Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silex

Medlem
Nehedu, det har jag inte, men om vi gemensamt öppnar en av dina kan vi ta reda på det? :ängel:

-Skämt å sido, missade själv tyvärr det tåget så källare gapar tom på DDC 08 :neej:
Vi kanske kan idka lite byteshandel? Om du är desperat kan det ju falla väl ut för mig :D Annars lovar jag att om jag någon gång kommer till Kalmar för en BYOB så tar jag med en flaska.
 

J.Lidman

Medlem
Uthämtad från bolaget. Min så kallad "promillebeställning" Domain dela Janasse öppnar jag i helgen och håller tummarna att fynd-faktorn är hög!

3x Domain dela Janasse Terre D'argile 2015
3x Borgogno Langhe rosso Pinin 2013
2x Alfred Gratien 2004

15108617487831035686326.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Ja, hörni, senaste jag har köpt-inlägget var 26 juli. Sedan dess har jag handlat en del:

2008 Giacomo Borgogno Barolo Riserva
2013 Massolino Barolo
2013 Luigi Baudana Barolo Serralunga d'Alba

2015 Van Volxem Kanzemer Altenberg Alte Reben
2015 Kühling-Gillot Niersteiner
2015 Ökonomierat Rebholz vom Buntsandstein
2015 Reichsrat von Buhl Deidesheimer
2015 Wittmann Westhofener
2015 Georg Breuer Rauenthaler "Estate"
2015 Georg Breuer Rauenthaler Nonnenberg
2015 Bischöfliche Weingüter Trier Scharzhofberger Spätlese
2015 Bischöfliche Weingüter Trier Trittenheimer Apotheke Spätlese feinherb
2015 Martin Müllen Trarbacher Hühnerberg Spätlese trocken "3te Terrasse"
2015 Martin Müllen Trarbacher Hühnerberg Kabinett trocken
2015 Dr. Bürklin-Wolf Ruppertsberger
2016 Emrich-Schönleber "Frühtau"
2016 Schäfer-Fröhlich Bockenauer "Schiefergestein"
2016 Reichsgraf von Kesselstatt Josephshöfer Spätlese
2016 Hofgut Falkenstein Krettnacher Euchariusberg Kabinett Alte Reben
2016 A. Christmann Gimmeldingen
2016 Van Volxem Saar Riesling

Pust. Några redan uppdruckna, dessutom. Jag tror att jag köper för mycket.
Schysst att se så mycket tyskt! Har du druckit några av 2015 än? Något som går att dricka idag?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vi kanske kan idka lite byteshandel? Om du är desperat kan det ju falla väl ut för mig :D Annars lovar jag att om jag någon gång kommer till Kalmar för en BYOB så tar jag med en flaska.
Låter aldeles lysande! -Kanske kan passa på nästa gång @Crist(al)ian 77 också ska åt det håller och har med sig Krug 2002 :D
-Fast det slutar väl bara med att alla mina Selosse Rosé blir uppdruckna... :neej:
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Visa bifogad bild 11427
Fem flaskor i en påse, vad köper man då? Pinot Noir är ju sällan fel och när merparten av källarens röda viner är av kategorin biffviner så kompletterar PN med en stil som gör den ohyggligt användbar i många sammanhang, vardag som fest. Så tre 2014 Cristom och två 2014 Marimar blev det i gottepåsen. :)

Schysst! Marimar La Masia kom högt rankat på vår senaste BYOB i Stockholm! Grymt gott vin och bra att dricka redan nu!

Puh, då var årets allokering av Savart säkrad så nu vågar man äntligen prata om det på forumet :)

Funkade bra i år utan krasch och lagg på sidan, trist att det bara är en rosé i lådan mot tidigare två :(

-Så, nu känner jag att vi måste tala om när man ska dricka sin Savart?

Min första låda Savart hamnade i källaren för fyra år sedan och den dricks ju fint nu även om alla flaskorna fortfarande kan och kanske bör ligga ett bra tag till. Drack en rosé från den äldsta batchen i sommras som var helt galet bra men fortfarande väldigt ungdomlig.

