Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Christer J

Medlem
Priset på SB verkar ju vara samma som handlarna tar utanför Sverige. Undrar vilken Fut de chene MV man får när man köper via SB, 09,10 eller 12?
Jag beställde förresten Egly-Ouriet Brut Tradition eftersom du gillade den. Har bara provat deras rose vilken är strålande. SBs övriga Egly sortiment ligger redan i källaren. :)

Men finns den verkligen att köpa på SB, min säger att det är slutsålt?
Egly-Ouriet brut tradition har blivit ett vin som jag längtar att dricka :)
Håller helt med om rosén, jag har 2 kvar som skall drickas på en granntillställning här i veckan!
 

LeChat

Medlem
Men finns den verkligen att köpa på SB, min säger att det är slutsålt?
Egly-Ouriet brut tradition har blivit ett vin som jag längtar att dricka :)
Håller helt med om rosén, jag har 2 kvar som skall drickas på en granntillställning här i veckan!
Du har rätt, den gick inte att beställa. :(
 

LarsW

Medlem
Veuve Clicquot 2002.
Dag 1 massa syra och burkchampinjoner. Lätt brödighet och kalkig mineral.
Dag 2 ett mycket mer harmoniskt vin om än med sämre mousse. Nu är syran inte så påtaglig och svampdoften mycket diskret. Hittar lite kalamatioliver tillsammans med surdegsbröd, citrongräs och trevlig mineral.

Dag 1 nånstans runt 87p, dag två närmare 89p. Verkar som detta är en skumpa att vänta lite längre på.

Weil Spätlese 2009 är helt enkelt bara jättegott sött vingodis!

thumbnail_20180715_123131.jpg
 

Christer J

Medlem
Veuve Clicquot 2002.
Dag 1 massa syra och burkchampinjoner. Lätt brödighet och kalkig mineral.
Dag 2 ett mycket mer harmoniskt vin om än med sämre mousse. Nu är syran inte så påtaglig och svampdoften mycket diskret. Hittar lite kalamatioliver tillsammans med surdegsbröd, citrongräs och trevlig mineral.

Dag 1 nånstans runt 87p, dag två närmare 89p. Verkar som detta är en skumpa att vänta lite längre på.

Weil Spätlese 2009 är helt enkelt bara jättegott sött vingodis!

Visa bifogad bild 13747

Fint :)
Är du nöjd med skåpet ditt?
 

LarsW

Medlem
Fint :)
Är du nöjd med skåpet ditt?
Det gör jobbet men är för litet så klart! Är det för runt 170 flaskor och jag har väl pressat in nästan 130 av olika storlekar och former.
Lite högljutt från tid till annan men inte så det stör. Känns bra att ha sina viner i lägenheten under kontrollerad temp och inte i källaren som tidigare.
Men mina långlagringsprojekt flyttas till Uppsala och till mina föräldrars vinkällare.
 

Christer J

Medlem
Det gör jobbet men är för litet så klart! Är det för runt 170 flaskor och jag har väl pressat in nästan 130 av olika storlekar och former.
Lite högljutt från tid till annan men inte så det stör. Känns bra att ha sina viner i lägenheten under kontrollerad temp och inte i källaren som tidigare.
Men mina långlagringsprojekt flyttas till Uppsala och till mina föräldrars vinkällare.

Det låter som ett bra upplägg.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Även jag tar tillfället i akt och öppnar lite skumpa då och då. I det här fallet parades den med kokta havskräftor, ostfylld smördegspaj och aioli. :)

5DDC951B-F30D-4907-BC09-DCB65773FFA9.jpeg

2008 Henri Goutorbe Grand Cru Brut Cuvée Millésimé

Inte dumt bubbel alls! Lätt boket och lite oxidativt. Smöriga äpplen av blandade kulörer; honung, brioche och järnigt brunnsvatten samt aningen ylle, halm, nougat och svettig ostkant. Mjukt och avrundat i munnen med duglig intensitet, rimlig längd och bra syra. Skön komplexitet. Ganska humant prissatt i förhållande till upplevelsen – för att vara champagne. Lite vek mousse. Inget uppenbart behov av lagring, men klarar säkerligen en del. Tveklöst mycket gott! (90p)
 

