Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

FredrikC

Medlem
Blivit lite champagne på senaste. En Pol Roger 2012 magnum för några dagar sedan som är lika bra som senast.

Ikväll blev det en krug GC 168eme. Den måste ju provas så man vet om man ska köpa hem ett gäng till.
Färgen var Ljusguld.
Smak: citron/lime, mycket persika, hallon och apelsin. Men man känner att det göms en riktigt skatt i bakgrunden. Precis samma som vi kände av cristal 08 I vintras. När krugs kolasmaker börjar komma om ett par år kommer denna vara gudomlig men just nu behöver den vila.
20200810_195546.jpg
 
Blivit lite champagne på senaste. En Pol Roger 2012 magnum för några dagar sedan som är lika bra som senast.

Ikväll blev det en krug GC 168eme. Den måste ju provas så man vet om man ska köpa hem ett gäng till.
Färgen var Ljusguld.
Smak: citron/lime, mycket persika, hallon och apelsin. Men man känner att det göms en riktigt skatt i bakgrunden. Precis samma som vi kände av cristal 08 I vintras. När krugs kolasmaker börjar komma om ett par år kommer denna vara gudomlig men just nu behöver den vila.
Visa bifogad bild 20563
Så vacker flaska!!!
 

LeChat

Medlem
C611FA38-3BD3-4B7A-B509-3E70618353EF.jpeg

2012 Damien Hugot Blanc de Blancs Vieilles Vignes


Ung och fräsch men en aning oxiderad. Komplexa drag av bla härligt doftande blommor, citrus, mintlakrits (stimorol), en liten gnutta honung och en liten gnutta Göteborgs Rapé. (Slutade iofs snusa för 14 år sedan. I princip bara General men Göteborgs Rapé är ju lite som Björnklister. Glöms inte bort i första taget.)

Minnet är kort och dåligt, men jag tror absolut att DH VV 2012 är bättre än årgång 2009.
 

LeChat

Medlem
C835DC49-253F-491A-82D9-8A68900E930E.jpeg

2002 R&L Legras Presidence Vieilles Vignes Blanc de Blancs


Druckit denna några gånger och tycker att den bara blir godare och mer harmonisk. En komplex champagne som är i en väldigt trevlig fas nu men tror samtidigt att den kommer vara ännu bättre om 2-4 år.

Den startar upp med bl.a. krut, bröd, grillad citron och lite hav. Efter en tid i glaset kommer det fram även lite rökiga toner och choklad. Här finns både kraft och elegans. Väldigt härlig!

Tråkigt nog har de höjt priset igen...
Nu: 729:-
Då, när den första omgången inhandlades i nov. 2018: 449:-
Lite kraftig höjning kan jag tycka.
Fast, jag sa ju att den bara blir bättre och bättre, där av priset kanske....
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 20576
2012 Damien Hugot Blanc de Blancs Vieilles Vignes


Ung och fräsch men en aning oxiderad. Komplexa drag av bla härligt doftande blommor, citrus, mintlakrits (stimorol), en liten gnutta honung och en liten gnutta Göteborgs Rapé. (Slutade iofs snusa för 14 år sedan. I princip bara General men Göteborgs Rapé är ju lite som Björnklister. Glöms inte bort i första taget.)

Minnet är kort och dåligt, men jag tror absolut att DH VV 2012 är bättre än årgång 2009.
Själv håller jag 09 klart före 12. Tycker 12an faller på smaken och inte bara pga ungdom. Har fått 12 blint 2 gånger och tyckt samma. Tror @Christer J tycker samma i frågan.

Visa bifogad bild 20591
2002 R&L Legras Presidence Vieilles Vignes Blanc de Blancs


Druckit denna några gånger och tycker att den bara blir godare och mer harmonisk. En komplex champagne som är i en väldigt trevlig fas nu men tror samtidigt att den kommer vara ännu bättre om 2-4 år.

Den startar upp med bl.a. krut, bröd, grillad citron och lite hav. Efter en tid i glaset kommer det fram även lite rökiga toner och choklad. Här finns både kraft och elegans. Väldigt härlig!

Tråkigt nog har de höjt priset igen...
Nu: 729:-
Då, när den första omgången inhandlades i nov. 2018: 449:-
Lite kraftig höjning kan jag tycka.
Fast, jag sa ju att den bara blir bättre och bättre, där av priset kanske....

Fast lite missvisande jämförelse. Presidence 2002 kostade 400 kr för 10 år sedan med och 2012 ligger runt 6-700 kr idag.

Alltså är 700 kr rimligt.
 

LeChat

Medlem
Själv håller jag 09 klart före 12. Tycker 12an faller på smaken och inte bara pga ungdom. Har fått 12 blint 2 gånger och tyckt samma. Tror @Christer J tycker samma i frågan.
Drack den över två dagar och sista glaset var klart bäst vilket betyder att den kan se tiden an. Men jag tycker att den levererar även tidig njutning redan första kvällen. Men visst kan man tycka olika.

