Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Coravin

Arvid

Medlem
Den här kom i mailen för ett par dagar sen. Bra att veta kanske om man planerar Coravinea sina sandblåsta amerikanska lyxflaskor. ;)

Dear Coravin Customers,


We hope this message finds you accessing great wines by the glass thanks to your Coravin™ System. We wanted to notify you of updates to our Important Safeguards for the proper and safe use of the Coravin™
System.

Recently it has come to our attention that in very rare circumstances, damaged, flawed or non-standard wine bottles may burst when used with the Coravin™ System. We believe the likelihood of this occurrence is very rare since wine bottles are designed to withstand significantly greater pressure than the low pressure the Coravin™ System places into the bottle. It is IMPORTANT to visually inspect your wine bottles for damage or flaws before use with the Coravin™ System.

We have also learned that some people have tried to re-use portions of the Coravin™ Capsule. The capsule assembly is not designed for reuse, and any reuse could be dangerous because of the high pressures involved. It is IMPORTANT that you not tamper with or re-use portions of the Coravin™ Capsule or use non-Coravin capsules.

Your safety is extremely important to us so we have updated our Proper Use and Important Safeguards Guide which can be found here and in the FAQ section of Coravin’s website.

If you have any questions or concerns about these recommendations, please don’t hesitate to reach out to us directly at csr@coravin.com.

If you purchased your Coravin System as a gift for someone else, please forward this communication to them. We appreciate your support and hope your Coravin™ System continues to change the way you enjoy wine for years to come.


Sincerely,

The Coravin Team
 
Personligen hoppas jag ju inte att flaskorna ska stå så länge. ;)

Jag talade med en väldigt seriös dansk vinexpert och samlare som har använt den hemma i ett par månader på ett 20-tal viner åt gången att det mesta verkar hålla fantastiskt bra, men att ett fåtal viner kollapsar. Han teoriserade att det hade att göra med riktigt torra korkar som inte återslöt ordentligt. Igen, n=1 experiment gäller inte för så mycket, men tål att tänkas på. Hade jag haft en ordentlig källare hade jag inte tvekat. Tänk att ha 20 olika glas att välja på när man står och lagar mat (ja, jag är inte så bra på mat och vin i kombination, mer vin och matlagning...).

Det är det där med champagne då :)

En fråga, när du köpte patroner, det var inte problem med frakten. På Amazon står det att de inte skeppar via flyg
 

Arvid

Medlem
Beställde via deras hemsida. Tror det är OK i fraktflyg, men man får inte flyga med dem i kofferten.
 

MartinE

Medlem
Mål:
Vi testar Coravin på tre restauranger nu (Le Sommelier, MASH i Köpenhamn och MASH i London). Argumenten för att prova är:
1) Rensa upp i lagren. På restuaranger med stora vinkort blir där ibland rester, detta är ett bra sätt att kolla av mogenheten på viner och sätta fokus vid optimal potential. Vi har provat flera viner som vi trodde skulle vara på gränsen eller döda som är helt makalöst bra (ex 1989 Torres Mas La Plana eller 2001 Kistler McCrea Vineyard Chardonnay).

2) Ännu ett sätt att marknadsföra sig. Att fånga "vinnördarna" är A & O för verksamheter som vår.

3) Låta sommeliererna lära sina viner. Det är inte allt man har provat, och man poppar inte magnumar 1992 Vogüé Bonnes Mares (som vi nu sålt två av med Coravin) för att prova, och man vågar heller inte rekommendera vinet.
Jag tycker du har helt rätt inställning här! Men...

Intresset är svalare än jag trodde. Det funkar nog bättre på en vinbar där man kan rikta försäljningen till ett fåtal produkter. 300 kr för ett glas känns dyrt, medan 2000 för samma flaska kan vara billigt.

Jag tror kanske mer det är en bra grej för vinbarer eller samlare än stora restauranger. Men det är ju kul att ha möjligheten!
... jag tycker det är tråkigt att ni inte löper linan fullt ut och erbjuder ett bredare sortiment på Le Sommelier! Jag besökte er vinbar i fredags och medan ni har en fantastisk vinlista i restaurangen, tyckte jag att utbudet var ganska klent i baren. Och framförallt avseende de viner ni erbjöd m h a Coravin. Om jag minns rätt var det bara fyra stycken!? Hade ni tagit med ett större antal "roligare" viner, exempelvis en sämre årgång av någon av de stora, eller någon riktigt gammal årgång från en "medelbra" producent, hade efterfrågan garanterat ökat! Med tanke på hur den här tekniken fungerar borde ni inte ha så mycket att förlora!

