Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneträff i Göteborg

Magikern

Medlem
Jag tackar också för igår och den lysande insats som gjordes av Kimnyblom och Christer.

Kul med nya bekantskaper och även att återse gamla självklart.

Det känns klockrent att försöka styra upp en träff till inom en någorlunda snar framtid.

Fritt tema hade varit kul.
 

Sörplarn

Medlem
Här kommer det lite hjälp med inköps listan för icke närvarande forums typer.
Allt är serverat blint.
Alla flaskor är 2008, inga NV med årgångsbas.

Min egna preferenser blev bekräftade och gick hem med en ny vetskap att Cattier skall man tydligen inte underskatta.
Att man skall undvika SC (special club) fick man bekräftat återigen.
  1. R&L Legras ST-Vincent, 41 poäng.
  2. Delad plats, Diebolt-Vallois Fleur de Passion & Cattier Renaissance, 39 poäng vardera.
  3. Collin Guillaume Grande Cuvée, 37 poäng.
  4. Doyard-Mahé EB, 36 poäng.
  5. Delas av Damien Hugot EB, Pierre Gimonnet Collection & Pierre Peters L'Esprit, 35 poäng vardera.
  6. Pierre Gimonnet Oenophile 30 poäng.
  7. Gaston Chiquet OR 28 poäng.
  8. Paul Bara Special Club 27 poäng.
  9. Vincent Joudart Special Club 19 poäng.
Bonus viner.
  1. Damien Hugot på magnum NV.
  2. Damien Hugot EB 2012.
  3. Mumm Cordon Rouge 1979.
  4. Tarlant L'Aerienne 2004.
  5. Pierre Brocard Contrée Noire 2008 (efter tillställningen)
  6. Paul Déthune Ambonnay 2008 (efter tillställningen).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Här kommer det lite hjälp med inköps listan för icke närvarande forums typer.
Allt är serverat blint.
Alla flaskor är 2008, inga NV med årgångsbas.

Min egna preferenser blev bekräftade och gick hem med en ny vetskap att Cattier skall man tydligen inte underskatta.
Att man skall undvika SC (special club) fick man bekräftat återigen.
  1. R&L Legras ST-Vincent, 41 poäng.
  2. Delad plats, Diebolt-Vallois Fleur de Passion & Cattier Renaissance, 39 poäng vardera.
  3. Collin Guillaume Grande Cuvée, 37 poäng.
  4. Doyard-Mahé EB, 36 poäng.
  5. Delas av Damien Hugot EB, Pierre Gimonnet Collection & Pierre Peters L'Esprit, 35 poäng vardera.
  6. Pierre Gimonnet Oenophile 30 poäng.
  7. Gaston Chiquet OR 28 poäng.
  8. Paul Bara Special Club 27 poäng.
  9. Vincent Joudart Special Club 19 poäng.
Bonus viner.
  1. Damien Hugot på magnum NV.
  2. Damien Hugot EB 2012.
  3. Mumm Cordon Rouge 1979.
  4. Tarlant L'Aerienne 2004.
  5. Pierre Brocard Contrée Noire 2008 (efter tillställningen)
  6. Paul Déthune Ambonnay 2008 (efter tillställningen).
Det enda som saknas i uppställningen är närvaron av kvalitetsbubbel med annat ursprung (men likvärdiga druvor och vinmakningsmetod) än Champagne i liknande/respektabel prisklass. :)

Även om det är en ”champagneprovning” kan det vara bra med adekvata referenser.
 

Essle

Medlem
Får ta på mig bottenplatsen i form av Vincent Joudart. Intressant spaning är att när den släpptes hösten 2015 var det en grym hype kring den och den sålde slut väldigt fort efter fina recensioner. Slutet 2015 var den månadens vin här på finewines med inte så positiva omdömen. Jag var inte heller helt imponerad då men tänkte att tre år i vinkylen kunde gjort gott och att det nu skulle vara bättre. Men uppenbarligen så hjälpte inte lite lagring i detta fallet....
 

Adamanko

Medlem
Efter att ha träffat några trevliga forummedlemmar (@LeChat och @JC:s Vintankar) och talat om hur roligt det vore med en träff i Göteborg där vi dricker champagne så anmäler jag följande förslag:

Vi träffas och dricker tex 2008 och gör det till årlig återkommande träff med noteringar så man kan följa flaskutvecklingen över åren (andra förslag välkomnas).

Vi kan vara i min ”arbetslya” i närheten av vasaplatsen i Göteborg.

Glas finns.

Mat kan jag ordna via catering om vi önskar. Eller ost från Hilda Nilsson i saluhallen.

Om det finns intresse så bestämmer vi lämplig tid, jag kan snarast hela tiden :)
Jag är i Göteborg den 24:e augusti. Så den sån här grej den 23:e eller 25:e funkar för mig som är helt nybörjare på skumpa men har två 08 i vinrummet. Dock är det väl inga ovanliga utan två som alla har. Men om man kan köra dom datumen och det finns plats så är jag med.
 
Toppen