Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

neonmaer

Medlem
Det går jättebra att påpeka det igen och byta den; saknas flaskan i din butik så finns det flaskor där jag jobbar, Mörby Centrum. Förutsatt att du finns i Sthlm förstås. ;)

Tänkte gå dit nu på förmiddagen och prata med dom, glömde så klart flaskan hemma på morgonen :vägg: Går på Systembolaget i Luleå så att dom har den nog inte på hyllan..
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kunde inte motstå att beställa en låda 2008 Alfred Tritant på halvfaska (!) av FVL.
-Kul och udda med en nollåtta på halvflaska, måste vara rätt ovanligt med halvflaska på årgång, perfekt med gravid fru hemma och för den där lilla tisdagsslurken :)

Alfred Tritant är en pytteliten odlare från Bozy och jag snubblade över dem på en odlarmässa i Reims när jag var nere sist och gillade då deras Rosé väldigt mycket men nollåttan har jag inte provat. Tror dock inte jag kommer bli besviken.
 

kayaker

Cyklist
Tänk att det vinet fortfarande finns kvar på Viking Line!
Japp! Priset har dock gått upp till 999:- nu. De har uppenberligen en riktigt bra deal med Charles Heidsieck då de erbjuder Brut Réserve i take-awaymenyn för 339 spänn! De 120kr som skiljer mot SB är ju inte bara skatt...
I vinlistan på à la carten så kostar en flaska 460:-. Ganska precis samma pris som på SB. I butiken var det specialpris på 279:- om jag kommer ihåg rätt.
 

tobbe81

Medlem
FVL-Tomten kom lite tidigt iår med paket och flaskorna ligger redan i säkert förvar i vinkällaren
14906871_10157717061655008_5183920336876411175_n.jpg
 
Puh, nu kan jag andas ut. Det var inga bekymmer att byta ut flaskan och personalen sa att den inte borde gått ut till kund. Vilken tur att jag fick goda råd av er så jag vågade gå dit igen, mespropp som jag är. Nu vågar jag nog stå på mig direkt om liknande händer igen :)
Skönt att veta! I den där litet osäkra "har-kunden-verkligen-rätt?"-känslan hamnar vi ju alla ibland... :oops:
 
Efter viss fundering och lite varför inte känsla så vart det två moet 08.
Har även skaffat 5 st Saint clair omaka pinot 2015 och denna har jag hört massa spännande grejer om så denna ska bli väldigt intressant.
Sedan under morgondagen så släpps nya von winning pinot (2013 om jag minns rätt) och detta kommer vara ett självklart köp för mig det med :-D
 

Daniel A

Administratör
1996 R. López de Heredia, Gran Reserva Blanco - 3x (kan mycket väl bli fler, eftersom de tänker dra ner på vitproduktionen av någon jävla anledning)

Viktig rättelse: de tänker inte alls skära ner på vitproduktionen!

Däremot är vingårdarna med vita druvor väldigt gamla och producerar mindre och mindre (2200 kg per hektar vid god skörd. Har inget direkt att relatera till dock. Hur lite/mycket är det?). Dessutom har ett antal år efter 1996 varit suboptimala, så nästa vita (och röda) gran reserva är först årgång 2001, som släpps 2021! Tålamod är viktigt när López de Heredia är en favorit... Frågade vilka årgångar de producerat den vita gran reservan, och det är bara 11 årgånger mellan 1957 och 1996! Mer exakt, 1957, 1964, 1968, 1970, 1973, 1976, 1981, 1987, 1991, 1994, 1996.

Frågade även Janake Wine Group hur många flaskor de hade kvar. Tydligen får importörer en liten allokering varje år fram till att nästa årgång släpps, men det var inte helt säkert att det skulle komma några flaskor till Sverige nästa år. Det fanns cirka tjuga flaskor kvar när jag frågade. Nu finns det färre, för jag fick mild panik och beställde en låda. :)

Edit: köpstopp nu.
Edit2: Info från María José López de Heredia.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Viktig rättelse: de tänker inte alls skära ner på vitproduktionen!

Däremot är vingårdarna med vita druvor väldigt gamla och producerar mindre och mindre (2200 kg per hektar vid god skörd. Har inget direkt att relatera till dock. Hur lite/mycket är det?). Dessutom har ett antal år efter 1996 varit suboptimala, så nästa vita (och röda) gran reserva är först årgång 2001, som släpps 2021! Tålamod är viktigt när López de Heredia är en favorit... Frågade vilka årgångar de producerat den vita gran reservan, och det är bara 11 årgånger mellan 1957 och 1996! Mer exakt, 1957, 1964, 1968, 1970, 1973, 1976, 1981, 1987, 1991, 1994, 1996.

Frågade även Janake Wine Group hur många flaskor de hade kvar. Tydligen får importörer en liten allokering varje år fram till att nästa årgång släpps, men det var inte helt säkert att det skulle komma några flaskor till Sverige nästa år. Det fanns cirka tjuga flaskor kvar när jag frågade. Nu finns det färre, för jag fick mild panik och beställde en låda. :)

Edit: köpstopp nu.
Edit2: Info från María José López de Heredia.
Tror man brukar prata om hektoliter per hektar. Om det är ungefär samma vikt/liter så är det ganska lågt med 22hl. I bdx är ett medel kanske runt 50hl / ha om jag minns rätt. Relativt högt uttag är väl 80hl och över.
 
Toppen