Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
20220326_191801.jpg


Krug 2008
(deg slutet av 2019) - Första och sista gången?
Rostat bröd och nötter, rivna röda äpplen och Krugbuljong. Förvånansvärt utvecklad doft även om flaskan var öppen länge. I munnen är det mer knutet. Smakmässigt mest lime med lite eftersmak av äpple. Otroligt bra längd men händer inte så mycket smakmässigt. Elegant. Om doften var förvånansvärt utvecklad så var smaken lika förvånansvärt balanserad redan.

Riktigt gott och faktiskt drickbart. Bästa nysläppta vintagen jag druckit även om omdömet kan brista när man har det trevligt på restaurang och dricker öppet. Om det blir någon mer gång testar jag halvblint mot GC. Fyra gånger bättre är det i alla fall inte...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bröllopsdag, då passar det bra med champagne även om det är en tisdag.
Bollinger är en av mina favoriter så även denna 2008 La Grand Année.
Lite tveksam innan jag öppnade den om den skulle vara drickbar,
den är ju fortfarande rätt ung.
Och förra gången jag drack 2008 så var den klart oförlöst.
Visa bifogad bild 25904

Vi blev inte besvikna, fullt utvecklad och typisk Bollinger med rostade hasselnötter i doften.
Det jag gillar med Grand Année är den kraftfulla doften och smaken som den får av mycket Pinot och fatlagringen.
Det jag gillat mindre är prisutvecklingen.
Från 849:- för årgång 2002 till 1499:- för årgång 2012.
Älskar också Bollinger! Tycker både 08 och 12 dricks bra redan nu även om den som orkar vänta +10 år kommer blir rikligt belönad. Ett marshmallowtest för vuxna.:)

1599 kr är till och med senaste priset på SB men då ingår trälåda...:vägg:

Antar att du känner till att Philipson tidvis brukar ha bra priser på Bollinger. Noterar även att GA 2014 är släppt men har missat ifall Philipson har haft något lanseringserbjudande.
 

Per Stade

Lege artis
Älskar också Bollinger! Tycker både 08 och 12 dricks bra redan nu även om den som orkar vänta +10 år kommer blir rikligt belönad. Ett marshmallowtest för vuxna.:)

1599 kr är till och med senaste priset på SB men då ingår trälåda...:vägg:

Antar att du känner till att Philipson tidvis brukar ha bra priser på Bollinger. Noterar även att GA 2014 är släppt men har missat ifall Philipson har haft något lanseringserbjudande.

2014 köpte jag en låda av 2004 Grand Année för £55.95 från en handlare i London, som hade en kampanj.
Och på den tiden var pundet svag.
När jag skulle beställa en låda till så hade de ordinarie pris.
Så det misstaget gjorde jag inte om när Philipson hade specialpris på ett paket bestående av en låda 2007 och en låda 2008.
 

Thirsty

Smygnykterist
Visa bifogad bild 25909

Krug 2008 (deg slutet av 2019) - Första och sista gången?
Rostat bröd och nötter, rivna röda äpplen och Krugbuljong. Förvånansvärt utvecklad doft även om flaskan var öppen länge. I munnen är det mer knutet. Smakmässigt mest lime med lite eftersmak av äpple. Otroligt bra längd men händer inte så mycket smakmässigt. Elegant. Om doften var förvånansvärt utvecklad så var smaken lika förvånansvärt balanserad redan.

Riktigt gott och faktiskt drickbart. Bästa nysläppta vintagen jag druckit även om omdömet kan brista när man har det trevligt på restaurang och dricker öppet. Om det blir någon mer gång testar jag halvblint mot GC. Fyra gånger bättre är det i alla fall inte...
Det torde inte vara sista gången, har köpt några. :cool: Men baserat på ovan och tidigare vintage så låter det som att det blir först på 30-talet som det är aktuellt att börja poppa dessa. :rolleyes:

Älskar också Bollinger! Tycker både 08 och 12 dricks bra redan nu även om den som orkar vänta +10 år kommer blir rikligt belönad. Ett marshmallowtest för vuxna.:)

1599 kr är till och med senaste priset på SB men då ingår trälåda...:vägg:

Antar att du känner till att Philipson tidvis brukar ha bra priser på Bollinger. Noterar även att GA 2014 är släppt men har missat ifall Philipson har haft något lanseringserbjudande.
Var inget intropris hos Philipson på LGA14.

