Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Vingubben

Medlem
Nej. Men om så många pålitliga källor bekräftar samma sak, tror jag på dem. Jag har inte ens i närheten av lika bra smaksinne, som duktiga vinprovare, så det är ingen mening att behöva göra det heller. Men om du gillar skumpan, så go ahead … det är ingenting som hindrar dig att göra det. :D
By the way: Wine Spectator ger den 90 poäng. Tycker du att det är bra köp för nästan 600 kronor?

Och ni andra, köp i stället det här, så får ni valuta för pengarna, den har jag druckit och flera av mina vänner också:
Pierre Peters Grand Cru Cuvée de Réserve Blanc de Blancs Champagne Brut.
Men så klart kan det handla också om individuell smak, fast jag dricker och köper champagne ytterst sällan. Däremot betalar jag gladeligen mycket mer för en fin konjak, än de allra flesta här på forumet; om det inte finns medlemmar här, som gör det också, men deltar inte i diskussionerna.
Den här flaskan är ett riktigt fynd för priset: Vallein Tercinier XO Vieille Reserve. 😍
Om du har druckit PP så vet du ju att detta är en av dom mest strama och syrastinna champagnerna som görs, och knappas ett alternativ till Thienot som är fruktdriven och alltid genomgår full malolaktisk jäsning.

Nej. Men om så många pålitliga källor bekräftar samma sak, tror jag på dem. Jag har inte ens i närheten av lika bra smaksinne, som duktiga vinprovare, så det är ingen mening att behöva göra det heller. Men om du gillar skumpan, så go ahead … det är ingenting som hindrar dig att göra det. :D
By the way: Wine Spectator ger den 90 poäng. Tycker du att det är bra köp för nästan 600 kronor?

Och ni andra, köp i stället det här, så får ni valuta för pengarna, den har jag druckit och flera av mina vänner också:
Pierre Peters Grand Cru Cuvée de Réserve Blanc de Blancs Champagne Brut.
Men så klart kan det handla också om individuell smak, fast jag dricker och köper champagne ytterst sällan. Däremot betalar jag gladeligen mycket mer för en fin konjak, än de allra flesta här på forumet; om det inte finns medlemmar här, som gör det också, men deltar inte i diskussionerna.
Den här flaskan är ett riktigt fynd för priset: Vallein Tercinier XO Vieille Reserve. 😍
Så kan du ju göra. Jag skulle själv inte guida någon annan till köp/inte köp, enbart baserat på vad jag läst andra tycka och tänka om vinet.

Bastardo

Medlem
Om du har druckit PP så vet du ju att detta är en av dom mest strama och syrastinna champagnerna som görs, och knappas ett alternativ till Thienot som är fruktdriven och alltid genomgår full malolaktisk jäsning.
Tyvärr, det vet jag ingenting om, men tack för att du påpekar detta. Jag tänker bara på min egen mycket begränsad erfarenhet av champagne.
Inte ens för mig kändes just den champagnen särskilt syrastinn, men jag har mycket att lära inom champagne av lite bättre snitt. Inte dyr, men omkring 500 till 600 kronor kan jag betala för en god skumpa, men knappast mer.

PP har värden så här enligt Alko, som är enligt mig betydligt pålitligare än SB:
Sockerarter 6 g/l
Syror 6 g

”The wine was kept on the lees for a minimum of two years before disgorgement in September 2020 when it received a dosage of 6–7 g/l.”
Jancis Robinson

Thiénot Blanc de Blancs Champagne Brut
har så här:
Sockerarter 5 g/l
Syror 5,9 g

Inte så våldsam skillnad mellan de här två som man ser. Så här skriver Jancis Robinson om vinet:
”Dosage 4 g/l (so it could be labelled Extra Brut).
Pale greenish straw. Light lemon-sherbet flavour but pretty simple and short.”

Last edited:

Vingubben

Medlem
Tyvärr, det vet jag ingenting om, men tack för att du påpekar detta. Jag tänker bara på min egen mycket begränsad erfarenhet av champagne.
Inte ens för mig kändes just den champagnen särskilt syrastinn, men jag har mycket att lära inom champagne av lite bättre snitt. Inte dyr, men omkring 500 till 600 kronor kan jag betala för en god skumpa, men knappast mer.