Ekdahl

Medlem
Intressant, mitt första möte med Hugot (-06) var jämte en Hebrart Rive Gauche Rive Droit, tyckte de var lika som bär
Så är det säkert, har själv inte provat den (men blir lite sugen nu) - har bara provat Hebrarts standardcuveer vad jag minns.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Under gårdagens bronsmatch i fotbolls-VM blev det NV Michel Arnould & Fils Champagne Grand Cru Brut Réserve, inköpt från Fanwine. Enkel och lättgillad med en märkbar dosage. Mycket år det exotiska hållet, syran går åt citron med en släng av grape, något kort, bra känsla i munnen. Inget att överraska en skumpafantast med men väl till de som oftast håller sig till prosecco.

Finalen mellan Frankrike och Kroatien sköljdes ner med en 2008 Derot-Delugny Champagne Brut Millésimé, även den från Fanwine. En vidöppen 08 som knappast vinner på vidare lagring. När jag provade den i början av förra året kändes den mer komplett, nu är det lite ihåligt i kroppen. Slinker dock ner snabbare än än Mbappe kan jaga boll. Gott, om man ser till priset ett mindre fynd.

Synd att VM är slut, vad ska jag nu ha som ursäkt till att öppna skumpaflaskor?
 

Ekdahl

Medlem
DDF1C872-57B5-49C6-9B0C-C405415FFEEC.jpeg

Taittinger Brut Millesime 2006

Oväntat svårt att hitta kul skumpa i affärerna här på rivieran, men denna var svår att motstå (och för €40 dessutom), stod ensam bredvid några 2008or (som jag tror är för tidiga att njuta av).
Har provat en hel del Taittinger senaste åren inkl Comtes alla 200X-årgångar och inte varit helt såld.
Men denna är underbar och komplex - har en fin mognad, smörighet, champion, undervegetation, röda äpplen, citrus, ostronskal med en fin hög syra. Härlig i munnen och grym balanserad längd - sitter lätt i en minut. 91 p.
 
Last edited:

Davantz

Medlem
Visa bifogad bild 13742
Henri Giraud Fût de Chêne MV07

Färgen är vackert guldaktig och ger tyngd och värdighet åt vinet. Drack denna senast i april 2016 och gillade den stort. Och det gör jag verkligen idag med. Underbart god!
Kafferost och oxiderade drag karaktäriserar ofta champagner som jag tycker bäst om. Tycker absolut att här finns likheter med Selosse Initial. Smaken är också äpplig och avslutar med en liten beska. Verkligen en toppengod champagne som jag önskar att jag hade fler av. Jag tänkte lista några producenter som jag gillar men som jag även tycker har något gemensamt i stilen som jag inte kan uttrycka i ord. Men det kanske någon annan kan hjälpa mig med, och kanske dessutom ge tips på andra producenter i samma stil eller liknande.
Här kommer några favoriter: Charles Heidsieck, Selosse, Krug, Egly-Ouriet, Henri Giraud(Fut de Chene), Henriot. (Kanske att Vilmart skulle ingå där också men blev tveksam.) Om ni som sagt kan se någon gemensam nämnare, eller kan tipsa om producenter så skulle jag bli väldigt lycklig. :)


Många favorit producenter,kan tipsa om en ”budget” champagne Didier Herbert, deras insteg Mailly Grand Cru Brut SMASK!

Om ni har vägarna förbi Rilly la Montage, bo hos Herbert, rekommenderas varmt, otroligt trevligt
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Under gårdagens bronsmatch i fotbolls-VM blev det NV Michel Arnould & Fils Champagne Grand Cru Brut Réserve, inköpt från Fanwine. Enkel och lättgillad med en märkbar dosage. Mycket år det exotiska hållet, syran går åt citron med en släng av grape, något kort, bra känsla i munnen.
Förbarmade mig över en ensam magnumflaska av den som fanns kvar i deras lagershop, låter inte som skjortan kommer stå rätt ut när man provar den, får nog hamna i kategorin enklare båtskumpa i sommar :)

de som oftast håller sig till prosecco
Tvi tvi tvi. Be genast tre ave maria och tvätta munnen med Desivon.
 

