Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Av ren princip så bör man alltid låta bli att hämta ut flaskor som har felaktig årgång så att beställningen blir returnerad till importören.
Helt rätt, så gör jag alltid. Inför vinprovningar och fester behöver man beställa fyra veckor i förväg, så att man kan beställa om. Finns inga andra e-handlare än Systembolaget som hanterar sina kunder så här. Beställde jeroboam-champagne fyra veckor innan en 40-årsfest. Först Deutz som naturligtvis ej gick att få leverans av. Två veckor kvar, så jag beställde en Palmer. Två dagar innan festen fick jag reda på att den ej gick att leverera. Importören satte sig då i en bil och åkte runt till restauranger i Göteborg för att hitta flaskor, utan resultat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är det verkligen alltid importörernas fel? Jag har fått intrycket att leverantören ber SB om att göra ändringen, men det är ingen garanti för att det faktiskt blir gjort. Någon som vet hur det fungerar rent tekniskt?
Vi som konsumenter har ju aldrig kontakt med leverantörerna, vilket innebär att det alltid är Systembolagets fel när vi drabbas. Har de sedan problem med leverantörerna så är det deras problem. Enklaste lösningen är att de slutar att tillåta att fel viner når konsument.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Är det verkligen alltid importörernas fel? Jag har fått intrycket att leverantören ber SB om att göra ändringen, men det är ingen garanti för att det faktiskt blir gjort. Någon som vet hur det fungerar rent tekniskt?

Leverantören har tillgång till en leverantörsportal där de kan uppdatera de här värdena.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag trodde att de bara kunde begära ändringen genom leverantörsportalen, men det kanske är något som ändrats relativt nyligen?

Kan så vara. Jag utgick ifrån att det ändrades automatiskt och att det inte krävdes någon form av godkännande.
 

chambertin

Medlem
Leverantören har tillgång till en leverantörsportal där de kan uppdatera de här värdena.
Ja det stämmer ju att detta skall göras av leverantören via leverantörsportalen men från en konsumentsynvinkel så tycker man att återsförsäljaren som säljer, listar, levererar och tar marginal på produkten OCKSÅ borde vara intresserad av att ha rätt information i sitt system eller ? Egentligen säger detta förfarande ju allt om hur oviktigt BS är för både leverantörer och SB (som ju egentligen inte vill ha det men tvingades ha det av EU). Alla vill in på fasta sortimentet för det är där man kan tjäna pengar och få snabb spridning och försäljning. BS har så många nackdelar för de små levantörerna och är så trögarbetat att man bara suckar djupt.

Exempel: Förr var det dead-line den sista i månaden för att lansera ett vin en månad senare i BS. Lansering i BS kunde bara ske den första måndagen i månaden efter. Nu kan man lämna in vilken datum som helst men lansering är ändå minst 30 dagar senare. Förstår inte varför man åste ha dessa 30 dagars karens. Är dom rädda för mul- och klövsjuka eller vad är det ?

Annat exempel: Man får inte ha samma produkt i två olika förpackningar (typ 1-st och 6-pack) men med ett fördelaktigare pris för 6-pack (vore ju logiskt pga att kunder ofta vill prova innan dom köper volym och leverans av hel kartong är ofta mycket billigare än att skeppa bara en flaska). Har man samma vin på BiB och flaska så går det dock bra att sälja BiB till väsentligt lägre pris. Har man en artikel på 6-pack så måste den dessutom märkas upp med speciell etikett på utsidan osv. Allt för att försvåra för leveranser från BS och alla små leverantörer som inte lyckas ta sig in på det fasta eller tillfälliga sortimentet.

Finns mycket annat att lägga till som t.ex prisändringar (måste flaggas nästan 3 månader i förväg) osv.
 

Wintermute

Medlem
Lite bubblor i nerförsbacke, lite spanskt och en tysk. Ryms lite lagom i ryggsäcken. DSC_0100.JPG
 
Toppen