PP har värden så här enligt Alko, som är enligt mig betydligt pålitligare än SB:
Sockerarter 6 g/l
Syror 6 g

”The wine was kept on the lees for a minimum of two years before disgorgement in September 2020 when it received a dosage of 6–7 g/l.”
Jancis Robinson

Thiénot Blanc de Blancs Champagne Brut
har så här:
Sockerarter 5 g/l
Syror 5,9 g

Inte så våldsam skillnad mellan de här två som man ser. Så här skriver Jancis Robinson om vinet:
”Dosage 4 g/l (so it could be labelled Extra Brut).
Pale greenish straw. Light lemon-sherbet flavour but pretty simple and short.”
Det är ju precis detta som är problemet om man baserar sina rekomendationer på siffror och poäng, och inte på egna upplevelser.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Grand Siecle.jpg

Från catawiki - är det någon som kan tolka vilken iteration det är?

Vingubben

Medlem
1774097790533.png

Det är först när du öppnar flaskan du kan försöka tolka iterationen. Koden på korken börjar på en bokstav, A-D som ger dig kvartalet ocg sedan två siffror som ger dig årtalet fast omvänt. B41 är således andra kvartalet 2014. Backa sedan tio år så har du senaste årgången av de tre som ingår.

Thirsty

Smygnykterist
Fast på hemsidan står det att han är dansk... Blir ett jäkla aber att stapla i vinkylen.
Bor i Stockholm, född i DK. Vi får nöja oss med det lilla och i detta fall blir det då svenskt. 😁

Svårstaplade, tror jag hoppar.
Kan om inte annat kan det vara bra att invänta info om JR poäng så man vet om den är prisvärd. 😇

Callxx

Medlem
Henri Giraud MV20
Henri Giraud Blanc De Blancs -16
Le Brune de Neuville, Autolyse (DG: -21, Bas -09)
Le Brune de Neuville, Autolyse Magnum (DG: -22, Bas -08)
Domaine Prophéte Yann, Millésime 2012

Är det någon som har testat Autolyse och Prophéte Yann och kan ge en headsup på vad jag kan förvänta mig?

20260326_133315.jpg

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Henri Giraud MV20
Henri Giraud Blanc De Blancs -16
Le Brune de Neuville, Autolyse (DG: -21, Bas -09)
Le Brune de Neuville, Autolyse Magnum (DG: -22, Bas -08)
Domaine Prophéte Yann, Millésime 2012

Är det någon som har testat Autolyse och Prophéte Yann och kan ge en headsup på vad jag kan förvänta mig?

Visa bifogad bild 36320
Har testat den Autolyse, den är nice lite fylligare stil med fokus på brödighet och rostad, smakar storhus i reduktiv stil, men den är mkt bra gjord.
Men Giraud Mv20 är ditt bästa köp där !

Callxx

Medlem
Har testat den Autolyse, den är nice lite fylligare stil med fokus på brödighet och rostad, smakar storhus i reduktiv stil, men den är mkt bra gjord.
Men Giraud Mv20 är ditt bästa köp där !
Kul, hade förhoppning att prova en redan ikväll men får skjuta på den till helgen!
Eller hur, Giraud levererar starkt!👌

Bastardo

Medlem
Hämtade hem mina båda ’terroirister’ i dag …
Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2021
Det här vinet valdes till världens godaste Malbec år 2019 på en stor vintävling i Frankrike och då var det frågan om årgång 2015, nuvarande årgång är 2021. Finns mycket intressant fakta om både vinet och vingården.

Coletto.jpeg

Hardolph

Medlem
Hämtade hem mina båda ’terroirister’ i dag …
Trapiche Terroir Series Malbec Finca Coletto 2021
Det här vinet valdes till världens godaste Malbec år 2019 på en stor vintävling i Frankrike och då var det frågan om årgång 2015, nuvarande årgång är 2021. Finns mycket intressant fakta om både vinet och vingården.
De verkar ha utökat appelationen sedan sist....

katho27

Medlem
Köpte en Bereche & Fils på släppet härförleden, blev nyfiken på att testa den jag köpte för två år sedan (dg. juni 23).
Borde den ligga på korken en stund till eller är den bra att knäcka nu i påsk (har bara en..) undras?
🐣

Toppen