Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jos

Medlem
A624C651-DD2A-446B-AE8A-0ABC707C51E2.jpeg
Fantastiskt bra Selosse rosé som hunnit få knappt 4 år efter degg och Femme var mycket trevlig!
5D920E9E-7C00-4ECD-89CF-656B7AA67E77.jpeg

9119A72C-7593-433D-975A-9F65BC8E095F.jpeg
 

JonasBo

Medlem
IMG_20220211_191507.jpg


Fick leverans i veckan på tre lådor champagne av allskonar producenter och i fredags provade jag Julien Prelat Chantemerle. 100% PN, 5 g/l, härlig mousse när det hälldes i glaset. Doftade och smakade ljuvligt. Inte så hög upplevd syra. Små röda bär stack fram i noterna.
Önskade jag hade fler av just denna.

PI från Vinotism efter tips på Instagram. Ca gemhunkan för just denna flaska.

Ska bli kul att testa de andra från denna odlare.
 

Kaptenen

Medlem
Allahjärtansdagchampagne

De Saint-Gall, Orpale 2008

Jag var nyfiken på denna efter decembersläppet men nu när jag stillat nyfikenheten är jag inte speciellt nyfiken längre. Lär behöva tid för att prestera. Äpplig, citronsur, gräddig. 2008 Pol Rogers och Louis Roederers årgångsbrut är bättre.

Jag tror barnen, som också fick bubbel, drog vinstlotten med

Domaine John Pemberton, cuvee du Cola, Atlanta 2022.

Det gissades på hus och ståltank. Stora bubblor, tydlig restsötma och sköna colatoner. Flaskan öppnades i fredags så vissa menade på att den var pastpeak. ;)
20220214_175941.jpg
 
Visa bifogad bild 25530

Fick leverans i veckan på tre lådor champagne av allskonar producenter och i fredags provade jag Julien Prelat Chantemerle. 100% PN, 5 g/l, härlig mousse när det hälldes i glaset. Doftade och smakade ljuvligt. Inte så hög upplevd syra. Små röda bär stack fram i noterna.
Önskade jag hade fler av just denna.

PI från Vinotism efter tips på Instagram. Ca gemhunkan för just denna flaska.

Ska bli kul att testa de andra från denna odlare.
Spännande! Beställde själv ett gäng… Har dock inte provat någon ännu pga covid, men det låter som att jag får göra det så fort jag blir piggare:cool:
 
Så… Efter ett ofrivilligt nyktert uppehåll pga covid återupptogs alkoholkonsumtionen igår. Efter att ha hämtat ut ett 6-pack av odlaren Pierre Devilles cuvée Primitif korkades den genast upp (efter ett par timmars kylning såklart;))
Primitif är ett multivintage-vin (baserat på ’19, ’18 och ’17) gjort på både Pinot noir och Chardonnay.
Doft av gula äpplen, persika, citronzest och kola. Smaken är frisk och fyllig av tidigare nämnda saker med en trevlig mineralitet som ger en härlig munkänsla.
Syran är mycket väl avstämd enligt min bok. Ett mycket bra vin till ett riktigt bra och överkomligt pris, stark köprekommendation! :p
 

Thomas

Medlem
20220218_180913.jpg

Har bara druckit Krug 95 vid ett tidigare tillfälle och blev lite besviken då. Tyckte den var lite tunn och platt, säkerligen en dåligt lagrad flaska. Men nu är det verkligen en grym Champagne. Mörkgul i färgen och små fina bubblor. Massor med torkad frukt, apelsin och nötter i både smak och doft och en viss smörighet. En söt välintegrerad syra och en lååång eftersmak som verkligen gör så saliven rinner till. Verkligen ett långt och läckert avslut. Riktigt bra och säkerligen på toppen av sin förmåga. Klart det bästa jag druckit från årgången.
 

Thirsty

Smygnykterist
Henri Giraud provning
En fundering som kom upp var varför har jag samt få i sällskapet druckit Henri Giraud tidigare? Sannolikheten att ingen har tagit med den på en BYOB borde vara låg om det är något att ha eller är det bara så att den har flugit under radarn? Det är ingen ny hipster producent utan 12:e generationen i Aÿ som producerar ca 260.000-280.000 flaskor. Således skäl nog för en provning med temat Henri Giraud.

Halvblind provning som inkluderade nuvarande utbud exkl. topp prestigen Argonne och Argonne rosé. Det var dock uppenbart vilka flaskor som var MV pga formen.


