanför innerstan.
Har kollat med depån som låg närmast med (Örebro) men de hade bara 2013 hemma med. Så blir att köra lite rundringning som du säger.
Får se om man lyckas kamma hem någon flaska
 

Freakalis

Medlem
Var på jobbresa till London i veckan och köpte med mig lite champagne på Heathrow. Bollinger RD 2007 £143 & Veuve Clicquot vintage 2012 £44. Sen fick man ytterliggare £10 rabatt när man handlade för mer än £150. Kändes som bra priser.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Var på jobbresa till London i veckan och köpte med mig lite champagne på Heathrow. Bollinger RD 2007 £143 & Veuve Clicquot vintage 2012 £44. Sen fick man ytterliggare £10 rabatt när man handlade för mer än £150. Kändes som bra priser.
måste man inte lägga på 25% moms när du tar med dig dom till sverige sen ?
 
Toppen