Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Igår tog det en evighet att lägga barnen och sedan blev det sen middag framför sista avsnittet av Fargo. Prosciutto, rökt skinka, potatissallad och ostbricka. Till det korkade vi upp en Paul Dethune Extra Brut på halvflaska. Så härligt att ha bra champagne på halvflaska hemma.
 
Igår tog det en evighet att lägga barnen och sedan blev det sen middag framför sista avsnittet av Fargo. Prosciutto, rökt skinka, potatissallad och ostbricka. Till det korkade vi upp en Paul Dethune Extra Brut på halvflaska. Så härligt att ha bra champagne på halvflaska hemma.
Från höstens sändningar från Franska Vinlistan?
Vi har en kartong hemma och funderade på om de var njutbara redan nu?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Igår tog det en evighet att lägga barnen och sedan blev det sen middag framför sista avsnittet av Fargo. Prosciutto, rökt skinka, potatissallad och ostbricka. Till det korkade vi upp en Paul Dethune Extra Brut på halvflaska. Så härligt att ha bra champagne på halvflaska hemma.
Köpte också halvflaskorna, perfekt just när man bara behöver ett litet glas, har dock inte poppat första än trots att det är en av mina favvoproducenter då jag firar sjömansjul i Norge i år...
 

Jerobaum

Medlem
Korkade upp en skumpa storlek Large för någon kväll sedan. Behöver några år till på sig för att mogna och blomma ut ordentligt tycker jag. Gillar inte riktigt formfaktorn heller, svårt att hälla upp på. Minns inte namnet på den, rätt så dimmigt minne från den kvällen. Riktigt saftig nota också..

Skärmklipp 2015-12-17 20.39.46.png

board-room-receipt.0.jpg
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Kände mig lite joggens vessen efter arbetsveckan och behövde muntra upp med en Gosset grand millésime 2004 och ett kilo färska räkor. Även om den är god idag så kommer jag att vänta 2-3 år innan nyper nästa.
Imorgon blir det åka av: Franska trion på Nefertiti! :)
 

Sörplarn

Medlem
Så fredag i stugan igen, ikväll blir det något som skall serveras på torsdagar, men då gula-ärtor behöver ligga i blöt över natten och skall kokas länge så blev det en tidsförskjutning till dagens sköna fredag, dålig planering, tack jag vet...

Jo det är såklart husets ärtsoppa, en döende klassiker kan ju jag tycka, konstigt igentligen det som har varit så vanligt en gång i tiden är nu en imponerande rätt!? Man möts av, va gör du det själv? Knepigt...

För att modernisera receptet lite har man korv i stället för fläsk, och just skivade polska kabanoser med hög kötthalt gör ärtsoppan spännande, toppas med färsk purjolök i slutet av kok fasen, annars är det ett rätt så standard recept.

Serveras med knäckebröd och lagrad brännvins-ost, dryck till detta kalas fick bli en budgett champagne som man fick som jul gåva från jobbet eller tanken var till nyår, dock dricker jag hellre något bättre till nyår och väljer detta som dryck till ärtsoppan, kändes som en bra kombo.

Beaumont des Crayères grande Réserve 60 ans limitée, en färglad jäkel tydligen så nyårs spex gör väl etiketten sig till.
Men, nja så bra är den inte, PM driven tydligen, har dåliga erfarenheter av en del PM drivna bubbel, rätt så enkel överlag, så för dig som gillar små toner av sitt bubbel kan det vara ett säkert kort, jag gillar mer skarpa champagner. Höjer jag ej denna till skyarna, vattnig och rätt så trist, duger till maten, men ärtsoppan är bättre med sin goda brännvins ost och korv, kanske var det ett bra val av dryck, maten fick dominera istället.

Trevlig helg!

1.jpg
 

Elvis

Medlem
Korkade precis upp en Winston Churchill 1998. Korken satt oroväckande löst och, mycket riktigt, den var kraftigt oxiderad och helt död. Va f-n! :(

Nu ligger en tröst-Vilmart Coeur de Cuvée 2002 på kylning.
 

Vino fino

Medlem
Korkade upp en skumpa storlek Large för någon kväll sedan. Behöver några år till på sig för att mogna och blomma ut ordentligt tycker jag. Gillar inte riktigt formfaktorn heller, svårt att hälla upp på. Minns inte namnet på den, rätt så dimmigt minne från den kvällen. Riktigt saftig nota också..
Notan, är den i dollar eller cents? Hundratrettiofemtusen dollar (varav dricks drygt tjugotvåtusen dollar)?
 

Jerobaum

Medlem
Korkade precis upp en Winston Churchill 1998. Korken satt oroväckande löst och, mycket riktigt, den var kraftigt oxiderad och helt död. Va f-n! :(

Nu ligger en tröst-Vilmart Coeur de Cuvée 2002 på kylning.

Tänkte på dig Elvis när jag läste den här historien, scrolla ner en bra bit i berättelsen när de boardar första klass på Asiana till Frankfurt.. ;)
 

MartinE

Medlem
Korkade precis upp en Winston Churchill 1998. Korken satt oroväckande löst och, mycket riktigt, den var kraftigt oxiderad och helt död. Va f-n! :(

Nu ligger en tröst-Vilmart Coeur de Cuvée 2002 på kylning.
Tråkig historia! Men det låter ju som ett alldeles lysande substitut! :)
 
Toppen