Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har mĂ€rkt Ă€r sig finewines.se inte sig likt rent utseendemĂ€ssigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bĂ€ttre matcha vĂ„r tidigare fĂ€rgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den hĂ€r forumtrĂ„den!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 34724
2008 Vueve Clicquot Brut Rosé Vintage

Perfekt laxrosa i fÀrgen och med en mjuk pÀrlband av bubblor. Det dofter frÀscht och ungdomligt av blodgrape, apelsin och en förnimmelse av knappt mogen smultron.

Jag upplever vinet i en mellan fas, ungt men inte pur ungt, livlig integrerad syra med en mineral struktur, ung frukt. Det Àr moussen som talar om att vinet har lite Älder(deg 2016).

Det Àr medelfylligt och frÀscht med smak av röda bÀr, gröna jordgubbar, den dÀr stick av apelsin som Àr sÄ karaktÀristiskt VC - allt pÄ en grund av blodgrape och -mÀrg.

Jag avvaktar ytterligare nÄgra Är innan nÀsta flaska, hÀr rÄder ingen brÄdska att dricka upp.
IMG_0428.jpeg

Dag 3 och vi dricker andra halvan av flaskan efter att ha stoppat om med korken och förvarat den i kylskÄpet.
Inte mycket har Àndrats; samma smakprofil som första kvÀllen, bestÄende mousse under hela tiden vi smuttade pÄ det. Det hÀr vinet Àr helt enkelt fortfarande för ungt, men vÀlgjort.

LeChat

Medlem
IMG_7292.jpeg

Deutz Brut Classic
(Deg. 2020)

Köpte en lÄda för nÄgra Är sedan för att kunna ta fram vid enklare tillfÀllen.
Nu nÀr den hunnit fÄ nÄgra Är pÄ korken sÄ har den mognat och utvecklats till det bÀttre med lite mint och nötiga, smöriga aromer. Fortfarande med en bra energi men utan överdriven mousse och kantiga drag. LÀttsam, god och inte helt ointressant.

NV Àr ju ocksÄ gott, men tyvÀrr Àr principen med nÄgra Är pÄ korken densamma. Finns inga genvÀgar som Farbror Barbro skulle sagt.

IkvÀll blir det helstekt rödspÀtta med brynt smör och pressad potatis.
DÄ kommer det Àven bli en flaska 2022 Christophe Cordier Saint Véran Vieilles Vignes. Mycket bra den med!
IMG_2469.jpeg

Last edited:

Hardolph

Medlem
Agrapart Terroirs.
Stram men elegant citrus över hela brÀdet. Inte sÄ att det blir lemonad över det hela utan snarare en hyfsad symfoni av citron, lime och all annan citrus.
I sedvanlig ordning dricker jag mina Terroirs för tidigt eftersom att de gamla ligger lÀngst in i kylen och jag orkar inte rota runt.
Det hÀr Àr nÄgot som kommer att bli enastÄende med nÄgra Ärs lagring.
Buteljerad i maj 2020 och deggad i maj 2023.
20250725_192216.jpg

Wintermute

Medlem
Vouette et Sorbée - FidÚle R18
Hipsterchampagne, Brut Nature, Biodynamisk?
Inte sÄ fjÀskig. Hög syra och lite obalanserad, men komplex och intressant, hyfsad lÀngd.
Ganska kraftigt, tydliga toner av ek och bittermandel. Fruktigheten Ă€r frĂ€mst citron, citronzest och blond grapefrukt. Äppelmust i bakgrunden.
Mer sippbar Àn klunkbar. 89p

Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Inte sÄ fjÀskig. Hög syra och lite obalanserad, men komplex och intressant, hyfsad lÀngd.
Ganska kraftigt, tydliga toner av ek och bittermandel. Fruktigheten Ă€r frĂ€mst citron, citronzest och blond grapefrukt. Äppelmust i bakgrunden.
LÄter som Ànnu ung ?