Vad tycker du om B13 och PNVZ (olika årgångar) och hur de står sig mot LGA?

Edit: I och med prishöjningen på LGA och introduceringen av PNVZ - Är LGA en prestige? :D
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 25909

Krug 2008
(deg slutet av 2019) - Första och sista gången?
Rostat bröd och nötter, rivna röda äpplen och Krugbuljong. Förvånansvärt utvecklad doft även om flaskan var öppen länge. I munnen är det mer knutet. Smakmässigt mest lime med lite eftersmak av äpple. Otroligt bra längd men händer inte så mycket smakmässigt. Elegant. Om doften var förvånansvärt utvecklad så var smaken lika förvånansvärt balanserad redan.

Riktigt gott och faktiskt drickbart. Bästa nysläppta vintagen jag druckit även om omdömet kan brista när man har det trevligt på restaurang och dricker öppet. Om det blir någon mer gång testar jag halvblint mot GC. Fyra gånger bättre är det i alla fall inte...
Kul! Vad kostade den på restaurang? Stockholm?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Bröllopsdag, då passar det bra med champagne även om det är en tisdag.
Bollinger är en av mina favoriter så även denna 2008 La Grand Année.
Lite tveksam innan jag öppnade den om den skulle vara drickbar,
den är ju fortfarande rätt ung.
Och förra gången jag drack 2008 så var den klart oförlöst.
Visa bifogad bild 25904

Vi blev inte besvikna, fullt utvecklad och typisk Bollinger med rostade hasselnötter i doften.
Det jag gillar med Grand Année är den kraftfulla doften och smaken som den får av mycket Pinot och fatlagringen.
Det jag gillat mindre är prisutvecklingen.
Från 849:- för årgång 2002 till 1499:- för årgång 2012.
Grattis till ytterligare en bröllopsdag!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det torde inte vara sista gången, har köpt några. :cool: Men baserat på ovan och tidigare vintage så låter det som att det blir först på 30-talet som det är aktuellt att börja poppa dessa. :rolleyes:


Var inget intropris hos Philipson på LGA14.

Vad tycker du om B13 och PNVZ (olika årgångar) och hur de står sig mot LGA?

Edit: I och med prishöjningen på LGA och introduceringen av PNVZ - Är LGA en prestige? :D
Låter bra och min plan om att forumet skulle se till att det inte blev sista flaskan verkar lovande hittills.:cool: Jag gjorde marknadsanalysen att 4000 kr var ett överpris vid lansering och att det priset skulle minska när fler flaskor släpptes...:vägg:

Tack då har jag inte missat det erbjudandet även om jag tänkt hoppa 2014. Avfärdade samtliga Bollingers nya viner som marknadsföring och varumärkesbyggande vid lansering men har fått B13 och PNVZ 15 blint av @Vingubben. Metagissade rätt på B13 men tror jag var inne på ekad pinotodlare på PNVZ 15. Oavsett gillade jag båda väldigt mycket! Minns inte om jag även druckit PNVZ 16. Noterar att B13 är billigare än GA 14 så jag skulle köpt B13 i första hand.

