Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinE

Medlem
Veckans skörd (so far):

Pierre Brigandat Brut Tradition
Pierre Brigandat Dentelles & Crinolines 2009 (månadens vin)
RH Coutier Millésime 2008 x 3
Cristal 2009
Olivier Horiot Sève Blanc de Noirs 2008
Christophe Mignon Pur Meunier
Georges Vesselle Brut Nature 2009
Laboratorio Rupestre Bujes 2013
Laboratorio Rupestre Escombro 2013

Edit: Just det! Det kom ju en liten laddning från Franska Vinlistan också! :)
Jacques Selosse Initial x 2
Jacques Selosse Substance x 2
Taittinger Collection 2008
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite blandat. Det mesta ryker på torsdag nästa vecka på en provning med Munskänkarna, men några kan nog tänkas behöva behållas för att hålla ned kostnaden.

Uppsättningen hittills:

image.jpeg


Tre av vinerna kom med fel årgång. Någon som blir förvånad? Mitt sydafrikanska val för cabernet kom inte alls utan minsta information om saken. Meerlust Rubicon fick hoppa in istället.

Lite viner som verkar bli över...

image.jpeg


Plockade även på mig Leeuwins cab idag och frågan är vilken jag borde dricka idag och vilken som får följa med på provningen nästa vecka?

image.jpeg
 

kayaker

Cyklist
Lite blandat. Det mesta ryker på torsdag nästa vecka på en provning med Munskänkarna, men några kan nog tänkas behöva behållas för att hålla ned kostnaden.

Uppsättningen hittills:

Visa bifogad bild 8561

Tre av vinerna kom med fel årgång. Någon som blir förvånad? Mitt sydafrikanska val för cabernet kom inte alls utan minsta information om saken. Meerlust Rubicon fick hoppa in istället.

Lite viner som verkar bli över...

Visa bifogad bild 8562

Plockade även på mig Leeuwins cab idag och frågan är vilken jag borde dricka idag och vilken som får följa med på provningen nästa vecka?

Visa bifogad bild 8563
Ett sätt att se på saken är ju att börja med den som troligen försvinner först ur sortimentet så att du har chans att komplettera om du skulle vilja.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett sätt att se på saken är ju att börja med den som troligen försvinner först ur sortimentet så att du har chans att komplettera om du skulle vilja.
Japp, Leeuwin it is! Har ju inte tid att hämta hem en Cape Mentelle heller med säkerhet, medan jag alltid kan plocka upp en Leeuwin redan imorgon om det krävs! :)

Edit: På måndag, bolaget är ju stängt imorgon insåg jag nu. Vi svenskar ska minsann inte kunna köpa vin när vi vill!
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Däremot är vingårdarna med vita druvor väldigt gamla och producerar mindre och mindre (2200 kg per hektar vid god skörd. Har inget direkt att relatera till dock. Hur lite/mycket är det?).
När många producenter pratar om låga skördeuttag för att maximera kvalitén på druvorna är det ofta det hamnar kring 35hl så 22hl är riktigt lågt. Jag har läst någonstans att även Vega Sicilia har ett snitt runt 22hl men det är det lägsta jag känner till för en producent.
 

Peder

Medlem
Lite nyinköpta godsaker från Weingut Wittman i Rheinhessen (Pinot och Riesling), Herrenhof Lamprecht i Steiermark (Pinot och Furmint), Fuchs & hase i Kamptal (Pet Nat Cuvee), Reiterer i Steiermark (Schilcher Rosé och Schilcher Frizzante) samt några flaskor från den biodynamiska producenten Weninger i Ungern.


20161104_170155_HDR.jpg

20161104_170953_HDR.jpg
 

Ekdahl

Medlem
Japp, hämtade dem igår!
Det förstår jag inte hur min kunde bli makulerad då, blir faktiskt lite irriterad. Frågade varför när jag var på SB och de sa den var slut (men vet inte om de bara gissade eller om de såg det i sitt system).

Lägger en ny beställning bums. Någon mer som varit med om detta vid beställning (att den makuleras trots den finns)?
 

MartinE

Medlem
Det förstår jag inte hur min kunde bli makulerad då, blir faktiskt lite irriterad. Frågade varför när jag var på SB och de sa den var slut (men vet inte om de bara gissade eller om de såg det i sitt system).

Lägger en ny beställning bums. Någon mer som varit med om detta vid beställning (att den makuleras trots den finns)?

Det är så klart lätt att i ett sådant här läge slita sitt hår över SB:s generella oduglighet och deras systems tillkortakommanden i synnerhet. Men jag antar att det är fullt möjligt att champagnen faktiskt var tillfälligt slut när din beställning gjordes och att den därför blev makulerad och att det sedan dykt upp nya flaskor!? Man kan ju å andra sidan tycka att importören borde ha koll på inkommande flaskor.
 