Foley

Medlem
Tack för avstÀmning. Har 2 st i kÀllaren. De Àr lite knepiga att fÄ grepp om. Inte supertydligt om de kommer vinna sÄ mkt pÄ Älder, som du sÀger. Drack R19 för ett halvÄr sedan och tyckte den var lite bÀttre Àn R18 efter ett Är ytterligare pÄ korken. Men kan vara ÄrgÄngen ocksÄ. NÄgon som druckit dessa med mer Älder pÄ korken och som kan ge vÀgledning?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Tack för avstÀmning. Har 2 st i kÀllaren. De Àr lite knepiga att fÄ grepp om. Inte supertydligt om de kommer vinna sÄ mkt pÄ Älder, som du sÀger. Drack R19 för ett halvÄr sedan och tyckte den var lite bÀttre Àn R18 efter ett Är ytterligare pÄ korken. Men kan vara ÄrgÄngen ocksÄ. NÄgon som druckit dessa med mer Älder pÄ korken och som kan ge vÀgledning?
Har druckit 2006 & 2007 med 8-9Är pÄ korken.
Man ska ju ha med sig att dessa spontanjÀsta viner med minimalt med svavel inte Àr nÄgra lÄngliggare, jag tycker det Àr jÀtte gott med bokna Àpplen och murkna kÀllartoner, men de Àr inte din typiska skumpaupplevese nej,
Men mycket personlighet ja.
Jag tycker det Àr jÀttegott men majoriteten tycker nog inte det.

pierrem

Medlem
Laurent-Perrier Brut Millésimé 1999
Kom över denna för ett par Är sedan, sÄ ingen aning hur den lagrats. Lite sliten i etiketten dock. Men shit, sÄ bra. Hade rÀknat med nÄt trött, som skulle dö i glaset efter nÄgra minuter. Vet inte om den positiva överraskningen gjorde att intrycket vart sÄ bra. Pigg, syra, mogen fÀrg/toner och bra smaker. Vi var 3 personer som delade pÄ flaskan, sÄ man fick ett rejÀlt glas var. Men helt klart en upplevelse, önskar jag hade fler.

skÄl,

Attachments

• IMG_9697.jpeg
    IMG_9697.jpeg
    57,5 KB · Visningar: 53

Foley

Medlem
IMG_6875.jpeg

Henriot Vintage 2008
Inköpt i december 2018. Rakt i dryckesfönstret. VÀldigt tillgÀnglig och lÀttdrucken. Fin mousse. Börjar fÄ lite mognadstoner, men kommer hÄlla mÄnga Är till. Stiltypisk Henriot, med brioche, lite Àpple och citrus. VÀldigt bra, kanske sommarens bÀsta champagne, iaf sett till pris. En pÄminnelse om att man ska köpa pÄ sig mkt Henriot Vintage nu och lagra ett par Är.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Chartogne-Taillet Les Couarres 2020
Denna ÄrgÄng Àr druvblenden:
60% Chardonnay
40% Pinot noir
Vinet Àr spontanjÀst och mognadslagrad 10mÄn pÄ barriquer.
Min flaskan Àr deggad 2024/10 med 2,5g dosage.

Initialt ung och reduktiv och rostad.
HÀrligt parfymerad med Smör, röda Àpplen, rostat bröd, krutrök och rostade mandlar.
Attacken Àr bred, rikligt djup, komplex, mycket rostad maffig och nötig, men ung.
Munnen Àr underbart krÀmig.
Kroppen Àr fyllig med hög syra, ett otroligt saltigt mineraliskt bett och hÄrd struktur.
Relativt kompromisslös och hÄrd stil, mycket dominerad av Chardonnay och kalk, grus och syra.
Toner av blommor, gula plommon, rostat bröd, rödaÀpplen, mandlar o fat, hÀrligt intensivt och rostad I stilen om Ànnu lite för ungt öppnad bara.

Alex viner brukar vara med oxidativa i stilen, dehÀr Àr mer reduktivt och knutet, det bjuds absolut pÄ ek men vinet lider idag utav att ha öppnats för tidigt.
det Àr fortfarande vansinnigt gott men 2018 var vÀldigt mycket bjussigare vin. FörvÄnansvÀrt hög syra Alex fÄtt ur denna relativt varma 2020ÄrgÄng dock!

Attachments

• 20250802_171624.jpg
    20250802_171624.jpg
    43,5 KB · Visningar: 39

LarsW

Medlem
Pierre Peters NV Magnum
Inköpt 2009 - okÀnd bas.

Mogen lÀcker doft av hav, konserverad citron och jÀstigt bröd. GrÀdde och honung. En lÀtt oxiderad ton som Àr vÀldigt behaglig.

