Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

tobbe81

Medlem
Vilken sjuk doft utav marsipan och röda äpplen smaken kan närmas beskrivas som en vällgjord keylime pie eftersmaken är både mjuk och hård med härlig syra och fina mognadstoner och lite oxiderat helt klart årets bästa champagne från min sida 94++P är sjukt nöjd med bilden formspråket och dess sammansättning optimum glasen gör sig jävligt bra på bild .
12729329_10156578136835008_341840622189017698_n.jpg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
IMG_20160226_160055.jpg

NV Marie-Noelle Ledru Champagne Extra Brut
Strålande Champagne! Stor doft med mogen frukt, mandariner, bokna äpplen och färska persikor. Mycket jäst, nötter och lite våt yllekofta. Sprittande hög syra och rejält torr utan någon kantighet eller beska som sticker igenom. Saknas kanske en aning intensitet för att vara en stor Champagne, men för 300kr är detta löjligt prisvärt.
 
Last edited:

grappa

Medlem
Visa bifogad bild 6426
NV Marie-Noelle Ledru Champagne Extra Brut
Strålande Champagne! Stor doft med mogen frukt, mandariner, bokna äpplen och färska persikor. Mycket jäst, nötter och lite våt yllekofta. Sprittande hög syra och rejält torr utan någon kantighet eller beska som sticker igenom. Saknas kanske en aning intensitet för att vara en stor Champagne, men för 300kr är detta löjligt prisvärt.
Inköpt var?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 6426
NV Marie-Noelle Ledru Champagne Extra Brut
Strålande Champagne! Stor doft med mogen frukt, mandariner, bokna äpplen och färska persikor. Mycket jäst, nötter och lite våt yllekofta. Sprittande hög syra och rejält torr utan någon kantighet eller beska som sticker igenom. Saknas kanske en aning intensitet för att vara en stor Champagne, men för 300kr är detta löjligt prisvärt.
Billig kvalitetsskumpa! Det är bara att applådera!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Inköpt var?
Hade den på jobbet igår, köpt via svenska importören. 300kr ink. moms. är vad vi betalar så det kanske är svårt att hitta den så billigt som privatperson.

Ser att den ligger på 42€ som average price på winesearcher med billigaste på 37,5€ (champagne-characters.com). Tycker dock den hade varit prisvärd även vid 350kr.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hade den på jobbet igår, köpt via svenska importören. 300kr ink. moms. är vad vi betalar så det kanske är svårt att hitta den så billigt som privatperson.

Ser att den ligger på 42€ som average price på winesearcher med billigaste på 37,5€ (champagne-characters.com). Tycker dock den hade varit prisvärd även vid 350kr.
Trodde inte Sverige hade importör till Madame Ledru.
 

Elvis

Medlem
Idag fyller min fru år och vi ska ha några vänner på middag. Hon fick välja mellan Krug, Dompa och Vilmart och valde Vilmart. Nu ligger en Vilmart Grand Cellier d'Or 2008 på magnum på kylning. Barnarov kanske men också gott, mycket gott. Har också en Krug Grande Cuvée och en Comtes 2002 i kylen om Vilmart är defekt.
 

grappa

Medlem
Idag fyller min fru år och vi ska ha några vänner på middag. Hon fick välja mellan Krug, Dompa och Vilmart och valde Vilmart. Nu ligger en Vilmart Grand Cellier d'Or 2008 på magnum på kylning. Barnarov kanske men också gott, mycket gott. Har också en Krug Grande Cuvée och en Comtes 2002 i kylen om Vilmart är defekt.
Kan man kalla helgardering :)!
 

Jens

Medlem
Idag fyller min fru år och vi ska ha några vänner på middag. Hon fick välja mellan Krug, Dompa och Vilmart och valde Vilmart. Nu ligger en Vilmart Grand Cellier d'Or 2008 på magnum på kylning. Barnarov kanske men också gott, mycket gott. Har också en Krug Grande Cuvée och en Comtes 2002 i kylen om Vilmart är defekt.

Utsikterna för att frun skall bli nöjd synes vara goda!!
Hoppas alla tre är i fint skick, hälsa och gratulera frun så mycket!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Idag fyller min fru år och vi ska ha några vänner på middag. Hon fick välja mellan Krug, Dompa och Vilmart och valde Vilmart. Nu ligger en Vilmart Grand Cellier d'Or 2008 på magnum på kylning. Barnarov kanske men också gott, mycket gott. Har också en Krug Grande Cuvée och en Comtes 2002 i kylen om Vilmart är defekt.
Var fick du tag på nollåttan?
Netterberg har inte kört ut den på Franska Vinlistan än vad har sett?