300 kr för ett glas är inte dyrt om det är "rätt" vin! Från en flaska som ni tar, säg 4 000 kr, för borde ni utan vidare kunna sälja glas (5 cl) för 300 kr stycket utan att "förlora" på det m h a av den här nya tekniken. Och är det flaskor ni behöver bli av med hade ni säkert gjort en bra affär om ni "bara" tagit 200 kr/glas.
 

Arvid

Medlem
Jag tycker du har helt rätt inställning här! Men...


... jag tycker det är tråkigt att ni inte löper linan fullt ut och erbjuder ett bredare sortiment på Le Sommelier! Jag besökte er vinbar i fredags och medan ni har en fantastisk vinlista i restaurangen, tyckte jag att utbudet var ganska klent i baren. Och framförallt avseende de viner ni erbjöd m h a Coravin. Om jag minns rätt var det bara fyra stycken!? Hade ni tagit med ett större antal "roligare" viner, exempelvis en sämre årgång av någon av de stora, eller någon riktigt gammal årgång från en "medelbra" producent, hade efterfrågan garanterat ökat! Med tanke på hur den här tekniken fungerar borde ni inte ha så mycket att förlora!

300 kr för ett glas är inte dyrt om det är "rätt" vin! Från en flaska som ni tar, säg 4 000 kr, för borde ni utan vidare kunna sälja glas (5 cl) för 300 kr stycket utan att "förlora" på det m h a av den här nya tekniken. Och är det flaskor ni behöver bli av med hade ni säkert gjort en bra affär om ni "bara" tagit 200 kr/glas.

Hej Martin, tack för feedback. 7 viner idag via Coravin idag på Le Sommelier, 3 vita och fyra röda.

Det är klart något vi kommer satsa mer på. Kommer stor renovation i sommar, där vi kan sätta mer fokus på vinbarsaspekten av restaurangen också, och då kör vi hårt med fler glas, både vanliga och lyx.
 

MartinE

Medlem
Hej Martin, tack för feedback. 7 viner idag via Coravin idag på Le Sommelier, 3 vita och fyra röda.

Det är klart något vi kommer satsa mer på. Kommer stor renovation i sommar, där vi kan sätta mer fokus på vinbarsaspekten av restaurangen också, och då kör vi hårt med fler glas, både vanliga och lyx.
Det låter mycket trevligt!
 
Den här kom i mailen för ett par dagar sen. Bra att veta kanske om man planerar Coravinea sina sandblåsta amerikanska lyxflaskor. ;)

Gäller att undvika stämningar när man är verksam i det stora landet i väster.


Hej Martin, tack för feedback. 7 viner idag via Coravin idag på Le Sommelier, 3 vita och fyra röda.

Det är klart något vi kommer satsa mer på. Kommer stor renovation i sommar, där vi kan sätta mer fokus på vinbarsaspekten av restaurangen också, och då kör vi hårt med fler glas, både vanliga och lyx.

Inte bra @Arvid , inte bra. Nu måste jag ju planera in en resa till Köpenhamn också :)
 

merlotsmile

Medlem
Hej hej, måste bara tala om att jag slog till och beställde en Coravin i söndagskväll och igår så anlände den. I'm deeply and madly in love :) . Hur enkel som helst att använda. Provade nyss båda Conde Valdemaren från marssläppet - 84an och 94an. Så himla schysst att bara kunna plocka ut de centilitrar man vill ha ur flaskan. Jag kommer att ha oerhörd nytta av denna manick eftersom jag pluggar wset level 4/diploma i London och det är hur mycket vin som helst som man skall prova inför den största tentan. Nu kan jag göra det i lugn och ro. Är hyfsat ny i gamet så behöver bygga upp en referensbank :). Coravin kommer definitivt att vara ett fantastiskt hjälpmedel. Priset? 600 dollar totalt för apparaten, 26 gasbehållare (beställde maxantal på en gång :p) och frakt. Kanske dyker det upp någon tullavgift så småningom? Själva apparaten kostar 1900 och slår jag ut resten av kostnaden så blir det 37 öre per centiliter för gasen+frakt = ca 5.50 för ett glas på 15 cl. OM nu åtgången är såsom det står i FAQen. Skall hålla koll på det! :):) Känns som julafton :)
 
