Vingubben
Medlem
Aj som fan. DÄ blir det inga CD-skivor den hÀr mÄnaden?"Bara" 4.790 kr ("fynd")
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Aj som fan. DÄ blir det inga CD-skivor den hÀr mÄnaden?"Bara" 4.790 kr ("fynd")
Visa bifogad bild 34724
2008 Vueve Clicquot Brut Rosé Vintage
Perfekt laxrosa i fÀrgen och med en mjuk pÀrlband av bubblor. Det dofter frÀscht och ungdomligt av blodgrape, apelsin och en förnimmelse av knappt mogen smultron.
Jag upplever vinet i en mellan fas, ungt men inte pur ungt, livlig integrerad syra med en mineral struktur, ung frukt. Det Àr moussen som talar om att vinet har lite Älder(deg 2016).
Det Àr medelfylligt och frÀscht med smak av röda bÀr, gröna jordgubbar, den dÀr stick av apelsin som Àr sÄ karaktÀristiskt VC - allt pÄ en grund av blodgrape och -mÀrg.
Jag avvaktar ytterligare nÄgra Är innan nÀsta flaska, hÀr rÄder ingen brÄdska att dricka upp.
Vinet fick 18p av Janics, sÄ det mÄste vara oerhört prisvÀrt. Hon Àr ju Master of Wine sÄ det Àr facit, speciellt för ekade skumpor.Aj som fan. DÄ blir det inga CD-skivor den hÀr mÄnaden?
LÄter som Ànnu ung ?Vouette et Sorbée - FidÚle R18
Hipsterchampagne, Brut Nature, Biodynamisk?
Inte sÄ fjÀskig. Hög syra och lite obalanserad, men komplex och intressant, hyfsad lÀngd.
Ganska kraftigt, tydliga toner av ek och bittermandel. Fruktigheten Ă€r frĂ€mst citron, citronzest och blond grapefrukt. Ăppelmust i bakgrunden.
Mer sippbar Àn klunkbar. 89p
*om Fidele R18*LÄter som Ànnu ung ?
Jag har druckit tvÄ och jag tror inte den kommer utvecklas till det bÀttre.LÄter som Ànnu ung ?
Tack för avstÀmning. Har 2 st i kÀllaren. De Àr lite knepiga att fÄ grepp om. Inte supertydligt om de kommer vinna sÄ mkt pÄ Älder, som du sÀger. Drack R19 för ett halvÄr sedan och tyckte den var lite bÀttre Àn R18 efter ett Är ytterligare pÄ korken. Men kan vara ÄrgÄngen ocksÄ. NÄgon som druckit dessa med mer Älder pÄ korken och som kan ge vÀgledning?Vouette et Sorbée - FidÚle R18
Hipsterchampagne, Brut Nature, Biodynamisk?
Inte sÄ fjÀskig. Hög syra och lite obalanserad, men komplex och intressant, hyfsad lÀngd.
Ganska kraftigt, tydliga toner av ek och bittermandel. Fruktigheten Ă€r frĂ€mst citron, citronzest och blond grapefrukt. Ăppelmust i bakgrunden.
Mer sippbar Àn klunkbar. 89p
Har druckit 2006 & 2007 med 8-9Är pÄ korken.Tack för avstÀmning. Har 2 st i kÀllaren. De Àr lite knepiga att fÄ grepp om. Inte supertydligt om de kommer vinna sÄ mkt pÄ Älder, som du sÀger. Drack R19 för ett halvÄr sedan och tyckte den var lite bÀttre Àn R18 efter ett Är ytterligare pÄ korken. Men kan vara ÄrgÄngen ocksÄ. NÄgon som druckit dessa med mer Älder pÄ korken och som kan ge vÀgledning?
Great stuff!Pierre Peters NV Magnum
Inköpt 2009 - okÀnd bas.
Mogen lÀcker doft av hav, konserverad citron och jÀstigt bröd. GrÀdde och honung. En lÀtt oxiderad ton som Àr vÀldigt behaglig.
Mogen och mjuk smak. Citrusen Àr söt. Finns flera tropiska frukter som tÀvlar lite diskret. Noriblad eller japanskt grönt te. Syran har hÄllit fint. LÄng eftersmak. Mycket klunkvÀnlig och inte det minsta trött - tvÀrtom mitt i dricksfönstret och mognadstonerna har inte tagit över.
NÀr man dricker sÄ hÀr god NV sÄ undrar man varför man lÀgger pengar pÄ prestiger. Gissar att denna magnum gick för mellan 400-500kr nÀr det begav sig - kanske mindre.
93p
Visa bifogad bild 34795
Pierre Peters Reserve pĂ„ Magnum Ă€r om jag inte missminner mig en vintage, Ă€r den köpt 2009 sĂ„ skulle det faktiskt kunna vara frukt frĂ„n â02 alt â04. Köpte ett gĂ€ng Magnum Ă„r 2013 som Ă€r ren 2008, tror de kostade 649 kr dĂ„.Pierre Peters NV Magnum
Inköpt 2009 - okÀnd bas.
Mogen lÀcker doft av hav, konserverad citron och jÀstigt bröd. GrÀdde och honung. En lÀtt oxiderad ton som Àr vÀldigt behaglig.
Mogen och mjuk smak. Citrusen Àr söt. Finns flera tropiska frukter som tÀvlar lite diskret. Noriblad eller japanskt grönt te. Syran har hÄllit fint. LÄng eftersmak. Mycket klunkvÀnlig och inte det minsta trött - tvÀrtom mitt i dricksfönstret och mognadstonerna har inte tagit över.
NÀr man dricker sÄ hÀr god NV sÄ undrar man varför man lÀgger pengar pÄ prestiger. Gissar att denna magnum gick för mellan 400-500kr nÀr det begav sig - kanske mindre.
93p
Visa bifogad bild 34795