Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinE

Medlem
Tror jag betalade 62€ för den, och har ingen aning om det är ett bra pris. En del på Lavinia bedömde jag som relativt högt prissatt, men det är ju värt lite pengar bara att gå runt och dregla i butiken :) Tack för info om champagnen och länken till smaknoten! Då skall jag försöka glömma flaskan några år. Många andra 2008 är ju mer tillgängliga redan som unga.
Nja, kanske inget jättebra pris. Å andra sidan går man nog inte till Lavinia för att försöka fynda! Och om fem år kommer du sannolikt ångra att du inte köpte fler! ;)
 
Top-Bdx av rött snitt är ju såklart dyrt men den stora delan av distriktets viner är ganska rimligt prissatta tycker jag.
Sedan är ju bra Sauternes väldigt billigt tycker jag och en hel del vit torr Bdx ligger också ok till i pris.

Har inte provat ngn av de du listar men personligen brukar jag hålla mig undan 2:a-viner.
Ett val som kanske inte direkt baserat på så mycket evidens utan snarare på känslor och gamla erfarenheter.
Brukar hitta bra förstaviner från mer okända namn som pris- och kvalitetsmässigt presterar bättre än de stora slottens andra och tredjeviner.

I en anständig prisklass och med väldigt hög kvalitet hittar jag en av mina favoriter i Médoc:
2009, Château Haut Condissas Nr 99749, 399:-

Har detta vin hemma både på fl och magnum och drack det senast här ihop med @Mattias S.

En bra översikt och med mycket data från många provare för nästan all Bdx hittar du här:
http://www.bordoverview.com/
Omdömena är dock satta när vinerna provade En Primeur dvs från fatprov under våren året efter skörden.

Får tacka för infon, 399kr är ju inte så farligt så köper på mig ett par av den du rekommenderade och spanar vidare :)
 

AdamST

Medlem
Välkomnar 12 flaskor Synthesi :)
IMG_3812.JPG
 

Zmirc

Medlem
Erbjudande på J-L Chave Selection från Folk o Folk. Intressant och förhoppningsvis bra.
Visa bifogad bild 8171
Det gick en låda Farconnet 2009 (12 flaskor) på senaste auktionen med utrop 4 200 och slutpris 6 600. Det innebär om jag räknar rätt (6 600 x 1,225 avgift + 75 kronor slagavgift /12) ett pris per flaska på nätta 680 kronor. Då känns 305 kronor mer rimligt...
 

Daniel A

Administratör
Fick bli några pavor från London ändå. Jag var ganska fokuserad i mina köp... Kanske får försöka bli någon form av vin jaune-expert på sikt. :D Börjar få ett relativt stort förråd nu.

2007 Tissot, La Vasée, vin jaune, x2 (ska bli spännande, från norrsluttningar, så kan inte vara så solmogna druvor)
2008 Tissot, En Spois, vin jaune, x1
2009 Badoz vin jaune, x1

C8sWuX2.jpg
 

Fredrik L

Medlem
Visst är det drygt när man beställer från beställningssortimentet och får en helt annan årgång än den som är angiven hos Bolaget? Nyligen var jag ansvarig för en provning där jag bland annat skulle ha en exklusiv Bourgogne. Efter att ha kollat runt lite fastnade jag för Henri Boillot Puligny Montrachet 1er Cru Clos de la Mouchere 2012 och beställde två flaskor.

De skickade en 2013 och en 2014, och jag hade inte tid nog innan provning för att skita i att hämta ut dem och istället hinna beställa andra.

Flaskan från 2013 var det inga fel med, men årgång 2014 var alldeles för stängd just nu. Dessutom är det ju trist att inte alla på provningen får dricka samma vin, när fokus var att hitta gemensamma doft- och smakreferenser.

Att importörerna beter sig på detta viset tycker jag är under all kritik, särskilt när de gäller så exklusiva flaskor.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visst är det drygt när man beställer från beställningssortimentet och får en helt annan årgång än den som är angiven hos Bolaget? Nyligen var jag ansvarig för en provning där jag bland annat skulle ha en exklusiv Bourgogne. Efter att ha kollat runt lite fastnade jag för Henri Boillot Puligny Montrachet 1er Cru Clos de la Mouchere 2012 och beställde två flaskor.

De skickade en 2013 och en 2014, och jag hade inte tid nog innan provning för att skita i att hämta ut dem och istället hinna beställa andra.

Flaskan från 2013 var det inga fel med, men årgång 2014 var alldeles för stängd just nu. Dessutom är det ju trist att inte alla på provningen får dricka samma vin, när fokus var att hitta gemensamma doft- och smakreferenser.

Att importörerna beter sig på detta viset tycker jag är under all kritik, särskilt när de gäller så exklusiva flaskor.
Av ren princip så bör man alltid låta bli att hämta ut flaskor som har felaktig årgång så att beställningen blir returnerad till importören. Bevisligen så är det alldeles för många som accepterar att få fel vin eftersom det blir fel "väldigt ofta" (har faktiskt aldrig hänt mig dock). Kan dock förstå att man ibland tvingas acceptera felet för att få något vin över huvud taget.

Importörerna behöver uppfostras här. Redan när Systembolaget får hem en kunds beställning som är felaktig så borde den skickas tillbaka utan undantag.
 
Toppen