Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Magnus L

urydhtfilgukj
Ja, jag upplever att de allra flesta är ex moms!
Använder WS-pro en del i jobbet och handlar mycket vin på nätet privat. Förr så kunde man nästan alltid räkna med att priserna var ex. moms. På senare år har det (enligt min erfarenhet) svängt över till motsatsen. Beror dock ganska mycket på i vilket land butiken ligger i. De flesta butiker i länder utanför EU visar priserna ex. moms, men för min del är dessa ganska ointressanta. Inom EU så brukar butiker i GB köra ex. moms och många av de tyska/italienska/franska/spanska ink. moms. Givetvis med undantag åt bägge hållen.

Champagnen som @Deppodi drack blir lite konstig som exempel då jag bara hittar just Sec Rosén på SB. Men tar vi Lacourte-Godbillons standard PC Brut får jag på WS-pro upp 10 olika butiker som säljer den, varav 9 har priset ink. moms. I det här fallet en butik (ex. moms)

Söker man på vanliga gratisversionen av WS på nätet så sorterar den ju alltid efter billigast först och visar endast ca 10% av alternativen, givetvis får man då upp de som kör ex. moms. högst upp.

Att kika på deras average price (som alltid visas ex. moms) funkar för "kända viner" som finns att köpa på många ställen, men kan bli väldigt skeva priser när det kommer till många lite mindre kända viner.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Använder WS-pro en del i jobbet och handlar mycket vin på nätet privat. Förr så kunde man nästan alltid räkna med att priserna var ex. moms. På senare år har det (enligt min erfarenhet) svängt över till motsatsen. Beror dock ganska mycket på i vilket butiken ligger i. De flesta butiker i länder utanför EU visar priserna ex. moms, men för min del är dessa ganska ointressanta. Inom EU så är brukar butiker i GB köra ex. moms och många av de tyska/italienska/franska/spanska ink. moms. Givetvis med undantag åt bägge hållen.

Champagnen som @Deppodi drack blir lite konstig som exempel då jag bara hittar just Sec Rosén på SB. Men tar vi Lacourte-Godbillons standard PC Brut får jag på WS-pro upp 10 olika butiker som säljer den, varav 9 har priset ink. moms.

Söker man på vanliga gratisversionen av WS på nätet så sorterar den ju alltid efter billigast först och visar endast ca 10% av alternativen, givetvis får man då upp de som kör ex. moms. högst upp.

Att kika på deras average price (som alltid visas ex. moms) funkar för "kända viner" som finns att köpa på många ställen, men kan bli väldigt skeva priser när det kommer till många lite mindre kända viner.
OK, jag använder inte Pro så ser inte det!
 

jrick

Medlem
OK, jag använder inte Pro så ser inte det!

Det står ju alltid under priserna om det är Inc sales tax, medsn average alltid är ex sales tax. Jag sökte tex nyss på Chateau Gombaude-Guillot 2007 och där är alla priser på amatör-WS Inc sales tax.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Summering utav julhelgens alla champagne som har druckits Visa bifogad bild 8946 deg 30mars 2015 troligen den bästa selosse rose som jag har druckit någonsin helt magiskt Visa bifogad bild 8947 Visa bifogad bild 8948 Visa bifogad bild 8949 denna bedel var helt magiskt bra och visade upp lättsam syra skön oxidering och avslut som inte går att beskriva med ord.Visa bifogad bild 8950 första gången jag prövade grand siecle köpt på SB runt 2012/213 blev inte så imponerad utav den faktiskt finns roligare att handla i de prisläget .
Hur stod sig Eglyn?

För mig en av de bästa odlarroséerna och har tom fått selossevibbar blint.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det står ju alltid under priserna om det är Inc sales tax, medsn average alltid är ex sales tax. Jag sökte tex nyss på Chateau Gombaude-Guillot 2007 och där är alla priser på amatör-WS Inc sales tax.
Lita inte på WS!