Fast lite missvisande jämförelse. Presidence 2002 kostade 400 kr för 10 år sedan med och 2012 ligger runt 6-700 kr idag.

Alltså är 700 kr rimligt.
Min reflektion handlar nog mest om att jag grämer mig över att jag inte köpt fler för 449:- Så visst, dagens pris är nog inte orimligt.
 

Oscaro

Medlem
98ED68F9-2636-490B-BC37-EE2384823857.jpeg
Cristian Senez Brut Milliseme 2005

Gyllengul färg med antydan till mognad med fina små bubblor

Doftar fullt med brödsmulor, brioche, jäst och lite citrus. Kakao och kaffe kommer efter en stund i glaset.

I munnen smakar det lite citron, mandarin och karamell. Syran har börjat lägga sig men gör sig än så länge fortfarande påmind. Lite nötigt i munnen efter lite tid och röda äpplen kommer fram mer.
Bra för pengarna men inget märkvärdigt egentligen
 

john b

Medlem
20200814_185938.jpg
Apropå flaskvariation.

Nu har jag på kort tid druckit två flaskor Bonnaire variance bdb (2008-bas) inköpt på tips från @LarsW tidigare i tråden. Bägge köpta av mig, samma obrutna låda etc. Förvarade likadant även hos mig.

Första flaskan var intensivt smörig, söt och mogen i doften. Komplex och lång smak med inslag av brynt smör, citron och lite ektendenser (hade jag förstås aldrig tagit om jag inte visste att det var ekfatslagrat..) Typiskt mogen champagne med komplexitet på topp innan syran försvinner. Perfekt matchampagne som skrek efter stekta musslor med umamibombsås.

Veckan efter öppande jag en flaska med @lukastollig och den var stenhård, oförlåtande mineralisk och syratät. Doft och smak av gröna äpplen, som ung spänstig inte alls ekad torr champagne. ingen kom på tanken att säga smörigt komplex eller annat som skulle ha indikerat mognad. Den var strängt uppfostrande aperitiftorr. Ostron skulle vara fint.

Fascinerande, och lite irriterande. Detta var inte liten skillnad, den var milsvid. Och den ena skulle absolut inte ha passat till den andras maträtt så att säga. Vilket kan vara surt om man planerar en meny och har vissa förväntningar på hur champagnen ska uppföra sig.

Kul ändå att ha upplevt detta med två flaskor så nära inpå varandra. I vanliga fall är det ganska långt mellan jag dricker samma champagne (the curse av att ha för mycket på konsumera-snart-hyllorna)
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 20670 Apropå flaskvariation.

Nu har jag på kort tid druckit två flaskor Bonnaire variance bdb (2008-bas) inköpt på tips från @LarsW tidigare i tråden. Bägge köpta av mig, samma obrutna låda etc. Förvarade likadant även hos mig.

Första flaskan var intensivt smörig, söt och mogen i doften. Komplex och lång smak med inslag av brynt smör, citron och lite ektendenser (hade jag förstås aldrig tagit om jag inte visste att det var ekfatslagrat..) Typiskt mogen champagne med komplexitet på topp innan syran försvinner. Perfekt matchampagne som skrek efter stekta musslor med umamibombsås.

Veckan efter öppande jag en flaska med @lukastollig och den var stenhård, oförlåtande mineralisk och syratät. Doft och smak av gröna äpplen, som ung spänstig inte alls ekad torr champagne. ingen kom på tanken att säga smörigt komplex eller annat som skulle ha indikerat mognad. Den var strängt uppfostrande aperitiftorr. Ostron skulle vara fint.

Fascinerande, och lite irriterande. Detta var inte liten skillnad, den var milsvid. Och den ena skulle absolut inte ha passat till den andras maträtt så att säga. Vilket kan vara surt om man planerar en meny och har vissa förväntningar på hur champagnen ska uppföra sig.

Kul ändå att ha upplevt detta med två flaskor så nära inpå varandra. I vanliga fall är det ganska långt mellan jag dricker samma champagne (the curse av att ha för mycket på konsumera-snart-hyllorna)
Intressant.
Har bara öppnat en flaska än så länge och den stämmer med beskrivningen på din första flaska.
Inga andra faktorer som spelade in? Temperatur? Glas? Båda dracks för sig själva utan tillbehör?
Lär nog inte dröja länge till nästa flaska för mig, återkommer om det är klar variation.:)
 

john b

Medlem
Intressant.
Har bara öppnat en flaska än så länge och den stämmer med beskrivningen på din första flaska.
Inga andra faktorer som spelade in? Temperatur? Glas? Båda dracks för sig själva utan tillbehör?
Lär nog inte dröja länge till nästa flaska för mig, återkommer om det är klar variation.:)
Samma temp, kallt kylskåpstemp som sakta värmde på. Inget isbad så att säga. Inge tillbehör till någon flaska.
Enda skillnaden är att den upplevt yngre fick åka bil i 45 min i kylväska två h innan öppnandet. Ganska lika glas men inte exakt samma.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Samma temp, kallt kylskåpstemp som sakta värmde på. Inget isbad så att säga. Inge tillbehör till någon flaska.
Enda skillnaden är att den upplevt yngre fick åka bil i 45 min i kylväska två h innan öppnandet. Ganska lika glas men inte exakt samma.
Båda flaskorna utomhus?
 
