Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Gårdagens skörd blev:
Pol Roger vintage 2006
Damien Hugot 2006
Jacques Selosse Initial
Gaidoz-Forget NV på magnum.

Samtliga riktigt bra, möjligtvis med undantag för gaidoz-forget som var ok men i konkurrensen lite blek.

Man blir ju förvånad varje gång man dricker Damien Hugot 06, fan vad bra det är. Fina kola toner, lite grappa, äpplen, nötter, surdegsskorpa . Bra längd, rik och balanserad. Helt outstanding och jag är förvånad över prislappen, ett riktigt kap. Blir bara bättre varje gång jag provar en flaska men snart börjar det ta slut i källaren :( . Har nån enstaka 06 + ett gäng 08or som inte är poppade ännu, någon som provat 08orna? Är de lika bra eller var 06 ett magiskt år för Hugot?

Selosse Initial var första gången för mig. Även den var föga förvånande ett kanonvin. Fick massor med associationer till typ Chablis grand cru med lite ålder. Mineraligt komplext o helt perfekt til en bättre torskrygg. Kommer att låta resterande flaskor ligga till sig lite i källaren (deg. jan 2016) men det är riktigt bra redan nu tycker jag ändå. Knep en Substance från fvl i höstas och man blir ju nyfiken på hur bra den är nu när man provat initial.. Inte bra för plånboken att man hookar på Selosse men å andra sidan kommer man billigt undan med Hugot och då kan man använda de pengarna till Selosse istället :).
Kul att du gillar DH -06. Tycker själv att den ihop med NV på magnum är det som smakar bäst just nu.
Precis som @magnum skriver så fick vi de sista flaskorna av -06 nu i december liksom av -08 så det som finns på lager nu är allt vi har.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kul att du gillar DH -06. Tycker själv att den ihop med NV på magnum är det som smakar bäst just nu.
Precis som @magnum skriver så fick vi de sista flaskorna av -06 nu i december liksom av -08 så det som finns på lager nu är allt vi har.

En sån här kommentar brukar ju inte alls ha någon trigger effekt på forumet :rolleyes:
Alla köpstopp upphör när produkten är på väg att ta slut! :D
 

kimnyblom

Medlem
Kul att du gillar DH -06. Tycker själv att den ihop med NV på magnum är det som smakar bäst just nu.
Precis som @magnum skriver så fick vi de sista flaskorna av -06 nu i december liksom av -08 så det som finns på lager nu är allt vi har.

Gött! Jag som trodde att 06orna var slut. Blir en liten beställning på en gång så att man inte blir utan :) .
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul att du gillar DH -06. Tycker själv att den ihop med NV på magnum är det som smakar bäst just nu.
Precis som @magnum skriver så fick vi de sista flaskorna av -06 nu i december liksom av -08 så det som finns på lager nu är allt vi har.

Har precis samma uppfattning vilket även vinsaldot tyder på... Ny beställning lagd nu för att styra upp det.:) Sätter nog t.o.m. NV mg (08 bas) som nummer 1 även om det är olika stilar. NVn har lite gräddiga cramantvibbar och måste testas. Nu är det dock ny bas 12? som gäller och den är enligt uppgift ett strå svagare
 