Henri Giraud.jpg

Några korta noteringar:

Flight 1 - Vita

Blanc de Carie – Tillgänglig BdB som presterar fint att dricka redan nu om än att några års vila skulle göra den än bättre. Påtagligt att eken har gjorts sitt men inte på ett överdrivet sätt. Tydlig vanlig, pigg syra, dör lite för snabbt för att hålla hela vägen. Publik som torde gå hem i stugorna. Näst bästa för mig och övriga.

Hommage au Pinot Noir
– Kvällens besvikelse. Knuten och återhållsam. Ganska menlös i munnen om än att det händer lite mer med tiden men fortfarande inget att hänga i granen.

Esprit Nature – Totalt menlös flaska. Högst oklart vad producenten vill med denna flaska? Uttryck av naturen dvs Ramlösa citron med kort eftersmak. Sämst i kväll för mig och totalt.

Fût de Chêne MV 16 – Nu händer det grejer. Funky vibbar och planka som ger en härlig vanilj och tillgänglighet och fin syra som håller ihop den. Växer hela tiden under kvällen. Annan liga än de tidigare flaskorna under kvällen.

Fût de Chêne MV 15 – Vad hände här? Visst finns det likheter med MV 16 men avsaknaden av syran som MV 16 har gör den kvalmig och alkoholig. Hav och sälta, gröna äpplen och vaniljsås men känns enkel och trist. Märkligt hur mycket sämre den kan vara då MV är blandat med tidigare årgångar.

+ Positivt att flaskorna är så pass tillgängliga torts att det är aktuella flaskor som säljs. Eken gör sitt. Köpvärt är MV 16 och Blanc de Carie.
- Negativt är ojämnheten. Visst, alla procucenter har diverse halvtrista instegsflaskor som inte är värda att köpa men ändå. Hur kan MV 15 och MV 16 var så olika, topp respektive kass? För att inte nämna Hommage au PN.... Genomgående så dör moussen snabbt. Korkjäklen på MV flaskorna är ett meck att få av pga stålbygeln (som säkert heter något fancy på franska).

Röstning:

NrBäst (antal röster)Näst bäst (antal röster)Sämst (antal röster)
1050
2004
3002
4700
5021
Summa777

Flight 2 - Rosé
Två flaskor och uppenbart vilken flaska som var vilken pga formen på flaskan så det dracks öppet, samt förväntan om vilken flaska som skulle vara klart bäst.

Dame Jane – Intressant orange färg. Ekad, röda bär, lite beska. Ganska trevlig och publik som går fint att dricka nu om än något enkel.

MV Rosé – Orange grumlig. Klart funky odlar vibbar men inte galet funky. Inslag av stall och röda bär. Mer intressant än god. Klar besvikelse. Någon nämnde att det fanns vissa likheter med Marie Courtin 'Indulgence' Extra Brut Rose, som är djävulens påfund.. :stendumt:

För mig var Dame Jane både godare samt den positiva saken att det är klart bättre pris på den. Ingen röstning genomfördes. Tror ingen var imponerad av MV Rosé.

Några bonusflaskor som eftersläckare, inga anteckningar togs, trevliga men inga som heller går till listan ”att fylla källaren med”. Inte druckit någon av de tidigare så skyller på det när jag var ute på läktaren med gissningar om vad det var.. :rolleyes:

  • Philippe Gonet - Signature Blanc de Blancs, Brut
  • A.R. Lenoble - Blanc de Blancs Chouilly Grand Cru Millesime 2012
  • Hevré Dubois - Cuvée Spéciale Blanc de Blancs Brut Champagne Grand Cru 'Avize' 2009
  • Hure Frères - Inattendue extra brut
Bonus - Henri Giraud provning.jpg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Henri Giraud provning
En fundering som kom upp var varför har jag samt få i sällskapet druckit Henri Giraud tidigare? Sannolikheten att ingen har tagit med den på en BYOB borde vara låg om det är något att ha eller är det bara så att den har flugit under radarn? Det är ingen ny hipster producent utan 12:e generationen i Aÿ som producerar ca 260.000-280.000 flaskor. Således skäl nog för en provning med temat Henri Giraud.

Halvblind provning som inkluderade nuvarande utbud exkl. topp prestigen Argonne och Argonne rosé. Det var dock uppenbart vilka flaskor som var MV pga formen.


Visa bifogad bild 25604
Några korta noteringar:

Flight 1 - Vita

Blanc de Carie – Tillgänglig BdB som presterar fint att dricka redan nu om än att några års vila skulle göra den än bättre. Påtagligt att eken har gjorts sitt men inte på ett överdrivet sätt. Tydlig vanlig, pigg syra, dör lite för snabbt för att hålla hela vägen. Publik som torde gå hem i stugorna. Näst bästa för mig och övriga.

Hommage au Pinot Noir
– Kvällens besvikelse. Knuten och återhållsam. Ganska menlös i munnen om än att det händer lite mer med tiden men fortfarande inget att hänga i granen.