Visa bifogad bild 20670 Apropå flaskvariation.

Nu har jag på kort tid druckit två flaskor Bonnaire variance bdb (2008-bas) inköpt på tips från @LarsW tidigare i tråden. Bägge köpta av mig, samma obrutna låda etc. Förvarade likadant även hos mig.

Första flaskan var intensivt smörig, söt och mogen i doften. Komplex och lång smak med inslag av brynt smör, citron och lite ektendenser (hade jag förstås aldrig tagit om jag inte visste att det var ekfatslagrat..) Typiskt mogen champagne med komplexitet på topp innan syran försvinner. Perfekt matchampagne som skrek efter stekta musslor med umamibombsås.

Veckan efter öppande jag en flaska med @lukastollig och den var stenhård, oförlåtande mineralisk och syratät. Doft och smak av gröna äpplen, som ung spänstig inte alls ekad torr champagne. ingen kom på tanken att säga smörigt komplex eller annat som skulle ha indikerat mognad. Den var strängt uppfostrande aperitiftorr. Ostron skulle vara fint.

Fascinerande, och lite irriterande. Detta var inte liten skillnad, den var milsvid. Och den ena skulle absolut inte ha passat till den andras maträtt så att säga. Vilket kan vara surt om man planerar en meny och har vissa förväntningar på hur champagnen ska uppföra sig.

Kul ändå att ha upplevt detta med två flaskor så nära inpå varandra. I vanliga fall är det ganska långt mellan jag dricker samma champagne (the curse av att ha för mycket på konsumera-snart-hyllorna)
Jag har också öppnat 1 flaska. Ingen av beskrivningarna känns igen helt men skulle nog placera den någonstans mitt emellan dina flaskor.
 
Visa bifogad bild 20670 Apropå flaskvariation.

Nu har jag på kort tid druckit två flaskor Bonnaire variance bdb (2008-bas) inköpt på tips från @LarsW tidigare i tråden. Bägge köpta av mig, samma obrutna låda etc. Förvarade likadant även hos mig.

Första flaskan var intensivt smörig, söt och mogen i doften. Komplex och lång smak med inslag av brynt smör, citron och lite ektendenser (hade jag förstås aldrig tagit om jag inte visste att det var ekfatslagrat..) Typiskt mogen champagne med komplexitet på topp innan syran försvinner. Perfekt matchampagne som skrek efter stekta musslor med umamibombsås.

Veckan efter öppande jag en flaska med @lukastollig och den var stenhård, oförlåtande mineralisk och syratät. Doft och smak av gröna äpplen, som ung spänstig inte alls ekad torr champagne. ingen kom på tanken att säga smörigt komplex eller annat som skulle ha indikerat mognad. Den var strängt uppfostrande aperitiftorr. Ostron skulle vara fint.

Fascinerande, och lite irriterande. Detta var inte liten skillnad, den var milsvid. Och den ena skulle absolut inte ha passat till den andras maträtt så att säga. Vilket kan vara surt om man planerar en meny och har vissa förväntningar på hur champagnen ska uppföra sig.

Kul ändå att ha upplevt detta med två flaskor så nära inpå varandra. I vanliga fall är det ganska långt mellan jag dricker samma champagne (the curse av att ha för mycket på konsumera-snart-hyllorna)

Jag har öppnat 1 flaska och den stämmer mer med din beskrivning av den andra flaska än den första. Mycket gröna äpplen och stram.
 

Jesper L

Medlem
Visa bifogad bild 20670 Apropå flaskvariation.

Nu har jag på kort tid druckit två flaskor Bonnaire variance bdb (2008-bas) inköpt på tips från @LarsW tidigare i tråden. Bägge köpta av mig, samma obrutna låda etc. Förvarade likadant även hos mig.

Första flaskan var intensivt smörig, söt och mogen i doften. Komplex och lång smak med inslag av brynt smör, citron och lite ektendenser (hade jag förstås aldrig tagit om jag inte visste att det var ekfatslagrat..) Typiskt mogen champagne med komplexitet på topp innan syran försvinner. Perfekt

Beskrivningen av vin 1 stämde bra med min upplevelse förra helgen. Inga gröna äpplen alls.
 
Toppen