Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Att ringa/maila leverantören och fråga varför verkar helt otänkbart men 18,6% maginal på försäljningen är helt rimligt.....
Får vi inte köpa direkt från leverantören eftersom Systembolaget sedan 100 år har ett monopol på detaljhandel (d.v.s. är den enda juridiska motpart jag kan ingå avtal med för att köpa vin inom landets gränser) ska väl för fan inte vi behöva ta direktkontakt med deras underleverantörer? Om jag inte får ett kylskåp jag har beställt så är det väl vitvaruhandeln jag skäller på, inte Electrolux?
 

chambertin

Medlem
Får vi inte köpa direkt från leverantören eftersom Systembolaget sedan 100 år har ett monopol på detaljhandel (d.v.s. är den enda juridiska motpart jag kan ingå avtal med för att köpa vin inom landets gränser) ska väl för fan inte vi behöva ta direktkontakt med deras underleverantörer? Om jag inte får ett kylskåp jag har beställt så är det väl vitvaruhandeln jag skäller på, inte Electrolux?
Ber om ursäkt om jag var otydlig men min syftning var helt och hållet riktad åt SB. Trodde att 18,6% marginal tydliggjorde det men tydligen inte. Tycker alltså att det är rimligt att om man ( SB alltså) tar 18,6% marginal på en försäljning så får man sköta kontakten med leverantören och inte bara reläa en status från sitt eget otillräckliga ordersystem.
 

tobbe81

Medlem
dessa kom till SB idag och självklart så var jag snabb å plocka upp den på hemvägen, man dricker helt klart alldeles för lite ekfats lagrad bdn funderar på om jag ska öppna en nu i vinter å prova eller låta dem ligga i några år vad tror ni andra ?
14993372_10157759407935008_8346862904002997346_n.jpg
 

Elvis

Medlem
I vinkällaren som blev stulen hade jag lite för många prestigechampagner på magnum. Det blir för sällan bra tillfällen att korka upp dem men några vill jag ha i nya källaren och igår levererades mina tre Krug GC på magnum från Millesimes.com. Alla visade sig vara basår 2006, äldsta årgång 1990 och degorgeringsdatum vintern 2015. Nu får vi se hur länge de överlever.
 

Asplund

Medlem
Köpte du på plats?
Ja, men det är inte så att han säljer till alla som kommer om han ens öppnar. Det var tack vare att han kom överens med min fru. Fanns också på Barololand i Barolo för 82 - 120 €/st annars såg jag dem inte någonstans. Svenska Paola på Wine not i La Morra hade några Barbera dock (I o f s den bästa jag smakat)
 

Ekdahl

Medlem
Hittade precis Krug 2002 för 185 pund på Heathrow och köpte alla fyra flaskor som de hade. Jag bad om fler och de kollade i lagret men de hade inga fler.
Jag var på Heathrow terminal 5 igår och där stod en ensam stackars Krug 2002 bland 03orna. Eftersom jag långt mer än stretchat min vinbudget för året och har en stor laddning att hämta ut på SB köpte jag den INTE efter att stirrat på den i minst 10 min och tom ringt min fru om frisedel med tanke på att jag missade släppet på SB i våras med 1 sek (tror ni det gick bra..?). Tröstade mig med en Veuve C 2008 och en Laurent-Perrier 2006 (som tillsammans kostar 40% av vad Krug -02 kostar). Tror ändå att jag kommer att vakna svettig en natt om 15-20 år när jag inser att om jag köpt den hade jag haft en gudabenådad skatt i källaren då redo att njutas av.
P.S. Om någon har vägarna förbi terminal 5 närmaste tiden så har jag puttat bak flaskan och ställt den på sidan så årgången inte syns.
 

Ekdahl

Medlem
Dagens laddning från SB, som vanligt mest för källaren men några att dricka snart, inkl månadens vin. Nu blir det också köpstopp på riktigt, hade problem att få plats med flaskorna i källaren. Nu måste det drickas minst lika mycket som köps helt enkelt :D
  • RH Coutier 2008
  • Château Malescasse 2004
  • Château Daugay 2010
  • Château Tronquoy-Lalande 2010
  • Keller Limestone Riesling Kabinett Goldkapsel 2015
  • Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre 2013
  • Dentelles & Crinolines 2009
IMG_2688.JPG

Minsann fick jag mina Coutier nu också! Tack @MartinE för att du fick mig att uppmärksamma att de fanns hos leverantören. Pratade med personalen på SB om detta och mycket riktigt har de haft massa problem med nya ordersystemet - finns säkert många därute som har fått makulerade ordrar helt i onödan.
 