Ekdahl

Medlem
86A0C3B6-D193-492C-8AB5-01E40EDAAECC.jpeg

Mumm Millésimé 2008

Sista dagen i Menton. Knallade ner till affären för att se vad som kunde uppbringas. Fastnade för en Mumm, har faktiskt inget minne av att någonsin druckit ett årgångsvin från huset.
Överraskande öppen doft - ungdomligt som väntat men ändå en fin komplex doft av brioche, citrus, vit choklad och ljus smörkola. I munnen närmast brutal syra, citrus, ett uns hasselnötter och smörkola. God, ung med potential. 89p.
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 13766
Mumm Millésimé 2008

Sista dagen i Menton. Knallade ner till affären för att se vad som kunde uppbringas. Fastnade för en Mumm, har faktiskt inget minne av att någonsin druckit ett årgångsvin från huset.
Överraskande öppen doft - ungdomligt som väntat men ändå en fin komplex doft av brioche, citrus, vit choklad och ljus smörkola. I munnen närmast brutal syra, citrus, ett uns hasselnötter och smörkola. God, ung med potential. 89p.
Trevligt! Mumm har ju haft lite svajjigt rykte men verkar komma tillbaka.
Har ett par flaskor i källaren. Låter som något att vänta till nästa decennium med att poppa?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fortsätter med mina flaskor från Derot-Delugny, nu deras Cuvée des Fondateurs som är på 100% Pinot gris. Skunt klunkbar skumpa med en stor del grapebeska i slutet. Jag gillar det än mer än sist, tillsammans med hallonkola blir det vuxendricka hela vägen. En andra gräsänkligskväll med skumpan och Fortnite, Pata negra, Prosciutto, Gryere, Tommes de Basques och lättsaltade chips gjorde min kväll.
 

Thomas

Medlem
_20180720_155935.JPG

Den klart bästa provningen för min del ägde rum i Onsdags.
Krug Vintage 1988
Krug Vintage 1996
Jacques Sellose Initial (deg Jan 2016)
Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995
Taittinger Comtes de Champagne 1981

Svårt att hitta ord för att beskriva smak och doft på Krug 1988 och 1996. Helt klart de bästa Champagnerna jag fått äran att dricka. 88:an hade den mest koncentrerade doften jag upplevt, helt otrolig! Kändes som den dracks i rättan tid då jag inte tror denna flaska hade presterat så värst länge till. Den dig ut lite i glaset efter en stund. 96:an däremot var pigg och fräsch med en bra mousse och en väl avrundad syra. Vilken smaksensation! Efter en tid i glaset kom det härliga rostade toner fram. Denna håller många år till. 88:an vann i doften medans 96:an vann i smaken. Storslagna Champagner! Jacques Sellose Initial var även den riktigt bra. Första gången för mig och jag blev inte besviken. Väldigt koncentrerad doft, fick nästan andnöd när man stack ner näsan i glaset. Helt klart kommer den att bli svår att hålla tassarna borta ifrån. Blanc des Millenaires var också bra, en typisk mogen blanc de blanc. Nötter och lite honung och smör i doft och smak. Kunde dock inte mäta sig med de tre första. Taittinger Comtes de Champagne 1981 hade tyvärr tappat all mousse och sett sina bästa dagar. Den hade dock en väldigt trevlig doft fortfarande men var platt i smaken. Summa summarum av denna provning. Krug 1988 och 1996 är helt fantastiska viner och alla borde få möjlighet att prova dessa!
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 13774
Den klart bästa provningen för min del ägde rum i Onsdags.
Krug Vintage 1988
Krug Vintage 1996
Jacques Sellose Initial (deg Jan 2016)
Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995
Taittinger Comtes de Champagne 1981
Alltså... tror de flesta av oss här är ganska avis på denna provning. Verkar ju varit något alldeles extra. Kvalitet före kvantitet, hur många var ni som provade?
Helt rätt på en onsdag. Undervärderad veckodag om du frågar mig.

Helt enig med Krug'sen, smakat båda och de hör till mina största vinupplevelser (även om jag spår ett långt liv för 88an).
 
Toppen