Esprit Nature – Totalt menlös flaska. Högst oklart vad producenten vill med denna flaska? Uttryck av naturen dvs Ramlösa citron med kort eftersmak. Sämst i kväll för mig och totalt.

Fût de Chêne MV 16 – Nu händer det grejer. Funky vibbar och planka som ger en härlig vanilj och tillgänglighet och fin syra som håller ihop den. Växer hela tiden under kvällen. Annan liga än de tidigare flaskorna under kvällen.

Fût de Chêne MV 15 – Vad hände här? Visst finns det likheter med MV 16 men avsaknaden av syran som MV 16 har gör den kvalmig och alkoholig. Hav och sälta, gröna äpplen och vaniljsås men känns enkel och trist. Märkligt hur mycket sämre den kan vara då MV är blandat med tidigare årgångar.

+ Positivt att flaskorna är så pass tillgängliga torts att det är aktuella flaskor som säljs. Eken gör sitt. Köpvärt är MV 16 och Blanc de Carie.
- Negativt är ojämnheten. Visst, alla procucenter har diverse halvtrista instegsflaskor som inte är värda att köpa men ändå. Hur kan MV 15 och MV 16 var så olika, topp respektive kass? För att inte nämna Hommage au PN.... Genomgående så dör moussen snabbt. Korkjäklen på MV flaskorna är ett meck att få av pga stålbygeln (som säkert heter något fancy på franska).

Röstning:

NrBäst (antal röster)Näst bäst (antal röster)Sämst (antal röster)
1050
2004
3002
4700
5021
Summa777

Flight 2 - Rosé
Två flaskor och uppenbart vilken flaska som var vilken pga formen på flaskan så det dracks öppet, samt förväntan om vilken flaska som skulle vara klart bäst.

Dame Jane – Intressant orange färg. Ekad, röda bär, lite beska. Ganska trevlig och publik som går fint att dricka nu om än något enkel.

MV Rosé – Orange grumlig. Klart funky odlar vibbar men inte galet funky. Inslag av stall och röda bär. Mer intressant än god. Klar besvikelse. Någon nämnde att det fanns vissa likheter med Marie Courtin 'Indulgence' Extra Brut Rose, som är djävulens påfund.. :stendumt:

För mig var Dame Jane både godare samt den positiva saken att det är klart bättre pris på den. Ingen röstning genomfördes. Tror ingen var imponerad av MV Rosé.

Några bonusflaskor som eftersläckare, inga anteckningar togs, trevliga men inga som heller går till listan ”att fylla källaren med”. Inte druckit någon av de tidigare så skyller på det när jag var ute på läktaren med gissningar om vad det var.. :rolleyes:

  • Philippe Gonet - Signature Blanc de Blancs, Brut
  • A.R. Lenoble - Blanc de Blancs Chouilly Grand Cru Millesime 2012
  • Hevré Dubois - Cuvée Spéciale Blanc de Blancs Brut Champagne Grand Cru 'Avize' 2009
  • Hure Frères - Inattendue extra brut
Visa bifogad bild 25605
Visa bifogad bild 25312

Liten BYOB i går för att vaka in St Vincent. Först ut lite bubbel.

Deutz BdB, 2010, deg 2016

Upplevdes väldigt ung och rätt tunn. Citrus, gula äpplen och en lite störande bäska. Behöver några år till, men kommer nog aldrig att nå några större höjder. Med tanke på att det går att få tag på Amouren till rätt hyggligt pris så är det absolut värt att ta steget upp. Klart sist i flighten.

Bereche, Le Cran, 2012, deg juli 2019

Kraftig ekad pjäs i lätt oxiderad stil. Väldigt mycket odlare med nyklippt gräs, röda äpplen, lime och någon form av mynta i avslutet. Riktigt bra vin och en tredjeplats i min bok. Kommer definitivt att köpas igen.

Laurent-Perrier, Grand Siecle, deg Q4 2016

Oklart vilken iteration detta är. Någon som vet? Lätt volatil men sköna noter av mandelmassa och rosenvatten. Dock lite för klen för att hävda sig i sälskapet. Har druckit betydligt bättre flaskor/iterationer av denna. Näst sist.

Bollinger GA 1995

Stack ut i flighten med sin ålder, men det gissades ändå på senare årgångar. Lite metallisk i smaken och tydliga ektoner. Mängder med rostat bröd och hasselnötter. Ordentligt med kraft. Kvällens bästa bubbel.

Henri Giraud, Fût de Chêne, MV12

Tydliga frukttoner och väldigt blommig. En hint av damparfym som förde tankarna till Krug men samtidigt skogsdofter som gjorde det svårt att placera. Stack helt kart ut bland övriga, tvåa strax bakom Bolly. Tredje gången jag dricker Henri Giraud. Måste bli mer.