Ser ut som i kommer få en bra kväll! :)
 

MartinE

Medlem
Idag fyller min fru år och vi ska ha några vänner på middag. Hon fick välja mellan Krug, Dompa och Vilmart och valde Vilmart. Nu ligger en Vilmart Grand Cellier d'Or 2008 på magnum på kylning. Barnarov kanske men också gott, mycket gott. Har också en Krug Grande Cuvée och en Comtes 2002 i kylen om Vilmart är defekt.
Din fru har bra smak! ;)

På halvmagnum var den galet bra redan i april 2014, så värre barnarov har vi nog skådat! Ha en trevlig kväll!

Halvmagnum släpptes redan hösten 2013 via Netterberg då jag köpte mina (alldeles för få). Minns inte om de kom på magnum i samma veva..
Den fanns även på SB i december 2013!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Halvmagnum släpptes redan hösten 2013 via Netterberg då jag köpte mina (alldeles för få). Minns inte om de kom på magnum i samma veva..
Ja, det är jag som är en pappskalle.
-Det vat ju CDC 2008 jag tänkte på... För den har väl ändå inte släppts än?
 

matage

Medlem
Ja, det är jag som är en pappskalle.
-Det vat ju CDC 2008 jag tänkte på... För den har väl ändå inte släppts än?
Nej där köpte jag CdC 06 före jul från FVL :)
Drack den på glas förra veckan och det kommer bli svårt att låta bli flaskorna
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nej där köpte jag CdC 06 före jul från FVL :)
Drack den på glas förra veckan och det kommer bli svårt att låta bli flaskorna

Var det inte 07 som släpptes då?
-Fick med mig 07 när jag vara hos Vilmart och hälsade på i våras så jag kollade inte så noga på det släppet från FVL...
 

matage

Medlem
Var det inte 07 som släpptes då?
-Fick med mig 07 när jag vara hos Vilmart och hälsade på i våras så jag kollade inte så noga på det släppet från FVL...

Jo, det var CdC 07 som släpptes i höstas!

Dricker för övrigt CdC 92 just nu... :cigarr:

Förkortningar är ibland av ondo...

Jag köpte CdC (Coeur de Cuvee) 07 i november av FVL
Jag köpte också CdC (Comtes de Champagne) 06 i september av dem

Enkelspårig som jag är så var tankespåret fast i de viner Elvis nämde så Vilmart CdC hade jag inte ens i tanken ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Förkortningar är ibland av ondo...

Jag köpte CdC (Coeur de Cuvee) 07 i november av FVL
Jag köpte också CdC (Comtes de Champagne) 06 i september av dem

Enkelspårig som jag är så var tankespåret fast i de viner Elvis nämde så Vilmart CdC hade jag inte ens i tanken ;)
Yes indeed... Tror vi får jobba lite på våra nördförkortningar här för att undvika missförstånd :)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
:rolleyes::ängel:
Visa bifogad bild 6426
NV Marie-Noelle Ledru Champagne Extra Brut
Strålande Champagne! Stor doft med mogen frukt, mandariner, bokna äpplen och färska persikor. Mycket jäst, nötter och lite våt yllekofta. Sprittande hög syra och rejält torr utan någon kantighet eller beska som sticker igenom. Saknas kanske en aning intensitet för att vara en stor Champagne, men för 300kr är detta löjligt prisvärt.

Lagringstid?
Själ har jag svårt för ung XB NV generellt och det gäller Ledru med. Ointegrerat med outvecklade dofter och stålvass syra är inte min grej så jag föredrar Ledrus sockrade NV ung. Har du smakat den med?

Håller annars med om att Ledru håller hög klass och jag vet att jag hade hennes NV som favorit blint med övriga av husets skumpor. Testa även Eric Rodez som är min favoritodlare i Ambonnay.

Billig kvalitetsskumpa! Det är bara att applådera!
Du tycker alltså att 300 är billigt numera, det tar sig sakteliga...;)
Sen är det som tidigare konstaterats odlarskumpa som gäller när det gäller avkastning på pris/prestanda.


Trodde inte Sverige hade importör till Madame Ledru.
Jorå närmare än du tror dessutom. :ängel: Dock en av dessa bohemiska importörer som är mer intresserade av vin än av pengar så marknadsföringen är väl inte stureplansmässig.:rolleyes:
 
Toppen