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Har precis samma uppfattning vilket även vinsaldot tyder på... Ny beställning lagd nu för att styra upp det.:) Sätter nog t.o.m. NV mg (08 bas) som nummer 1 även om det är olika stilar. NVn har lite gräddiga cramantvibbar och måste testas. Nu är det dock ny bas 12? som gäller och den är enligt uppgift ett strå svagare
Det som gällde vid lanseringen i Juli gäller i stort sett fortfarande på BS ett tag till dvs:
  • Millésime 2006 är slut hos Damien och jag tiggde till mig lite till nu i december men det var det sista (man skall aldrig säga aldrig men just nu fick vi inget mer i alla fall) Det som finns på lager räcker runt 3-4 månader till (med nuvarande takt).
  • För Millésime 2008 så är situationen liknande som med 2006 förutom att vi köpte på oss lite fler flaskor i höstas så lagret räcker i 4-6månader till.
  • För N/V på 1/2-magnum som vi har nu så är ju basårgången 2012 i den och vi har lite på lager (knappt 50). Vi har nästa bas (-13) inne på lagret nu men inte med ngt annat artikelnr. Säger till här i på forumet när växlingen sker.
  • För N/V på magnum så är basårgången 2008 och den är också slut hos Damien så vi har bara runt 15 flaskor av den kvar. Nästa N/V på magnum kommer att ha 2010 som bas. Finns inte på lager nu. Har inte provat bas -10 själv ännu men det ryker nog en flaska på nyår för att se hur den är. Tror även här att @magnum har provat den på plats.
  • Millésime 2012 degorgerades nyligen och den första batchen kommer att finnas tiilgänglig om ca 5-6mån. Har inte provat den ännu men det har nog @magnum tror jag. Kommer att prova den själv i februari/mars.
  • Vieilles Vignes (-09) finns också kvar på lager och inte helt klart när byte sker till annan årgång. Den är inte årgångsbetecknad officiellt men den är en ren 2009. Detta är det enda vinet som är fatlagrat (6 mån på äldre bourgognefat) och druvorna är ifrån hans äldsta rankor i Chouilly och Cramant planterade på 20- och 50-talet.
Nytt som kommer under Februari från Damien Hugot blir hans Rosé. Han har nyligen bytt till bas -11/-13 (rött/vitt) och detta var en rosé helt i vår smak så vi bestämde oss för att ta in den. Återkommer när jag har mer detaljer om den vg artikelnr m.m.
 

jocke

Medlem
En mogen champagne med stora bubblor, full med livlig citrus, massor med exotisk frukt och en otrolig fyllighet. Det här var en riktig bra Enchanteleurs 1989.
DSC_0900.jpg
 

tobbe81

Medlem
Summering utav julhelgens alla champagne som har druckits
15622692_10158003309955008_5416994177047249304_n.jpg
deg 30mars 2015 troligen den bästa selosse rose som jag har druckit någonsin helt magiskt
15698186_10158014374460008_8166701107727770672_n.jpg
15726824_10158006780705008_5379401941435611354_n.jpg
15741030_10158014374775008_3962421679892276995_n.jpg
denna bedel var helt magiskt bra och visade upp lättsam syra skön oxidering och avslut som inte går att beskriva med ord.
15672882_10158014375225008_2967369831474110505_n.jpg
första gången jag prövade grand siecle köpt på SB runt 2012/213 blev inte så imponerad utav den faktiskt finns roligare att handla i de prisläget .
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
IMG_0541.JPG
Prisvärd champagne som jag kommer att köpa några fler av. Det var också en av de viner som bytte pris den 1/12 på SB. Men jag gissar nästan att det har blivit något fel hos SB här. Inte kan den verkligen ha sålts för ca 450kr i November och 259kr nu?

Sökte på wine searcher och hittade en återförsäljare som ville ha 280kr. Då känns systembolagets 259 mer rätt.

Lättdrucken med relativt långt avslut, doft och smak av jordgubbar och hallon. Helt fel att ta fram till julbordet men samtidigt helt rätt!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ok, det visste jag inte.
Var mycket så förr, men numera inkluderar dom flesta moms.
Visa bifogad bild 8952 Prisvärd champagne som jag kommer att köpa några fler av. Det var också en av de viner som bytte pris den 1/12 på SB. Men jag gissar nästan att det har blivit något fel hos SB här. Inte kan den verkligen ha sålts för ca 450kr i November och 259kr nu?

Sökte på wine searcher och hittade en återförsäljare som ville ha 280kr. Då känns systembolagets 259 mer rätt.

Lättdrucken med relativt långt avslut, doft och smak av jordgubbar och hallon. Helt fel att ta fram till julbordet men samtidigt helt rätt!
Hittade endast systembolagets pris på WS-Pro, vilken butik?
 
Toppen