Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Fick inhandlat lite Ca' del Bosco Cuvée Prestige från Fransiacorta vid min senaste tripp till bolaget. Förväntar mig ett trevligt bubbel utan pretensioner att vara en champagnekopia.

Snygg flaska i vilket fall som helst, men det där jäkla cellofanet som de envisas att vira runt flaskan kan verkligen kvitta. Tröstpris i bingohallen, typ. :(
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Fick inhandlat lite Ca' del Bosco Cuvée Prestige från Fransiacorta vid min senaste tripp till bolaget. Förväntar mig ett trevligt bubbel utan pretensioner att vara en champagnekopia.

Snygg flaska i vilket fall som helst, men det där jäkla cellofanet som de envisas att vira runt flaskan kan verkligen kvitta. Tröstpris i bingohallen, typ. :(
Cellofanet (skyddar mot UV-strålning) är mest troligen där för att dom skall kunna ha en så snygg flaska (ofärgat glas som inte skyddar mot UV-strålning).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Cellofanet (skyddar mot UV-strålning) är mest troligen där för att dom skall kunna ha en så snygg flaska (ofärgat glas som inte skyddar mot UV-strålning).
Nästan ännu värre när man väljer detta ofog på grund av en undermålig flaska som man har valt för den snygga ytans skull. De hade ju kunnat ha cellofanet som en tät wraparound åtminstone, utan massa luft och prassel. ;)
 

KimHartman

Medlem
Cellofanet (skyddar mot UV-strålning) är mest troligen där för att dom skall kunna ha en så snygg flaska (ofärgat glas som inte skyddar mot UV-strålning).

Hur bra är egentligen cellofan för detta? Fungerar det?

Nästan ännu värre när man väljer detta ofog på grund av en undermålig flaska som man har valt för den snygga ytans skull. De hade ju kunnat ha cellofanet som en tät wraparound åtminstone, utan massa luft och prassel. ;)

Hade varit toppen om alla använde bärnstensfärgade flaskor istället!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hur bra är egentligen cellofan för detta? Fungerar det?
Om det gäller cellofan i allmänhet har jag ingen aning, men pratade med importören av ca del bosco för länge sen om just detta och dom hävdade att det var samma typ av cellofan som används till Cristal. En sorts cellofan som tydligen skall skydda mot UV-strålning.

louis-roederer-cristal-brut_champagne.jpg
 

kayaker

Cyklist
Om det gäller cellofan i allmänhet har jag ingen aning, men pratade med importören av ca del bosco för länge sen om just detta och dom hävdade att det var samma typ av cellofan som används till Cristal. En sorts cellofan som tydligen skall skydda mot UV-strålning.

louis-roederer-cristal-brut_champagne.jpg
Jag skulle vilja se någon sorts bevis och tydligare beskrivning/angivelse av den aktuella cellofantypen så att jag kan bli övertygad om att det finns något som verkligen blockerar UV-strålningen. "Vanlig" cellofan släpper igenom ungefär 70% av UV-strålningen, men det finns över 100 olika varianter och jag utesluter inte att det finns sådana som blockerar UV-strålning riktigt bra bland dessa.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag skulle vilja se någon sorts bevis och tydligare beskrivning/angivelse av den aktuella cellofantypen så att jag kan bli övertygad om att det finns något som verkligen blockerar UV-strålningen. "Vanlig" cellofan släpper igenom ungefär 70% av UV-strålningen, men det finns över 100 olika varianter och jag utesluter inte att det finns sådana som blockerar UV-strålning riktigt bra bland dessa.
Visst skulle det vara bättre med lite tydligare fakta, men jag har heller inte någon direkt anledning att misstro någon. Bryr mig inte något nämvärt personligen, men har man tänkt att lägga mycket pengar på att köpa och lagra Cristal så förstår jag att det är viktigt. I Cristals fall så kommer dom ju även i en låda som skyddar bra mot UV-strålning.

Hittade det här citatet från Jean-Baptiste Lécaillon på Roederer

“Our only focus is to protect the wine from UV. You can do it by using green bottles that filter 92% of the UV, which is enough to protect the wine during a reasonable sun exposure. A strong sun exposure would be bad for any compounds of the wine…. so it is to be avoided. For Cristal we protect the clear bottles with coloured cellophane. This cellophane is specially designed to filter 98% of the UV, which means, if the bottles stay wrapped, it is better protected than a green bottle. This is why we add in all our cases of Cristal a leaflet which recommends keeping the cellophane until the last moment.”
 

Mattias Schyberg

Administratör
Spontanköpte en Winston Churchill 2000 på SB i Nacka idag. Aktuell årgång är 04, men eftersom jag saknar 00 och de handen en flaska var jag tvungen att slå till.
Tycker det var smart. Själv så tillhör jag de som faktiskt föredrar årgång 2000 framför 2002 om man har tänkt korka upp i närtid (2004 har jag inte testat). :)

Ett av utropstecknen när det gäller mina torftiga erfarenheter av Champagne!
 

Rexel

Medlem
Årets första vinköp!
Beställt 7 fl 2010 E. Fuligni (Cottimelli) Brunello di Montalcino på SB och fick en snygg trälåda:) samt en flaska av årgång 2005:mad:
Köpte inte 2005án av principskäl även fast jag var sugen att prova. Tanken var ju att prova just en...hmmm nu måsta jag bryta trälådan...vill inte och ska försöka låta bli..gaahhh!

Fick mail från solobarolo med 25% rabatt igen, tyckte Settimo Rocche 2010 var riktigt bra och till det priset....kliar i fingrarna, 2016 börjar sådär när strategin är att hålla lite mer i vinslantarna:confused:
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Årets första vinköp!
Beställt 7 fl 2010 E. Fuligni (Cottimelli) Brunello di Montalcino på SB och fick en snygg trälåda:) samt en flaska av årgång 2005:mad:
Köpte inte 2005án av principskäl även fast jag var sugen att prova. Tanken var ju att prova just en...hmmm nu måsta jag bryta trälådan...vill inte och ska försöka låta bli..gaahhh!

Fick mail från solobarolo med 25% rabatt igen, tyckte Settimo Rocche 2010 var riktigt bra och till det priset....kliar i fingrarna, 2016 börjar sådär när strategin är att hålla lite mer i vinslantarna:confused:

Var det en kod som fler kan ta del av? :)
 

Krisman

Medlem
Tycker det var smart. Själv så tillhör jag de som faktiskt föredrar årgång 2000 framför 2002 om man har tänkt korka upp i närtid (2004 har jag inte testat). :)

Ett av utropstecknen när det gäller mina torftiga erfarenheter av Champagne!
Jag vet att för ett par år sedan föredrog jag 99 före 00, men det var innan 02 av WC var släppt. Hur ställer du 99 mot 00?
 
Toppen