Mogen och mjuk smak. Citrusen Àr söt. Finns flera tropiska frukter som tÀvlar lite diskret. Noriblad eller japanskt grönt te. Syran har hÄllit fint. LÄng eftersmak. Mycket klunkvÀnlig och inte det minsta trött - tvÀrtom mitt i dricksfönstret och mognadstonerna har inte tagit över.

NÀr man dricker sÄ hÀr god NV sÄ undrar man varför man lÀgger pengar pÄ prestiger. Gissar att denna magnum gick för mellan 400-500kr nÀr det begav sig - kanske mindre.
93p

thumbnail_20250807_205640.jpg

LeChat

Medlem
IMG_7329.jpeg

2008 Henriot Brut Millésimé
(deg. 2018)

LÀtt reduktiv och med rostad karaktÀr. KÀnner bl.a. grillad citron, hav, grÀdde, lakrits och med mer tid kommer Àven aromer av hasselnötter, choklad och havrekakor.

Doften Àr i dagslÀget bÀttre och mer utvecklad Àn smaken. Tycker att munkÀnslan sÀger mig att den kan fÄ ligga ett tag till med mina preferenser. Den kommer förmodligen bli elegantare, och den framtrÀdande citrustonen rundas av ytterligare och öppna upp för en bredare komplexitet.
God idag, absolut, men kan bara bli bÀttre.

Sista flaskan ur första lÄdan. Tur man köpte tvÄ.

Bastardo

Medlem
Pierre Peters NV Magnum
Inköpt 2009 - okÀnd bas.

Mogen lÀcker doft av hav, konserverad citron och jÀstigt bröd. GrÀdde och honung. En lÀtt oxiderad ton som Àr vÀldigt behaglig.

Mogen och mjuk smak. Citrusen Àr söt. Finns flera tropiska frukter som tÀvlar lite diskret. Noriblad eller japanskt grönt te. Syran har hÄllit fint. LÄng eftersmak. Mycket klunkvÀnlig och inte det minsta trött - tvÀrtom mitt i dricksfönstret och mognadstonerna har inte tagit över.

NÀr man dricker sÄ hÀr god NV sÄ undrar man varför man lÀgger pengar pÄ prestiger. Gissar att denna magnum gick för mellan 400-500kr nÀr det begav sig - kanske mindre.
93p

Visa bifogad bild 34795
Great stuff!
”A magnum is the perfect size for two gentlemen to have over lunch, especially if one isn’t drinking.”
– Winston Churchill
P.S. Det motsvarar lite över 11 standarddrinkar, sĂ„ det Ă€r inte precis vem som helst som klarar av att jobba efter att ha hinkat i sig den mĂ€ngden pĂ„ lunchen 
 men han var nog aldrig spiknykter, misstĂ€nker jag, och lunchen var nog lite lĂ€ngre Ă€n för oss vanliga knegare.

Last edited:

LarsW

Medlem
Bollinger 2007
Degorgerad 2016

Drack denna senaste 2020 - dÄ tyckte jag den var lite ung fortfarande men nu var det dags igen.

Mycket trevlig pÄ nÀsan. Nötter, vanilj och honung. SÀlta och konserverad citron. Börjar fÄ lite Älderstoner med svamp och marmelad.

Smaken Àr frisk. Hittar inte sÄ mycket Älderstoner som i doften men absolut inte för ung lÀngre. Citrus, rostade hasselnötter, hav, ostron, noriblad och grÀdde.
Mycket frukt och duktig syra Som matchampagne Àr den mitt i prick - ska jag bara sitta och dricka den för sig vill jag nog ha den snÀppet mjukare, eller vara mÄnga som delar pÄ flaskan.

Kanske inte Bollys bÀsta ÄrgÄng men mycket god ÀndÄ!
94+p

thumbnail_20250810_221518.jpg
thumbnail_20250810_221650.jpg

rs14

Medlem
Pierre Peters NV Magnum
Inköpt 2009 - okÀnd bas.

93p

Visa bifogad bild 34795
Pierre Peters Reserve pĂ„ Magnum Ă€r om jag inte missminner mig en vintage, Ă€r den köpt 2009 sĂ„ skulle det faktiskt kunna vara frukt frĂ„n ’02 alt ’04. Köpte ett gĂ€ng Magnum Ă„r 2013 som Ă€r ren 2008, tror de kostade 649 kr dĂ„.

Last edited:
Toppen