Ekdahl

Medlem
Det är så klart lätt att i ett sådant här läge slita sitt hår över SB:s generella oduglighet och deras systems tillkortakommanden i synnerhet. Men jag antar att det är fullt möjligt att champagnen faktiskt var tillfälligt slut när din beställning gjordes och att den därför blev makulerad och att det sedan dykt upp nya flaskor!? Man kan ju å andra sidan tycka att importören borde ha koll på inkommande flaskor.
Tack. Beställning gjord igen. Går den igenom är det väl bara att vara glad och gilla läget. Blir den makulerad igen, ja då j****r.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tror man brukar prata om hektoliter per hektar. Om det är ungefär samma vikt/liter så är det ganska lågt med 22hl. I bdx är ett medel kanske runt 50hl / ha om jag minns rätt. Relativt högt uttag är väl 80hl och över.
Vanligen hektoliter per hektar i Gamla världen, och vanligen ton per acre (ca 0,4 ha) i Nya världen, i alla fall de engelskspråkiga dito. Möjligen finns det Nya världen-ställen där ton per hektar också används.
Det rör sig alltså om två olika storheter (volym vin/must per area vingård resp. vikt druvor per area vingård) och inte bara om olika enheter. Det är därför lite knepigt att räkna om, för man pressar inte lika mycket must av alla druvor. Vita viner pressas normalt mjukare, d.v.s. det går åt lite mer druvor för en liter must/vin.
Skördeuttagen i Spanien är generellt låga p.g.a. torka, och planteringstätheter som är anpassade därefter. Därför har Spanien fler hektar vingårdsmark än Frankrike och Italien, men en mindre total vinproduktion.
 
Jag är inte mycket av en skribent, men denna historia börjar i det antika Grekland. Redan de gamla grekerna drack vin. De drack och de drack så mycket att det tog slut. Så de lite yngre grekerna var tvungna att göra nytt vin, och så har det fortsatt till de samtida grekerna. 2012, på en vingård vid namn Kir-Yianni i Naoussa gjordes det vin på druvor av typen xinomavro. Detta vin, Diaporos Kir-Yianni Estate 2012, köptes idag, tillsammans med en flaska Conde de Valdemar Gran Reserva 1996 för konsumtion i helgen. Ska försöka återkomma med någon högtravande beskrivning i samband med att nästa vecka gryr​
 

kayaker

Cyklist
Det är så klart lätt att i ett sådant här läge slita sitt hår över SB:s generella oduglighet och deras systems tillkortakommanden i synnerhet. Men jag antar att det är fullt möjligt att champagnen faktiskt var tillfälligt slut när din beställning gjordes och att den därför blev makulerad och att det sedan dykt upp nya flaskor!? Man kan ju å andra sidan tycka att importören borde ha koll på inkommande flaskor.
Speciellt med tanke på att de i nuläget kör en kampanj genom Vinsummum France där den ingår, men det verkar ganska osannolikt att de inte skulle ha koll på aktuella leveranser då. Det mesta talar för att det är SB som fuckat upp det helt på egen hand. Den senaste tiden har det blivit ganska vanligt med makulerade beställningar och det är inte helt ovanligt att dessa dyker upp ändå. Det har hänt mig ett par gånger de senaste månaderna.
 
Last edited:

Dexter

Medlem
SB byte affärssystem 17 oktober så alla kundordar runt då makulerades och gjordes om. Så har man en E-order som är makulerad på min sidor så finns den troligen ändå.... tydligen.
Men inte alltid...
Och inte idag då det är stängt..
 

Ekdahl

Medlem
SB byte affärssystem 17 oktober så alla kundordar runt då makulerades och gjordes om. Så har man en E-order som är makulerad på min sidor så finns den troligen ändå.... tydligen.
Men inte alltid...
Och inte idag då det är stängt..
Det stämmer säkert det du skriver. Vid närmare efterforskning hittade jag nedanstående sms från den 17/10 från SB:

Hej,
77042 RH Coutier Grand Cru Brut Millésime 2008 377,00 kr<http://www.systembolaget.se/77042> är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när artikeln åter är tillgänglig. Din beställning av denna vara är därför makulerad. Har du andra varor på din beställning så påverkas inte dessa. Den här varan lagerförs inte av Systembolaget och information om tillgängligheten är ännu inte uppdaterad på hemsidan. För mer information, vänligen kontakta leverantören.
Med vänlig hälsning,
Systembolaget
0771-838300
 

chambertin

Medlem
Det stämmer säkert det du skriver. Vid närmare efterforskning hittade jag nedanstående sms från den 17/10 från SB:

Hej,
77042 RH Coutier Grand Cru Brut Millésime 2008 377,00 kr<http://www.systembolaget.se/77042> är tillfälligt slut hos leverantören och vi saknar information om när artikeln åter är tillgänglig. Din beställning av denna vara är därför makulerad. Har du andra varor på din beställning så påverkas inte dessa. Den här varan lagerförs inte av Systembolaget och information om tillgängligheten är ännu inte uppdaterad på hemsidan. För mer information, vänligen kontakta leverantören.
Med vänlig hälsning,
Systembolaget
0771-838300
Att ringa/maila leverantören och fråga varför verkar helt otänkbart men 18,6% maginal på försäljningen är helt rimligt.....
 
Toppen