Sällskapet var allt för uppslupet för att genomföra en omröstning så rangordningen kan vara helt annorlunda bland övriga deltagare. Överlag goda viner var vi nog överens


Visa bifogad bild 25312

Liten BYOB i går för att vaka in St Vincent. Först ut lite bubbel.

Deutz BdB, 2010, deg 2016

Upplevdes väldigt ung och rätt tunn. Citrus, gula äpplen och en lite störande bäska. Behöver några år till, men kommer nog aldrig att nå några större höjder. Med tanke på att det går att få tag på Amouren till rätt hyggligt pris så är det absolut värt att ta steget upp. Klart sist i flighten.

Bereche, Le Cran, 2012, deg juli 2019

Kraftig ekad pjäs i lätt oxiderad stil. Väldigt mycket odlare med nyklippt gräs, röda äpplen, lime och någon form av mynta i avslutet. Riktigt bra vin och en tredjeplats i min bok. Kommer definitivt att köpas igen.

Laurent-Perrier, Grand Siecle, deg Q4 2016

Oklart vilken iteration detta är. Någon som vet? Lätt volatil men sköna noter av mandelmassa och rosenvatten. Dock lite för klen för att hävda sig i sälskapet. Har druckit betydligt bättre flaskor/iterationer av denna. Näst sist.

Bollinger GA 1995

Stack ut i flighten med sin ålder, men det gissades ändå på senare årgångar. Lite metallisk i smaken och tydliga ektoner. Mängder med rostat bröd och hasselnötter. Ordentligt med kraft. Kvällens bästa bubbel.

Henri Giraud, Fût de Chêne, MV12

Tydliga frukttoner och väldigt blommig. En hint av damparfym som förde tankarna till Krug men samtidigt skogsdofter som gjorde det svårt att placera. Stack helt kart ut bland övriga, tvåa strax bakom Bolly. Tredje gången jag dricker Henri Giraud. Måste bli mer.

Sällskapet var allt för uppslupet för att genomföra en omröstning så rangordningen kan vara helt annorlunda bland övriga deltagare. Överlag goda viner var vi nog överens om.

På västkusten har vi alltid med en Giraud när det vankas skumpa. :p
 

LarsW

Medlem
Heidsieck 2008

Då denna har blivit dissad ganska hårt av folk jag brukar vara enig i när det gäller skumpa så var det dags att prova själv.
Öppnades sent i går när jag kom hem från jobb, drack ett glas och resten av flaskan fick vila i kylen till idag. Ordentligt knuten i över en timme men började öppna sig så smått redan i går.

Citron, kinin och rostat bröd. Lite vanilj. Kalkig och havsälta i näsan
I munnen är det stramt och ungt fortfarande. Citronsaft och skalbeska. Rostat bröd och ananas/papaya. Man anar lite nötighet.

Syran är massiv som kontras av en bra fruktighet, jag tror denna kommer bli avsevärt trevligare med 5-10 år till på rygg, men det brukar jag tycka om de flesta champagner då...
På det stora tycker jag den är god på riktigt och njutbar redan nu.
90+(+)p

20220220_184536.jpg
 

chambertin

Medlem
Fût de Chêne MV 16 – Nu händer det grejer. Funky vibbar och planka som ger en härlig vanilj och tillgänglighet och fin syra som håller ihop den. Växer hela tiden under kvällen. Annan liga än de tidigare flaskorna under kvällen.

Fût de Chêne MV 15 – Vad hände här? Visst finns det likheter med MV 16 men avsaknaden av syran som MV 16 har gör den kvalmig och alkoholig. Hav och sälta, gröna äpplen och vaniljsås men känns enkel och trist. Märkligt hur mycket sämre den kan vara då MV är blandat med tidigare årgångar.
Ett väldigt vanligt förfarande vid NV/MV är att 50% är från den senaste årgången, 25% från föregående årgång följt av 25% reservvin (eller reservvin från solera som det verkar vara för Giraud). Om så är fallet så kan ju det delvis förklara skillnaderna här mellan MV 15 och MV 16 eftersom 50% av cuvéen ju bör dominera karaktären.
2016 var lite besvärlig årgång för Chardonnay (känner inte till PN närmare tyvärr) med extremt tjockskaliga druvor som mognade mycker ojämnt i vingårdarna vilket krävde många olika skördedatum för att lyckas vilket Giraud ju verkar ha gjort. Väldigt många i Champagne blockerade malo till 100% på basvinerna från 2016 vilket inte var fallet i 2015.
 
Toppen