Hej hej, måste bara tala om att jag slog till och beställde en Coravin i söndagskväll och igår så anlände den. I'm deeply and madly in love :) . Hur enkel som helst att använda. Provade nyss båda Conde Valdemaren från marssläppet - 84an och 94an. Så himla schysst att bara kunna plocka ut de centilitrar man vill ha ur flaskan. Jag kommer att ha oerhörd nytta av denna manick eftersom jag pluggar wset level 4/diploma i London och det är hur mycket vin som helst som man skall prova inför den största tentan. Nu kan jag göra det i lugn och ro. Är hyfsat ny i gamet så behöver bygga upp en referensbank :). Coravin kommer definitivt att vara ett fantastiskt hjälpmedel. Priset? 600 dollar totalt för apparaten, 26 gasbehållare (beställde maxantal på en gång :p) och frakt. Kanske dyker det upp någon tullavgift så småningom? Själva apparaten kostar 1900 och slår jag ut resten av kostnaden så blir det 37 öre per centiliter för gasen+frakt = ca 5.50 för ett glas på 15 cl. OM nu åtgången är såsom det står i FAQen. Skall hålla koll på det! :):) Känns som julafton :)

Du får gärna fylla på med lite erfarenheter @merlotsmile . Ska bli intressant att se hur den levererar. Tar gärna mer erfarenheter från @Arvid också. Helt klart ett intressant verktyg
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hej hej, måste bara tala om att jag slog till och beställde en Coravin i söndagskväll och igår så anlände den. I'm deeply and madly in love :) . Hur enkel som helst att använda. Provade nyss båda Conde Valdemaren från marssläppet - 84an och 94an. Så himla schysst att bara kunna plocka ut de centilitrar man vill ha ur flaskan. Jag kommer att ha oerhörd nytta av denna manick eftersom jag pluggar wset level 4/diploma i London och det är hur mycket vin som helst som man skall prova inför den största tentan. Nu kan jag göra det i lugn och ro. Är hyfsat ny i gamet så behöver bygga upp en referensbank :). Coravin kommer definitivt att vara ett fantastiskt hjälpmedel. Priset? 600 dollar totalt för apparaten, 26 gasbehållare (beställde maxantal på en gång :p) och frakt. Kanske dyker det upp någon tullavgift så småningom? Själva apparaten kostar 1900 och slår jag ut resten av kostnaden så blir det 37 öre per centiliter för gasen+frakt = ca 5.50 för ett glas på 15 cl. OM nu åtgången är såsom det står i FAQen. Skall hålla koll på det! :):) Känns som julafton :)
Låter jäkligt nice!
Hur va -84.an jämnfört med -94.an?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Strykande åtgång thanks to Coravin?
"28°-50° in central London is now offering Domaine de la Romanée Conti by the glass. Yes, you did read that correctly. DRC – to be specific, the 1999 Echezeaux Grand Cru – by the glass. It costs £161 for a 75ml measure, £268 for 125ml or £536 for 250ml"
Deras tre fantastiska restauranger i London har ett otroligt bra vinutbud som varierar från dag till dag iom att de ständigt är ute på marknaden och jagar in lådor från lite vartsomhelt och överallt. Exceptionell service, rejält god mat och en hjärtligt generös hållning mot kunderna.
...men 161 PUND för en miniskvätt vin?
Jag kommer leva lycklig och fullödigt, även om jag aldrig får dricka Petrus eller DRC :cigarr:
...huvudsaken jag får dricka gott vin. Just nu känns det nästan som det kvittar ifall det är gott eller inte :vägg:
 

Arvid

Medlem
Deras tre fantastiska restauranger i London har ett otroligt bra vinutbud som varierar från dag till dag iom att de ständigt är ute på marknaden och jagar in lådor från lite vartsomhelt och överallt. Exceptionell service, rejält god mat och en hjärtligt generös hållning mot kunderna.
...men 161 PUND för en miniskvätt vin?
Jag kommer leva lycklig och fullödigt, även om jag aldrig får dricka Petrus eller DRC :cigarr:
...huvudsaken jag får dricka gott vin. Just nu känns det nästan som det kvittar ifall det är gott eller inte :vägg:

Gillar 28-50 starkt, men jag håller med.. £161 är 2-3 gånger vad 1999 Echezeaux kostade i inköpspris vid release. Även om det var några år sen och DRC tillhör de viner som inte kan prissättas efter normala regler så känns 20x/fl lite väl tilltaget, och då missar man väl syftet med Coravin helt.
 

merlotsmile

Medlem
Två av tre restauranger/barer som jag var på i London i veckan hade en Coravin framme som användes :). Alla var väldigt positiva. Den verkar sprida sig fort nu när den inte enbart finns att köpa i USA utan i ett antal andra länder :). För mig funkar den helt suveränt till mina behov. Kapslarna räcker dessutom mycket längre än vad som lovats nu när jag har lärt mig hur jag skall skruva på dem korrekt!!
 
Toppen