Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

akaSami

Livsnjutare
Inga ursäkter här för dessa inköp:

Paul Déthune Cuvée Prestige x 6
Henriot 1996
Henri Giraud Fût de Chêne MV07 x 2
Vilmart Coeur de Cuvée 2007 x 3

Har du testat Fût de Chêne ännu?
jag har provat Hommage Francois Hemart och är lite sugen på att testa denna.
något du eller någon annan kan rekommendera?
 

ChristianB

DipWSET
Är de fria för vem som helst att köpa eller är de reserverade på något sätt?
Enligt saldo på nätet säger den att det bara är två kvar på hyllan så jag vet inte säkert vad som finns... Jag ska in en sväng i butiken efter gymmet så jag kan alltid kolla. Säkrast är att du ringer och ber dem göra en lagerorder på varan! :)
 

MartinE

Medlem
Har du testat Fût de Chêne ännu?
jag har provat Hommage Francois Hemart och är lite sugen på att testa denna.
något du eller någon annan kan rekommendera?
Inte denna utgåva, men jag har druckit den förra (?) som hade 2005 som basårgång samt den gamla Fût de Chêne som var en ren årgångscuvée. Det är mycket bra champagner, om man inte har något emot tydliga fattoner!

Här (http://champagne-bloggen.blogspot.se/2014/05/henri-giraud-fut-de-chene.html) respektive här (http://champagne-bloggen.blogspot.se/2015/10/2000-henri-giraud-fut-de-chene.html) kan du läsa mer om vad jag skrivit om dem.
 

ChristianB

DipWSET
Dagens:

e95fXpy.jpg


2013 Cornas Pierre Gaillard * 2; tydligen var 13 ett bra år att hålla lite på i norra Rhône. :)
2012 Chateau Montrose Saint-Estephe; ska bli spännande att prova någon dag framöver och jag gillar Saint-Estephe dessutom!
2005 Chateau Tour Baladoz Saint-Émilion GC; kom ju som köprekommendation här på FW! ;)
 

Alter Ego

Medlem
På snabbvisit i grannlandet, klev in på det fina vinmonopolet vid Akers brygge och kom ut med detta:
2005 Château Figeac
2008 Château de Beaucastel
1988 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande
2006 Château Madeleine
Fanns väldigt mycket godis i butikken, återigen slås man av vilket u-land vi lever i.
 

jocke

Medlem
Fyllde på mitt lager av Churchill 2002. Churchill är en riktigt härlig champagne. Om jag springer på någon mer 2002 så kommer jag säkert köpa den även fast jag har tillräckligt många nu, men man kan ju inte ha för många av något trevlig champagne :). Spara dock 2002 och drick 2004 nu. De är lite mer öppna. Nu blir det en champagne Barnaut och räkmacka :). Trevlig kväll
DSC_0793.jpg
 

matage

Medlem
Fyllde på mitt lager av Churchill 2002.
Och jag som bara har tre stycken 02'or... man ska alltså köpa fler?

Själv har jag botaniserat i vad som sägs vara Washington State's äldsta vinaffär och hittade följande suspekta flaska som jag inte kunde motstå:
mcdowell_late.jpg

Mike McDowell Cellars (aldrig hört talas om) Riesling Late Harvest -89
Tydligen kommer lokala producenter till butiken och tar med fatprover och denna hamnade på hyllan. Ska bli intressant att se om det är 25 USD i sjön men fördelen är att den här är jag hyfsat säker på att ingen tar den blint :)
Den 15'e Feb vet vi svaret!
 
Toppen