Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Foley

Medlem
Vad säger ni om årgång 2018 i champagne? Jag vet att det var rekordstor skörd men att det finns frågetecken kring lagringsduglighet pga låg syra. Jag har bara druckit enstaka 2018, men jag tycker det varit rätt bra hittills och väldigt drickbara från början. Jämför jag med 2008, gick 2008orna knappt att dricka till en början, men efter 4-5 år på korken har så gott som varenda flaska från 2008 levererat på hög nivå.

Många storhus släpper sina 2018 nu, Louis Roederer rose, Pol Roger, Taittinger etc. Köper ni, eller sparar ni pengarna till 2019?

molleresa

Medlem
Vad säger ni om årgång 2018 i champagne? Jag vet att det var rekordstor skörd men att det finns frågetecken kring lagringsduglighet pga låg syra. Jag har bara druckit enstaka 2018, men jag tycker det varit rätt bra hittills och väldigt drickbara från början. Jämför jag med 2008, gick 2008orna knappt att dricka till en början, men efter 4-5 år på korken har så gott som varenda flaska från 2008 levererat på hög nivå.

Många storhus släpper sina 2018 nu, Louis Roederer rose, Pol Roger, Taittinger etc. Köper ni, eller sparar ni pengarna till 2019?
Bra punkt du lyfter här - jag delar din bild av att 2018 har varit överraskande tillgänglig som ung. Sen har vi en hel skara kritiker som har höjt årgången till skyarna för sin fina kvalitet, och medan tiden får utvisa så är min magkänsla att 2018 kommer leverera mycket fint i unga år medan 2019 kommer bli den som folk betalar bra för på auktion om 20 år. Men vad vet jag...

Kan för övrigt tycka att Systembolagets egna recension om årgången, där de gav den 5/5 jämfört med 4/5, missar en stor del av resonemanget bakom just vad som utgör en bra årgång. De resonerar mycket kring just skördevolymen vilken var otroligt välkommen just 2018 för att fylla på lagren av reservvin efter flera mindre lyckade skördar, men berör varken lagringsduglighet eller smakprofil speciellt mycket.

Vingubben

Medlem
Kan för övrigt tycka att Systembolagets egna recension om årgången, där de gav den 5/5 jämfört med 4/5, missar en stor del av resonemanget bakom just vad som utgör en bra årgång. De resonerar mycket kring just skördevolymen vilken var otroligt välkommen just 2018 för att fylla på lagren av reservvin efter flera mindre lyckade skördar, men berör varken lagringsduglighet eller smakprofil speciellt mycket.
Systembolaget hade initialt betyg 3/5 på 2008 i Champagne som dom sen har höjt successivt till 5/5 så att överhuvudtaget bry sig om vilket betyg dom initialt sätter på en årgång ger dig nog ingen vägledning för dina dina inköp för framtiden.

Däremot kan jag själv med gott samvete sätta betyg på bolagets förmåga att kränga vin på låda. Här är dom världsledande, mao 5/5.

För er som gillar Nicolas Maillart champagner så kan man just nu få upp till 20% rabatt på hans viner via denna sajt - man beställer direkt av vinmakaren så vid beställning blanda inte olika producenter då får man flera fraktavgifter
Frakt ca 15€
Just nu årgång 2020 på flesta vinerna som blivit tokhyllat av Juhlin med runt 95 poäng på flera av vinerna

LeChat

Medlem
För er som gillar Nicolas Maillart champagner så kan man just nu få upp till 20% rabatt på hans viner via denna sajt - man beställer direkt av vinmakaren så vid beställning blanda inte olika producenter då får man flera fraktavgifter
Frakt ca 15€
Just nu årgång 2020 på flesta vinerna som blivit tokhyllat av Juhlin med runt 95 poäng på flera av vinerna

Tack för tips! Fick bli några Jolivettes Grand Cru 2020.

Uncle_Bob

Medlem
Frakt ca 15€

Tack för tipset!

Frakt ca 15€

Nån som vet leveranstid på ett ungefär?

Toppen