Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det gör mig lite förvånad (dock inte negativt) att moderator på finewine forum inte lägger de pengarna på vin och champagne.

Det tycker inte jag. Varför tycker du det?
Tar vi min arbetsplats som jämförelse så jobbar jag som arbetsledare, men jag är inte den som kan mest om produkterna. Det kan säljarna, men ändå behövs det någon som håller koll på ekonomin och tillrättavisar medarbetarna med jämna mellanrum.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det tycker inte jag. Varför tycker du det?
Tar vi min arbetsplats som jämförelse så jobbar jag som arbetsledare, men jag är inte den som kan mest om produkterna. Det kan säljarna, men ändå behövs det någon som håller koll på ekonomin och tillrättavisar medarbetarna med jämna mellanrum.
Strålande liknelse!

Sen behöver man ju inte kunna något om vin för att köpa dyra viner, det räcker med att man har mycket pengar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det gör mig lite förvånad (dock inte negativt) att moderator på finewine forum inte lägger de pengarna på vin och champagne.
Jag lägger gärna mycket pengar på vin, men det är upplevelsen jag betalar för och inte etiketter eller hög efterfrågan. Jag har dessutom en ekonomi som redan idag körs i botten varje månad främst på grund av mat och vin. Jag skulle bli ruinerad om jag la mer pengar på mat och vin än jag redan gör. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag lägger gärna mycket pengar på vin, men det är upplevelsen jag betalar för och inte etiketter eller hög efterfrågan. Jag har dessutom en ekonomi som redan idag körs i botten varje månad främst på grund av mat och vin. Jag skulle bli ruinerad om jag la mer pengar på mat och vin än jag redan gör. :)
Men du lägger väl mer pengar på restaurangens påslag än på själva vinet!?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men du lägger väl mer pengar på restaurangens påslag än på själva vinet!?
Point taken!

Ja, ibland kan det nog vara så. Tusen spänn på krogen lägger jag många gånger utan att tveka, men då är det ju en helkväll med god mat och härlig miljö inräknat å andra sidan. Upplevelsen är vanligtvis värd pengen i slutändan, men jag är selektiv med vilka restauranger jag går till. På Norda blir jag alltid väl omhändertagen och behandlad som en vinnörd.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Point taken!

Ja, ibland kan det nog vara så. Tusen spänn på krogen lägger jag många gånger utan att tveka, men då är det ju en helkväll med god mat och härlig miljö inräknat å andra sidan. Upplevelsen är vanligtvis värd pengen i slutändan, men jag är selektiv med vilka restauranger jag går till. På Norda blir jag alltid väl omhändertagen och behandlad som en vinnörd.
Kul att du köpt en flaska utmärkt Champagne! Du kanske blir champagnenörd till slut, Krug i USA och nu mogen Heidsieck!!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul att du köpt en flaska utmärkt Champagne! Du kanske blir champagnenörd till slut, Krug i USA och nu mogen Heidsieck!!
Skulle jag bli champagnenörd till slut så är det i alla fall inte på grund av fina etiketter utan för att vinerna ger mig så stora upplevelser att jag inte kan leva utan dem! Att vara kritisk och svårflörtad är ett sunt förhållningssätt i vinvärlden. En sann konnässör litar på sina smaklökar och egna upplevelser! :)
 

kayaker

Cyklist
Nu köpte jag dock enbart en flaska, den andra flaskan var på beställning. ;)

Men seriöst, att jag över huvud taget lägger så mycket pengar på en flaska vin är olikt mig. Ett vin för 800 spänn eller mer kräver en upplevelse närmare 93+ för att jag skall tycka att köpet är befogat. Chansen att jag skall gilla det så mycket är väldigt liten, det är ju trots allt Champagne vi pratar om.
Då måste du nog sluta vara så snål med dina betyg. ;) Vad är det högsta betyg du gett och vilka viner har du gett mer än 93p? Jag kan inte påminna mig att jag sett särskilt många.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Köpte två stycken Pannier extra brut. Ska ha den på fredag som fördrink när vi firar min födelsedag. Ville ha någon enklare just för att hålla nere priset, men vill ändå köpa någonting från Champagne. Nu får vi se hur en billig skumpa står sig!
 

ChristianB

DipWSET
Allt detta prat om vin och att köpa vin går hårt åt min själ... :p Det får bli ett besök på jobbet imorgon och plocka upp något trevligt! Vem vet, ibland står det faktiskt något överblivet "riktigt" vin bland de gamla beställningarna, t ex 2012 Chatêau Montrose. ;) Lite tung att ta veckan före lön emellertid, även om chefen hade fått riktigt goda rekommendationer på den. Något som FW kan intyga måhända?
 

Vino fino

Medlem
Allt detta prat om vin och att köpa vin går hårt åt min själ... :p Det får bli ett besök på jobbet imorgon och plocka upp något trevligt! Vem vet, ibland står det faktiskt något överblivet "riktigt" vin bland de gamla beställningarna, t ex 2012 Chatêau Montrose. ;) Lite tung att ta veckan före lön emellertid, även om chefen hade fått riktigt goda rekommendationer på den. Något som FW kan intyga måhända?
Jag kan intyga. Sen är den kanske någon hundring för dyr på Bolaget, men procentuellt blir det inte så mycket.

Montrose ska ju gärna ha lite tid på sig, särskilt om man vill locka ut den där gräddigheten, och det gäller också tolvan även om årgången sannolikt kommer att bli tillgänglig snabbare än andra. Men om du ska dricka ungt så är det väl nu och något år framöver som det funkar. Varför inte? Referensramarna här blir väl en ung Cab från Napa i samma prisklass och då står sig Montrose väl. Lite stramare, lite mer seriös frukt, lite andra kryddor.
 

ChristianB

DipWSET
Jag kan intyga. Sen är den kanske någon hundring för dyr på Bolaget, men procentuellt blir det inte så mycket.

Montrose ska ju gärna ha lite tid på sig, särskilt om man vill locka ut den där gräddigheten, och det gäller också tolvan även om årgången sannolikt kommer att bli tillgänglig snabbare än andra. Men om du ska dricka ungt så är det väl nu och något år framöver som det funkar. Varför inte? Referensramarna här blir väl en ung Cab från Napa i samma prisklass och då står sig Montrose väl. Lite stramare, lite mer seriös frukt, lite andra kryddor.
Tackar! Det blir nog till att beställa hem en Napa Cab och prova de två mot varandra i kommande vecka! Vi lär inte bli av med Montrose på ett tag ändå... ;)
 
Toppen