Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

ae

Medlem
En välvillig tolkning ang PK-huset är ju att det antagligen är många beställningar dit och det kanske tar tid lång tid p g a detta.

En mer rimlig tolkning är ju att vi kan glömma dessa flaskor. Vid förra "hemliga" Raveneausläppet tog det sjukt lång tid innan min order makulerades.
 

rs14

Medlem
"personalen hade först växlat min Blanchot mot en vanlig Chablis ("de såg ju så lika ut!")... tur att det löste sig)."

Men det hade ju inte gjort något om de hade tagit den för en vanlig Chablis när det var dags att pröjsa :)

För egen del så behövde jag inte göra den utlovade kullerbyttan på bolis idag, och tur var väl det. Hade förmodligen ändå bara slutat med en sjukskrivning. Fick alltså ingen Blanchot men det blev lite annat smått och gott - Boulard x 4, Jacquart x 2, Marguet x 2, Cazals x 2 och tre flaskor IDIG 2015. Dessutom så fick jag visst hopp om att trots allt kunna få hem en låda Les Chetillons. Expediten på SB som hjälpte mig att lägga en order direkt till importören i måndags kunde inte se några konstigheter med ordern och trodde att de skulle dyka upp imorgon. Hmm, tror det först när jag ser det men håller såklart tummarna.
 

Keen

slan
En välvillig tolkning ang PK-huset är ju att det antagligen är många beställningar dit och det kanske tar tid lång tid p g a detta.

En mer rimlig tolkning är ju att vi kan glömma dessa flaskor. Vid förra "hemliga" Raveneausläppet tog det sjukt lång tid innan min order makulerades.


Dyrköpt läxa. Får välja Fältöversten, Söderhallarna eller nån annan butik som regelbundet ser bättre viner. Samt ringa dagen innan och förvarna. Suck.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Dyrköpt läxa. Får välja Fältöversten, Söderhallarna eller nån annan butik som regelbundet ser bättre viner. Samt ringa dagen innan och förvarna. Suck.
Vafasen, jag fick ju min flarra till Kalmar på nolltid så det kan ju inte ha betydelse var butiken ligger?
Min flaska har ju åkt typ genom tassemarkerna på ryggen av en bäver och butiken har väl knappt telefon samt att jag beställde från en skranglig satellituppkoppling... Reggad 10.01
 

KimHartman

Medlem
Vafasen, jag fick ju min flarra till Kalmar på nolltid så det kan ju inte ha betydelse var butiken ligger?
Min flaska har ju åkt typ genom tassemarkerna på ryggen av en bäver och butiken har väl knappt telefon samt att jag beställde från en skranglig satellituppkoppling... Reggad 10.01

Det har ingen betydelse var butiken ligger, det som spelar roll är när din butik vidarebefordrar din beställning. Vissa fick sina flaskor redan på tisdagen. Med all säkerhet har dessa beställt från butiker som skickade vidare beställningen redan i fredags. En del butiker sitter troligen fortfarande och "håller" på gjorda beställningar, detta kan vara en anledning att man ännu inte hört något. Så här skriver SB själva på sin hemsida

Bekräftad beställning från beställningssortimentet skickas till leverantören när din valda butik har sin ordinarie beställningsdag. Det varierar från butik till butik vilken dag och hur ofta som de skickar beställningar till olika leverantörer. Det kan innebära att en butik beställer fyra gånger per vecka från en leverantör och en annan butik beställer en gång per vecka från samma leverantör.

Om du lägger din beställning dagen efter butikens ordinarie beställningsdag kan det dröja upp till sex dagar innan din beställning går iväg till leverantören. När det gäller beställning av varor som vi har i små partier skickar vi varorna från vår egen depå i Örebro.

Ja, det är mycket sjukt.
 

KimHartman

Medlem
Jag har hört ett rykte att butiker under vissa omständigheter kan lägga en "expressbeställning" som går i väg i samma sekund som den läggs. Kan man förmå sin butik att lägga en sådan kl 10 på lanseringsdagen, om de nu ens finns, så skulle man i teorin nog kunna gå före varenda vanlig beställning i hela landet.

Edit: Jag pratar alltså fortfarande enbart om beställningssortimentet
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det har ingen betydelse var butiken ligger, det som spelar roll är när din butik vidarebefordrar din beställning.
Min poäng var att jag tror inte precis min lilla butik precis drunknar i beställningar och torde knappast vara den snabbaste att skicka dem...
 

kimnyblom

Medlem
Vilken butik, reg-tid och behandlingstid har ni?

  • Ordernummer 2351277
Status
  • 2016-12-02 10:01 Behandlas
  • 2016-12-02 10:00 Registrerad
Butik : Nordstan Göteborg.

Har inte hört ett ljud så det blir nog inget raveneau för mig...

Missade dessutom pp 08orna då jag försökte beställa till Nordstan som givetvis hade det i lager(i några timmar) så då blev det inget med det heller.
 

AdamST

Medlem
IMG_4782.JPG

Glömt lägga upp att jag köpte denna barbaresco från 1989 i veckan :) Blir att dricka den på julafton!
 

Johan_L

Medlem
Hämtade upp beställningen från förra fredagens släpp. Blev en blandad kompott:
1 x PP Les Chétillons, har tydligen lyckats med nåt nästan omöjligt...
1 x Ridge Monte Bello Chardonnay
1 x Guigal Brune et Blonde
2 x Ojai White Hawk Syrah, drack 2012 i somras, den var kanonbra. Hoppas denna är lika bra.
1 x Ridge Estate Cab
1 x Sassicaia
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag mailade och frågade Systembolaget om hur de ställde sig till godtycklig kvotering av varor i butikerna, och fick ett svar idag från en av deras kommunikatörer

Systembolaget skrev:
Jag har kollat med butikschefen. Hon förklarade att eftersom de fanns kö valde man att kvotera 1 flaska per person i kön. Det här beslutet kan tas när det är uppenbart att en eftertraktad vara finns i en begränsad mängd och det finns flera personer som köar innan öppning.

Eftersom det fanns endast 22 personer i kön fick de som var längst fram och ville ha fler flaskor ställa sig i kön igen och köpa 1 flaska till. Det här låter helt rimligt eftersom alla som köade hade redan fått varsin flaska.

Med tanke på Systembolagets position tycker jag inte att det här är acceptabelt rent principiellt. Om det står tre flaskor av årets glögg i en SB-butik, får personalen då plötsligt neka mig att köpa alla då? De vet ju med säkerhet att fler kommer vilja köpa den. Jag kanske drar det här till en löjlig nivå, men det är så totalt ogenomtänkt från Systembolagets sida.
 
Toppen