Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
Årets julaftonschampagne:

IMG_5961.jpg

God Jul på er!
 

tobbe81

Medlem
Dra mig baklänges så jäkla bra lätt en utav mina topp 5 flaskor under 2017 54 månader på jästen deg Jan 2015 om man kör ett 15h pass imorgon får man fira nyår en dag innan istället. Smultron och lite tranbär grym härliga syra som bara vill sjunga in 2018 avslutet är magiskt med lite fatkaraktär och när man har svalt en klunk så vill man direkt ta en till och börja om skådespelet
IMG_20171230_183309_721.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
leclapart vilmart.jpg

Gårdagens träning inför nyårsafton, 2011 David Leclapart Champagne Cuvée l'Amateur och 2011 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Grand Cellier d'Or. Båda två mycket bra, l'Amateur stramare med skyhög syra, Vilmart elegantare och mer tillgänglig. l'Amateur min knappa favorit, men Vilmart vann 2-1. Får se om det blir något idag som kan mäta sig med dessa.
 

LeChat

Medlem
BA14749A-D2BC-473F-AA52-FFE3A42B9A32.jpeg

2008 Pol Roger Champagne Vintage Brut

Harmonisk redan i både doft och smak. Ungdomligt god men kanske synd att kalla den drickfärdig. Visar efter luftning viss komplexitet men ger man den 10 år till så kommer den att mogna i komplexitet och växa till något riktigt fint tror jag. (Krävs dock ett överjag av rang för att lyckas hålla fingrarna borta så länge....)
 

LarsW

Medlem
2008 Pol Roger Champagne Vintage Brut

Harmonisk redan i både doft och smak. Ungdomligt god men kanske synd att kalla den drickfärdig. Visar efter luftning viss komplexitet men ger man den 10 år till så kommer den att mogna i komplexitet och växa till något riktigt fint tror jag. (Krävs dock ett överjag av rang för att lyckas hålla fingrarna borta så länge....)

Tror du har helt rätt och råder dig att gömma nån flaska på ett svåråtkomligt ställe.
Drack en -88 för ett år sen och den var fortfarande på topp! Och -08 verkar ju kunna bli en av de riktigt stora årgångarna i champagne så potentialen för långlagring är definitivt god.
 
Kan tipsa om 2005 Hervé Dubois BdB som fortfarande går att beställa hos Systembolaget för 417 kr. En lieu-dit (Mazagran) från Avize på nästan 70 år gamla stockar. Okänt degorgeringsdatum men minst åtta år på jästfällningen, dosage på 6 g/l. Inte alls elegant men sköna animaliska toner, lite aceton, blodapelsin och fullt med jordiga äppelskal.
 
Toppen