Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

rs14

Medlem
AC:s tidigare årgångsviner har kommit från gamla stockar i Bouzy. Antar att det är samma för dessa, men det är ju inte säkert till 100%.

När det gäller Dream Vintage-serien så läste jag nyligen nånstans att det var ren BdB med inköpta Le Mesnil-druvor från Pierre Peters. Om det är sanningen vet jag inte men det är vad jag har läst iaf. Lite klent med info om dessa viner kan man tycka.
 

rs14

Medlem
Ah, spännande. Tror aldrig jag sett en BdB från AC. Skall faktiskt prova 2002:an och 05:an i helgen.

Gör det vettja! Lägg gärna ut dina omdömen och bilder här på forumet. Etiketterna inbjuder till lite roliga bilder tror jag.

Jag provade dem hastigt i stöket under fredagseftermiddagen på Stockholmsmässan förra veckan. De som hällde var stressade och lite oengagerade och folk stod och tryckte på för att komma fram så det blev inget seriöst analyserande eller tid för noter. På fem minuter var det över. Hursomhelst, 2002 var riktigt bra nu och den jag skulle sätta först av de tre i nuläget. 2005 helt annorlunda i stilen med mer tropisk frukt och säkert mer insmickrande för vissa. 2008 var tokung men visade stor potential som de flesta andra från samma år.
 

matage

Medlem
Om du har fått orderbekräftelse så får du leverans, det är inte SoloBarolo vi pratar om här ;)
Hehe ;)
Jag trodde bara att de körde systemsvar på beställningen men att den hanterades manuellt. Men nu är fakturan här dessutom så allt är frid å fröjd :D
 

Toby

Medlem
Missade Caviste :(
Men tröstade mig med ett par av varje:

La Tyre 2010 Nr 71156
Tokaji Aszú 6 Puttonyos 2001 Nr 74687
Korta Katarina 2008 Nr 70743


La Tyre är speciell, lagring behövs, oerhört ung, behöver åtminstone 10 år till! :)
Producenten Alain Burmont återupplivade druvsorten "tannat".
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
Firade mitt inköp av Krug 02 igår med en Selosse Initial på dagens släpp.
IMG_2691.JPG

Funderar som bäst nu på vad jag skall köpa för att fira mitt inköp av Selosse :cool:. Några tips?
 

Michael.S

Medlem
Finns ett gäng selosse kvar i nordstan. Jag knep 2st, 1st pieve santa restituta, Brunello di montalcino,Gaja -11. Och 1st guigal hermitage -11

Årgångarna på dem röda tilltalar mig inte dunder mycket. Men har 10an av båda hemma. Så det känns bra att ha en av varje iaf,när dem ändå stod där i hyllan.
Får se om jag dyker in imorgon igen för att köpa mer av något.

Några rekommendationer av något annat i dagens släpp?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Finns ett gäng selosse kvar i nordstan. Jag knep 2st, 1st pieve santa restituta, Brunello di montalcino,Gaja -11. Och 1st guigal hermitage -11

Årgångarna på dem röda tilltalar mig inte dunder mycket. Men har 10an av båda hemma. Så det känns bra att ha en av varje iaf,när dem ändå stod där i hyllan.
Får se om jag dyker in imorgon igen för att köpa mer av något.

Några rekommendationer av något annat i dagens släpp?
Prova en Diebolt FdP 2007. Grymt bra!
 

rs14

Medlem
Jag hoppar nog dagens släpp. Inte för att det är skit utan för att det ekar tomt i plånboken. Annars hade jag nog huggt några flaskor Fleur de Passion. Hoppas få ekonomisk stabilitet tills den 2 december annars frår jag kränga huset. Nej men skämtåsido. Det har varit en tuff höst och köpstoppet har hävts ett par-tre gånger och denna veckan så handlade det om Raveneau, Savart och dagens släpp. Raveneau sket sig direkt. Gick all in på Savart och lyckades tinga en låda "Prestige" också så budgeten sprack där kan man säga. Kvartal 1 2017 ska jag defintivt inmundiga mer än jag köper.
 
Toppen