Inte ovanligt att WS listar ink moms. När man sedan går till butiken så visar det sig vara ex moms...:mad:
 

magnum

Epernay, Frankrike
Selosse Lubie Rose 2004 (100% PN), wow, ett otroligt kraftpaket grym koncentration, förförisk doft, tror detta blir ännu bättre av ytterligare 5 års lagring.
Selosse 2003 ljus färg, fortfarande ung, lite återhållsam.
Selosse Carelles 2003 mörk färg, utvecklad stor rund kropp, generös. läcker syra.
Selosse Lubie Rouge 2002 en Volnay från champagne, attraktiv frukt.
Selosse Substance deg feb. 2014, normalt tydliga mognadstoner och en del oxidation denna flaska var otroligt fräsch och ung, enastående längd, makalöst bra.
Fanns nog inget att klaga på denna kväll samtliga var underbara flaskor:)
 

chambertin

Medlem
Selosse Lubie Rose 2004 (100% PN), wow, ett otroligt kraftpaket grym koncentration, förförisk doft, tror detta blir ännu bättre av ytterligare 5 års lagring.
Selosse 2003 ljus färg, fortfarande ung, lite återhållsam.
Selosse Carelles 2003 mörk färg, utvecklad stor rund kropp, generös. läcker syra.
Selosse Lubie Rouge 2002 en Volnay från champagne, attraktiv frukt.
Selosse Substance deg feb. 2014, normalt tydliga mognadstoner och en del oxidation denna flaska var otroligt fräsch och ung, enastående längd, makalöst bra.
Fanns nog inget att klaga på denna kväll samtliga var underbara flaskor:)
Härliga viner !
Vet du var Pinot:en kommer ifrån i Lubie Rosé resp. Rouge ?
 

JakobS

Medlem
Rekommenderar avhållning på Andre Jacquart 2008 för er som köpt dem. Inte alls särskilt drickvänlig nu, vilket förvånade mig lite baserat på tidigare 2006or och 2007or jag druckit.

Råder nog att avvakta ett år i alla fall. Otroligt jäst och syra-dominerat nu och inte alls någon frukt. Potentialen känns dock stor!
 

Ekdahl

Medlem
Rekommenderar avhållning på Andre Jacquart 2008 för er som köpt dem. Inte alls särskilt drickvänlig nu, vilket förvånade mig lite baserat på tidigare 2006or och 2007or jag druckit.

Råder nog att avvakta ett år i alla fall. Otroligt jäst och syra-dominerat nu och inte alls någon frukt. Potentialen känns dock stor!
Tråkigt att höra men ändå väntat tycker jag. Tycker A Jacquart känts för unga varje gång jag druckit dem oavsett cuvee/årgång. Jag håller mina -08 minst 5 år innan jag rör dem.
 

Elvis

Medlem
Håller helt med. Jag provade min första André Jacquart 2008 i förra veckan och det var en riktig syrabomb. Klart bättre dag 2 dock!

Mitt intryck av champagner årgång 2008 är annars att de både är bra som unga och har stor lagringspotential men André Jacquart behöver helt klart tid.
 

Elvis

Medlem
Jag har provat André Jacquart 2008 och jag upplevde inte den som ni gör. Vad var det för deg datum på flaskorna?

Det står inget degorgeringsdatum på flaskorna men min var från den batch som såldes på Systembolaget nu i december.
 

Per Stade

Lege artis
Håller helt med. Jag provade min första André Jacquart 2008 i förra veckan och det var en riktig syrabomb. Klart bättre dag 2 dock!

Mitt intryck av champagner årgång 2008 är annars att de både är bra som unga och har stor lagringspotential men André Jacquart behöver helt klart tid.

Men vad f-n Elvis, du om någon borde väl veta att all champagne måste lagras för att bli drickbar?
 

jocke

Medlem
Det står inget degorgeringsdatum på flaskorna men min var från den batch som såldes på Systembolaget nu i december.
PÅ baksidan står deg datum i en silver ruta. Sen vet jag att siffrorna syns väldigt dåligt ibland. Jag har inte köpt på SB men den jag har drack var deggad dryga året innan (och den var riktigt jäkla trevlig) och Marie (ägaren) säger att 2008:an ska man vänta minst ett år efter degorgeringsdatum innan man dricker den. Innan dess är den lite bråkig :)
 

Elvis

Medlem
PÅ baksidan står deg datum i en silver ruta. Sen vet jag att siffrorna syns väldigt dåligt ibland. Jag har inte köpt på SB men den jag har drack var deggad dryga året innan (och den var riktigt jäkla trevlig) och Marie (ägaren) säger att 2008:an ska man vänta minst ett år efter degorgeringsdatum innan man dricker den. Innan dess är den lite bråkig :)

Baksidesetiketten verkar framtagen för svenska marknaden och där står inget deg datum. :mad:
IMG_8087.JPG
 
Toppen