För mig har GA alltid varit en prestige men det blir allt jobbigare för trion @vintomas, @Jos och @Elvis att klassa den som vanlig vintage.:ängel:

Kul! Vad kostade den på restaurang? Stockholm?
Bättre än marknadspris. Nej i byn med lillebrorskomplex och vi vill inte ha hit några utsocknes Krugdrickare.;)
Ser ut som baren på 28+
Nu vet du vad du har att jobba på.:D
 

FredrikC

Medlem
Låter bra och min plan om att forumet skulle se till att det inte blev sista flaskan verkar lovande hittills.:cool: Jag gjorde marknadsanalysen att 4000 kr var ett överpris vid lansering och att det priset skulle minska när fler flaskor släpptes...:vägg:

Tack då har jag inte missat det erbjudandet även om jag tänkt hoppa 2014. Avfärdade samtliga Bollingers nya viner som marknadsföring och varumärkesbyggande vid lansering men har fått B13 och PNVZ 15 blint av @Vingubben. Metagissade rätt på B13 men tror jag var inne på ekad pinotodlare på PNVZ 15. Oavsett gillade jag båda väldigt mycket! Minns inte om jag även druckit PNVZ 16. Noterar att B13 är billigare än GA 14 så jag skulle köpt B13 i första hand.

För mig har GA alltid varit en prestige men det blir allt jobbigare för trion @vintomas, @Jos och @Elvis att klassa den som vanlig vintage.:ängel:


Bättre än marknadspris. Nej i byn med lillebrorskomplex och vi vill inte ha hit några utsocknes Krugdrickare.;)

Nu vet du vad du har att jobba på.:D
Kände precis som du vid 4000kr och just nu suckar jag bara åt priserna.
 

Vingubben

Medlem
Det torde inte vara sista gången, har köpt några. :cool: Men baserat på ovan och tidigare vintage så låter det som att det blir först på 30-talet som det är aktuellt att börja poppa dessa. :rolleyes:


Var inget intropris hos Philipson på LGA14.

Vad tycker du om B13 och PNVZ (olika årgångar) och hur de står sig mot LGA?

Edit: I och med prishöjningen på LGA och introduceringen av PNVZ - Är LGA en prestige? :D
Hoppas på att den inte är prestige och att priset därmed planar ut. Kan inte minnas en provning där en LGA har varit med och inte placerat sig i toppen. Alla årgångar, med undantag för 2005, som jag har provat har levererat. Senast var det en -07 som nog är den bästa jag har provat i den årgången. Rosén är ju också magisk.
 

LeChat

Medlem
C64847C2-2734-43B2-AFEF-56DB8A828A3B.jpeg

Bollinger Brut Rosé

Ganska ointressant till en början men när den börjar bli lite avslagen och temperaturen hunnit stiga några grader så blir den både godare och intressantare.
Doft av gummi, röda bär och grape. I munnen tillkommer även syrliga remmar och i avslutet en aning med rostat kaffe och hasselnötter.
Havskräftorna var ovanligt bra idag. Samtliga huvuden var ohyggligt goda. Där kan man snacka om komplexitet!
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 25957
Damien Hugot 2008

Sista pavan rök ikväll. Bästa hittills. Enligt mig i perfekt fönster och kommer inte bli bättre.
Doft: Gula äpplen, skumbanan, hasselnöt och brioche.
Smak: Höstäpple, grillad citron, ananas. Härlig mousse och bubblor länge i glaset.
Ja den har bara blivit bättre och bättre. Tror att den kanske kan utvecklas något ytterligare men finns egentligen ingen anledning att vänta. Har 4-5 flaskor kvar så jag tänker försöka hålla någon flaska till 2028.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja den har bara blivit bättre och bättre. Tror att den kanske kan utvecklas något ytterligare men finns egentligen ingen anledning att vänta. Har 4-5 flaskor kvar så jag tänker försöka hålla någon flaska till 2028.
Jag skulle kanske lagt till ”inte bättre för min smak”. Alla har vi olika preferenser för vilken ålder champagne är gott :)
 

Wintermute

Medlem
14 månader senare. Gröna äpplen, bastupanel, Pommac, grapefrukt. Långt och balanserat. 90--92p, med en bra bit kvar till toppen.
Ytterligare nio månader senare (Gratien, Cuvée Paradis 2008). Mycket syra, citron och grapefrukt. Drömmar (kakan) i slutet. Det som slår mig är kraften och ryggraden. Det här vinet kommer nog att leva länge. Troligen samma poäng som senast.
 
Toppen