Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Daniel A

Administratör
Vinmonopolet i Trondheim blandar och ger! Superlycklig över Ganevaterna. En producent som mer eller mindre är ett svart hål i mina Jura-naturvins-äventyr eftersom de är relativt sällsynta.

2013-2014 Tilquin, Quetsche (det här är en öl)
2014 Ganevat, L'Ailleurs (eller NV - lite oklart)
2014 Ganevat , Le Montceau
2014 O'Neill Vintners & Distillers, My Wine Favorite Chardonnay
(det här sägs vara ett vin)

O7TkvSF.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vinmonopolet i Trondheim blandar och ger! Superlycklig över Ganevaterna. En producent som mer eller mindre är ett svart hål i mina Jura-naturvins-äventyr eftersom de är relativt sällsynta.

2013-2014 Tilquin, Quetsche (det här är en öl)
2014 Ganevat, L'Ailleurs (eller NV - lite oklart)
2014 Ganevat , Le Montceau
2014 O'Neill Vintners & Distillers, My Wine Favorite Chardonnay
(det här sägs vara ett vin)

O7TkvSF.jpg
Flyger du hem via Oslo kan det vara dé att kolla vad de tar för Dompan och för La Grand Dame om du är nu lagd åt prestigebubbel.
De brukar ofta vara rejält nedsatta i pris mot Bolaget.
 

Daniel A

Administratör
Flyger du hem via Oslo kan det vara dé att kolla vad de tar för Dompan och för La Grand Dame om du är nu lagd åt prestigebubbel.
De brukar ofta vara rejält nedsatta i pris mot Bolaget.

Är inte lagd åt det hållet, men det skulle ju förmodligen inte hindra mig från ett testköp. Tack för tips! Blir dock tåg via Storlien in till Sverige sen, så Gardemoens bubbel får vänta till en annan gång.
 

Ekdahl

Medlem
En perfekt liten låda på rea med lite ålder för höstens skalldjursfrossor Visa bifogad bild 8140
Helt med dig här, drack samma vin/årgång på restaurang för en vecka sedan. Bra värde för pengarna där lite sköna smörmognadstoner kommer fram. Köpte du det utifrån den prissäkning som de gjort på SB BS, eller från annan försäljare? Har själv beställt fyra flaskor häromdagen.
 

tobbe81

Medlem
Helt med dig här, drack samma vin/årgång på restaurang för en vecka sedan. Bra värde för pengarna där lite sköna smörmognadstoner kommer fram. Köpte du det utifrån den prissäkning som de gjort på SB BS, eller från annan försäljare? Har själv beställt fyra flaskor häromdagen.
Fick mail från vinunic ang denna ink prissäkningen och tänkte varför inte gillar skaldjur och denna tid infaller nu snart. Och det är kul att inte alltid dricka champagne till dessa läckerheter så jag beställde ett tre pack på vinst och förlust .
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Verkar som Moet Grand Vintage 2008 börjar dyka upp i hyllorna på flygplatserna.
Var ju tvungen att plocka på mig bara för att det stod 2008 på kartongen. 34 pund på ABZ, kanske ingen superdeal men det stod ju 2008... :neej:
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Fick mail från vinunic ang denna ink prissäkningen och tänkte varför inte gillar skaldjur och denna tid infaller nu snart. Och det är kul att inte alltid dricka champagne till dessa läckerheter så jag beställde ett tre pack på vinst och förlust .
Vad kostade den innan sänkningen?
 
Har inte blivit några större inköp i "Bordeauxträsket" än, men tänkte nu ge mig in här. Det är ju såklart en djungel för en nykomling och
känslan man får, efter egna efterforskningar och vad andra skriver, är ju att det är rejält dyrt(överprissatt?). Hursomhelst, vad kan jag få tag i på SB för rimligt prissatta Bdx av bra kvalite som en start? Vill gärna ha flaskor som skall klara ett par år i källaren innan konsumtion.
Kan man få ta del av forumets expertis? :)

Har kollat på dessa själv som ligger i den "prisrange" jag tänkt mig och som vid lite "googling" verkar hålla en bra kvalitet och klara ett par års lagring:

Vieux Chateau Mazerat 2012, SBnr 90238, 749kr
Fram tills för några dagar sedan fanns även en 2009 som jag hade ögonen på, men den verkar "gone baby gone" nu.

Château Fleur Cardinale 2012, SBnr 92191, 427kr
Lite billigare men även denna verkar få goda omdömen vad jag kan se

Le Cadran de Fombrauge 2011, SBnr 79027, 269kr
Tog med denna då den inbringade 90+ i näst senaste? LG-bilagan och ligger under 300kr. Någon som provat något från denna producent?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har inte blivit några större inköp i "Bordeauxträsket" än, men tänkte nu ge mig in här. Det är ju såklart en djungel för en nykomling och
känslan man får, efter egna efterforskningar och vad andra skriver, är ju att det är rejält dyrt(överprissatt?). Hursomhelst, vad kan jag få tag i på SB för rimligt prissatta Bdx av bra kvalite som en start? Vill gärna ha flaskor som skall klara ett par år i källaren innan konsumtion.
Kan man få ta del av forumets expertis? :)

Har kollat på dessa själv som ligger i den "prisrange" jag tänkt mig och som vid lite "googling" verkar hålla en bra kvalitet och klara ett par års lagring:

Vieux Chateau Mazerat 2012, SBnr 90238, 749kr
Fram tills för några dagar sedan fanns även en 2009 som jag hade ögonen på, men den verkar "gone baby gone" nu.

