Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
1FD32033-4334-4036-BBDE-3415F1B71DEB.jpeg
Har aldrig ägt några flaskor av Ruinart så kände att källaren behövde dessa. Tänkta att lagras.
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Krug GC 170 någon som har testat och jämför med 168 - 169 än? skulle gärna höra era kunniga utvärderingar
Kanske sent svar men 168an är så mycket bättre! Drack 169 I helgen och det var sämsta gc jag druckit. Tunn men balanserad men inte i närheten av 168an.
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Vad tycker du om 167? :rolleyes:
Hmm för länge sen jag drack den tror jag. Har bara en massa bra 166 I huvudet när jag tänker. Tror den kommit bort i minnet lite eftersom både 166 å 168 levererat så bra för mig. Men denna 169 var sämst som den är just nu iaf I mina ögon.
 

matage

Medlem
Hej!

Lite ledighet kom emellan allting men har under kvällen uppdaterat en del stilmallar för att fixa en del av de inrapporterade felen! Betar av dem allt eftersom, så ni får gärna ha ögonen öppna på nya fel eller om något ser fult ut!

Krug GC 170 någon som har testat och jämför med 168 - 169 än? skulle gärna höra era kunniga utvärderingar

Kanske sent svar men 168an är så mycket bättre! Drack 169 I helgen och det var sämsta gc jag druckit. Tunn men balanserad men inte i närheten av 168an.

Lyssna inte på ovan, 169 är sjukt bra :D :kyss:
Har ingen koll på 168 och 169 så jag svarar på ursprungsfrågan.
Drack ett glas 170 i helgen och tyckte den var osedvanligt tillknäppt och oförlöst. Kommer säkert att ordna till sig men 2022 finns det roligare saker att dricka
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kanske sent svar men 168an är så mycket bättre! Drack 169 I helgen och det var sämsta gc jag druckit. Tunn men balanserad men inte i närheten av 168an.
Jag har inte provat GC 169 (= bas 2013) men vågar ändå gissa på att den bara är för ung just nu och kommer att vara riktigt bra om några år och vara en av de releaser man jättegärna vill ha i källaren om 10 år. Med 30-50% gamla reservviner är Krug jättebra på att kompensera för lite svagare basårgångar, men karaktären av en i grunden bra högsyra-/syradominerad årgång slår igenom i stilen när den releasen är nysläppt. Det gällde bas 2004 (”160” -som den inte hette som nysläppt…) och 2008 (164), som båda behövde mer tid än releaserna närmast före och efter!
 

Bastardo

Medlem
Ja. Alkohollagen omfattar inte gåvor enligt 1 kap 1 §.

Korrekt.

Ja, noll intäkter.

Är det gränsen för när något upphör att vara en gåva du frågar efter? Annars går gränsen som sagt vid vinst.

Teoretiskt gäller samma regler för betalning i natura (byteshandel) som för betalning med pengar. Säljaren får inte göra vinst. Alltså inte motta något som har större värde än alkoholen som serveras.

Du har klippt i citatet. Observera att alkohollagen inte säger något uttryckligen om försäljning mellan privatpersoner annat än vid servering av alkohol. Huvudfrågan är alltså om privat försäljning av vinflaskor som dricks vid ett annat tillfälle kan likställas med servering. I så fall är det fritt fram att sälja och byta så länge säljaren inte gör vinst. Eftersom det inte finns några rättsfall mig veterligen så är rättsläget oklart.

Vad säger lagen om man säljer alkohol till en god vän med förlust? :cool: Än så länge har vi inte någon spritpolis som spanar i buskarna där du bor, (tack och lov), och försöker ta dig fast för försäljning av alkohol till någon.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad säger lagen om man säljer alkohol till en god vän med förlust? :cool: Än så länge har vi inte någon spritpolis som spanar i buskarna där du bor, (tack och lov), och försöker ta dig fast för försäljning av alkohol till någon.
Det som är förbjudet/monopolbelagt är detaljhandel i allmänhet, inte enbart detaljhandel med vinst.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Någon som kan hjälpa mig ta reda på vilken Grand Siécle detta är: Etikett är den med silver men utan Iteration på flaskan. Baktill står det LP23E143416P.
 
Toppen