Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Krpe03

Medlem
Månadens inköp består av ett fågelbo från andre clouet (1911), en RD 02, en billecard S NV, en personlig favorit från bligny och en låda gott och blandat (nr 12 på SB)
IMG_4340.JPG IMG_4189.JPG
 
M

Mouton

En låda Winston Churchill 2002 genom privatimport för 1330 kr/flaska. Och en 3-låda Pol Roger 2006 för bara 1065 kr/styck, också via privatimport.
Ja du, sugen som satan, ser så tjusigt ut.. Men som bdx samlare"hhmmmmmm pengar, plånbok, satiken.. Måste dock säga din blogg dina inlägg här styr mina champagne inköp hårt
 

MartinE

Medlem
Jasså, är det dags att bikta sig?
Förlåt mig fader för jag har syndat, denna månad har jag råkat klicka hem:

6 x 2010 Vilmart Grand Celliers Rubis
6 x 2011 Vilmart Grand Cellier
3 x 2008 Legras & Haas Magnum (Toppas upp för att de inte kommer sälja dem nästa år)
2 x 2006 Pierre Peters Les Chétillons Magnum
1 x 2014 Raveneau Petit Chabils Magnum
6 x Nocio dei Boscarelli
3 x 2004 Champagne Divine
6x 2013 Château de Beaucastel
6 x Krug GC (Att dela med lite andra Kalmarpirater)
Skönt att man ligger i lä! Tack - nu kan jag med rent samvete ta en shoppingtur till Köpenhamn imorgon!

Ps: Du vet väl att det inte är OK att ta upp flaskor som "bara" är klickade! De måste ha kommit över tröskeln också (eller åtminstone bäras i en påse). ;)
 
M

Mouton

Marcenasco 2 Magnum 3 halv Magnum 2012
3st 2000 ch simard
3st 2009 ch Beauregard
3st 2012 ch petit figeac
3st 2012 Rocche dell annunziata
3st 2010 ch le petit lion
3st 2010 ch Marquis de mons
Sen ett gäng Berardenga Magnum och halv Magnum
(Svettigt)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Skönt att man ligger i lä! Tack - nu kan jag med rent samvete ta en shoppingtur till Köpenhamn imorgon!

Ps: Du vet väl att det inte är OK att ta upp flaskor som "bara" är klickade! De måste ha kommit över tröskeln också (eller åtminstone bäras i en påse). ;)
-Jag sitter här ute och klickar och frugan bär hem, mycket bra arbetsfördelning :)
 

MartinE

Medlem
Då har man precis bärgat årets tilldelning från Cédric Bouchard:

Roses de Jeanne Côte de Val Vilaine 2014
Roses de Jeanne Côte de Bechalin 2009
Roses de Jeanne La Bolorée 2012
Roses de Jeanne La Haute Lemblé 2012
Roses de Jeanne Presle 2012
Roses de Jeanne Les Ursules 2012
 
M

Mouton

När man kollar här ser man ju champagne hysterin, skäms lite i källaren Max ett 50 tal. Nu förtiden är det väl typ ett årligt köp av Gosset rosé Magnum och halv Magnum som gäller. Och några flaskor av roederer rosé som gäller
 
M

Mouton

Som 50+ så kommer en tid man måste inse fakta. Så framtida inköp kommer att baseras enbart på 14-15 års bdx. Borde vara i drickas när man själv avslutar det hela vid 65-75 år sisådär. Visst känns det tungt att avsluta sitt vinsamlande som började med årgång 78 i bdx
 

sunqan

Vinös
Som 50+ så kommer en tid man måste inse fakta. Så framtida inköp kommer att baseras enbart på 14-15 års bdx. Borde vara i drickas när man själv avslutar det hela vid 65-75 år sisådär. Visst känns det tungt att avsluta sitt vinsamlande som började med årgång 78 i bdx
Själv siktar jag på >100,25 år. Så jag kan sluta köpa när årgång 2042 släpps :)
 

KimHartman

Medlem
Senaste månadens skörd, varav en hel del tack vare forumet (eller kanske på grund av beroende på hur man ser det):

Bubbel
N.V. Jacques Selosse Initial
2011 Vilmart Grand Cellier
2010 Vilmart Rubis


Vita
2013 Ridge Chardonnay Monte Bello
2014 Pierre Boisson Meursault
2014 Bernard Boisson-Vadot Bourgogne Blanc
2014 Bernard Boisson-Vadot Meursault Les Grands Charrons
2014 Bernard Boisson-Vadot Meursault 1er Cru Les Genevrières


Röda
2013 Ojai Syrah White Hawk
2013 Cusumano Alta Mora Guardiola
2013 Castello dei Rampolla Sangiovese Santa Lucia
2012 Burlotto Barolo Monvigliero
2010 Serafino Rivella Barbaresco Montestefano
2013 La Ca' Növa Barbaresco Montefico
2013 La Ca' Növa Barbaresco Montestefano


Hade egentligen tänkt sluta köpa Selosse då priserna börjat dra i väg en del men fick bli några flaskor även i år. Kan bli tufft framöver dock. Påfyllning av Rampollas Santa Lucia som visade sig vara en trevlig bekantskap härom veckan. Nu gäller det bara att hinna dricka i samma takt som inköpen...
 

Ekdahl

Medlem
Julen kom tidigt i år. Ett paket som kom till dörren i fredags:
  • 2 st Louis Roederer Brut Vintage 2008
  • 2 st Bonnaire Blanc de Blancs Vintage 2006 Grand Cru
  • 1 st Pierre Gimonnet & Fils Cuvee Oenophile 2008 Premier Cru
  • 1 st Savart L'Accomplie Premier Cru
IMG_2737.JPG
 
Toppen