Château Fleur Cardinale 2012, SBnr 92191, 427kr
Lite billigare men även denna verkar få goda omdömen vad jag kan se

Le Cadran de Fombrauge 2011, SBnr 79027, 269kr
Tog med denna då den inbringade 90+ i näst senaste? LG-bilagan och ligger under 300kr. Någon som provat något från denna producent?
749 SEK känns mycket för en Bdx från en icke toppårgång, Le Cadran har ett för högt pris första vinet kostar ca 240 SEK för årgång 2009 & 2010 ute i Europa. Fleur de Cardinale skulle kunna var OK. Det finns bättre ställen än SB att handla Bdx från.
 

chambertin

Medlem
Har inte blivit några större inköp i "Bordeauxträsket" än, men tänkte nu ge mig in här. Det är ju såklart en djungel för en nykomling och
känslan man får, efter egna efterforskningar och vad andra skriver, är ju att det är rejält dyrt(överprissatt?). Hursomhelst, vad kan jag få tag i på SB för rimligt prissatta Bdx av bra kvalite som en start? Vill gärna ha flaskor som skall klara ett par år i källaren innan konsumtion.
Kan man få ta del av forumets expertis? :)

Har kollat på dessa själv som ligger i den "prisrange" jag tänkt mig och som vid lite "googling" verkar hålla en bra kvalitet och klara ett par års lagring:

Vieux Chateau Mazerat 2012, SBnr 90238, 749kr
Fram tills för några dagar sedan fanns även en 2009 som jag hade ögonen på, men den verkar "gone baby gone" nu.

Château Fleur Cardinale 2012, SBnr 92191, 427kr
Lite billigare men även denna verkar få goda omdömen vad jag kan se

Le Cadran de Fombrauge 2011, SBnr 79027, 269kr
Tog med denna då den inbringade 90+ i näst senaste? LG-bilagan och ligger under 300kr. Någon som provat något från denna producent?
Top-Bdx av rött snitt är ju såklart dyrt men den stora delan av distriktets viner är ganska rimligt prissatta tycker jag.
Sedan är ju bra Sauternes väldigt billigt tycker jag och en hel del vit torr Bdx ligger också ok till i pris.

Har inte provat ngn av de du listar men personligen brukar jag hålla mig undan 2:a-viner.
Ett val som kanske inte direkt baserat på så mycket evidens utan snarare på känslor och gamla erfarenheter.
Brukar hitta bra förstaviner från mer okända namn som pris- och kvalitetsmässigt presterar bättre än de stora slottens andra och tredjeviner.

I en anständig prisklass och med väldigt hög kvalitet hittar jag en av mina favoriter i Médoc:
2009, Château Haut Condissas Nr 99749, 399:-

Har detta vin hemma både på fl och magnum och drack det senast här ihop med @Mattias S.

En bra översikt och med mycket data från många provare för nästan all Bdx hittar du här:
http://www.bordoverview.com/
Omdömena är dock satta när vinerna provade En Primeur dvs från fatprov under våren året efter skörden.
 

Silex

Medlem
Var i Paris i helgen med egentligen ingen tid över för vin. Slank in på Lavinia eftersom vi gick förbi där. Svår situation för en vinnörd med en butik med tre våningar fulla av vin och samtidigt en väntande familj med trötta barn. Skulle behövt timmar för att göra informerade och insatta val. I slutändan kom jag ut med två viner jag alla fall tror jag kommer gilla. Foillard Morgon Première 2013, för jag gillar producenten men har inte provat just det vinet innan. Blev också en champagne Francis Boulard Les Rechais 2008. Varit sugen på att testa den och när det var 2008 var det bara att slå till. Hoppas jag kan åka dit igen snart och ha några timmar att kika runt....
 

MartinE

Medlem
Var i Paris i helgen med egentligen ingen tid över för vin. Slank in på Lavinia
Ahhh, Lavinia... Den butiken är som en våt dröm! :)

Blev också en champagne Francis Boulard Les Rachais 2008.
Det där är en mycket intressant champagne! Tokung idag, men mycket lovande. Stoppa undan den längst in i källaren och vänta fem år innan du plockar fram den!

Vad fick du betala för den?

 

Silex

Medlem
Ahhh, Lavinia... Den butiken är som en våt dröm! :)


Det där är en mycket intressant champagne! Tokung idag, men mycket lovande. Stoppa undan den längst in i källaren och vänta fem år innan du plockar fram den!

Vad fick du betala för den?

Tror jag betalade 62€ för den, och har ingen aning om det är ett bra pris. En del på Lavinia bedömde jag som relativt högt prissatt, men det är ju värt lite pengar bara att gå runt och dregla i butiken :) Tack för info om champagnen och länken till smaknoten! Då skall jag försöka glömma flaskan några år. Många andra 2008 är ju mer tillgängliga redan som unga.
 
Toppen