kayaker

Cyklist
Dagens laddning från SB, som vanligt mest för källaren men några att dricka snart, inkl månadens vin. Nu blir det också köpstopp på riktigt, hade problem att få plats med flaskorna i källaren. Nu måste det drickas minst lika mycket som köps helt enkelt :D
  • RH Coutier 2008
  • Château Malescasse 2004
  • Château Daugay 2010
  • Château Tronquoy-Lalande 2010
  • Keller Limestone Riesling Kabinett Goldkapsel 2015
  • Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre 2013
  • Dentelles & Crinolines 2009
Visa bifogad bild 8600
Minsann fick jag mina Coutier nu också! Tack @MartinE för att du fick mig att uppmärksamma att de fanns hos leverantören. Pratade med personalen på SB om detta och mycket riktigt har de haft massa problem med nya ordersystemet - finns säkert många därute som har fått makulerade ordrar helt i onödan.
Jag fick en order makulerad nyss. SMS:et om att ordern har kommit och finns att hämta kom i förmiddags.
 

Jerobaum

Medlem
Ja, men det är inte så att han säljer till alla som kommer om han ens öppnar. Det var tack vare att han kom överens med min fru. Fanns också på Barololand i Barolo för 82 - 120 €/st annars såg jag dem inte någonstans. Svenska Paola på Wine not i La Morra hade några Barbera dock (I o f s den bästa jag smakat)

Han gillar kvinnor
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag var på Heathrow terminal 5 igår och där stod en ensam stackars Krug 2002 bland 03orna. Eftersom jag långt mer än stretchat min vinbudget för året och har en stor laddning att hämta ut på SB köpte jag den INTE efter att stirrat på den i minst 10 min och tom ringt min fru om frisedel med tanke på att jag missade släppet på SB i våras med 1 sek (tror ni det gick bra..?).
Har du verkligen inga champagnetörstiga vänner som behövde en Krug 02? I så fall är jag helt övertygad om att du hade kunnat skaffa dig nya vänner med sådana behov... :)

Nu är jag inte gift, men jag har hört talas om att makar lider mindre av sådant de inte får reda på... Vet en vinnörd som (utöver väldigt många flaskor därhemma) hade ett extra "externt" källarutrymme som hans fru inte kände till. :cool:
 

neonmaer

Medlem
Har just varit och hämtat/inhandlat denna trio. Palmer -02 an är nu utbytt mot en ny, så nu slipper jag fundera på det :p
Sen min Henriot rosé -89 som ska få vänta in vår gemensamma 30 årsdag :)
Och en Palmer -08 som jag tänkte ge till svärmor ikväll tillsammans med ett sett nya (välbehövda) champagneglas på hennes födelsedag :D
 

Attachments

  • IMG_4756.JPG
    IMG_4756.JPG
    39,4 KB · Visningar: 191
Hej!
Precis kommit tillbaka från Italien (Montalcino, Rom). I Montalcino besökte jag affären, DalMazio som har ett enormt utbud av vin. Framförallt fokus på Italienska viner, men även annat. Nedan ser ni inköpet.
Dessutom besökte jag Banfi Castello och gjord en vinprovning. Köpte en Riserva 2008 därifrån.
Så, inköpen denna vecka hittils är:
  • Sassicaia 2013
  • Biondi Santi Brunello di Montalcino 2008
  • Biondi Santi Brunello di Montalcino 2009
  • Casanova di Neri Brunello di Montalcino Tenuta Nuova 2011
  • Banfi Poggio alle Mura Riserva 2008
Har även 2 st Ornellaia 2013 att hämta ut på Systembolaget, som en följd av ett nyligt släpp på SB.
La även in en bild på hur vädret var utanför hotellet i Rom i förrgår, samt hur det såg ut när jag kom hem till Täby samma kväll...
Den stackars Abarthen förstod aldrig vad som hände...
IMG_0619.JPG
IMG_0616.JPG
IMG_0618.JPG
 

MartinE

Medlem
Jag loggade in 9:56 inför dagens webbsläpp 10:00, glad i hågen och sugen på att beställa ett par Henriot CdE 1995 - och möttes av att alla flaskor redan var beställda! What the... :raseri: Jag förbannade SB och deras nonchalanta monopolfasoner en stund innan jag skamset insåg att släppet var ju igår... :blyg:

Nåväl, jag behövde så klart tröst- och kompensationshandla lite efter denna incident för att bli glad igen, så jag tog en tur över sundet! Följande flaskor plockades upp och fick följa med hem:

Agrapart Minéral 2005
Olivier Horiot 5 Sens 2009
Marie-Courtin Concordance 2012
Marie-Courtin Efflorescence 2009
Marie-Courtin Efflorescence 2012
Ruppert-Leroy Martin Fontaine 2012

Nu känns det bättre igen! :)
 
Toppen