Tar därför i akt att upphäva den tidigare 1-2-3 regeln och inför 2-4-6 istället.
Det vill säga minst 2 år för L'ouverture, 4 år för l'Accompile och 6 år för Bulle de Rosé.

Med mitt "track record" på Selosse som fick fyra timmar i källaren istället för fyra år så får vi se hur det går... Det är förstås enklare att låta bli att nalla när man har äldre årgångar att plocka av som tur är.

Attans, jag missade Savart idag och insåg när jag gick in på sidan att det var på tok för sent att beställa något! Nåväl, kanske lika bra då jag satt köpstopp på champagne...

Hursomhelst håller jag med dig om rimlig lagringstid på Savart; jag dricker fortfarande flaskor från flera år tillbaka och de blir bara bättre och bättre. För att säga emot dig lite skulle jag vilja säga 2-3-5, i samma ordning som dig. Framförallt vinner rosén på att ligga några år extra!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Schysst! Marimar La Masia kom högt rankat på vår senaste BYOB i Stockholm! Grymt gott vin och bra att dricka redan nu!



Attans, jag missade Savart idag och insåg när jag gick in på sidan att det var på tok för sent att beställa något! Nåväl, kanske lika bra då jag satt köpstopp på champagne...

Hursomhelst håller jag med dig om rimlig lagringstid på Savart; jag dricker fortfarande flaskor från flera år tillbaka och de blir bara bättre och bättre. För att säga emot dig lite skulle jag vilja säga 2-3-5, i samma ordning som dig. Framförallt vinner rosén på att ligga några år extra!

-Alltså, det gör lite ont att så många forummedlemmar missade släppet, känns liksom alltid bättre på något vis när man vet att ett litet släpp till största delen hamnat i händerna på forumsmedlemmar.

-Lite som med hemlösa kattungar, man vill liksom veta att de kommer till ett bra hem och inte hamnar hos Nisse-i-Hökarängen som gör wok på dem.

-Kanske även lite för att chanserna ökar för egen del att man får dricka vinerna oftare :)
 

LeChat

Medlem
Schysst! Marimar La Masia kom högt rankat på vår senaste BYOB i Stockholm! Grymt gott vin och bra att dricka redan nu!
Håller med! Jag tycker det verkar som att 2014 har lite friskare, fräschare frukt än en del tidigare årgångar och visar redan på parfymerad, komplex pinot.
De jag testat, Marimar, Cristom, Domaine Eden och Calera har alla varit riktigt bra och kan alla rekommenderas.
 
@Emanuel Angående savart säger jag minst ett år, gjorde "misstaget" att poppa för tidigt, jäklar vad det hände grejer på ett år (8-10 mån) till andra flaskan. Men jag har inte utrymme för 5-6 års projekt, vilket savart förtjänar, även om åtminstone enklaste är grym redan efter ett år.
Jag funderar på vilmart från fvl, eller Damien hugot från gamla stockar? Nått som är bra idag, helt enkelt, men inte drar iväg i pris
 

LeChat

Medlem
Jag funderar på vilmart från fvl, eller Damien hugot från gamla stockar? Nått som är bra idag, helt enkelt, men inte drar iväg i pris
Om du inte redan köpt den så är N.V. Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve med -08 bas från FVL en väldigt bra och drickfärdig kandidat!
 
Om du inte redan köpt den så är N.V. Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve med -08 bas från FVL en väldigt bra och drickfärdig kandidat!
Jag trodde den var slut? Ser den inte på sidan? Satt å tänkte på den när den dök upp

Får kolla noggrannare
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Emanuel Angående savart säger jag minst ett år, gjorde "misstaget" att poppa för tidigt, jäklar vad det hände grejer på ett år (8-10 mån) till andra flaskan. Men jag har inte utrymme för 5-6 års projekt, vilket savart förtjänar, även om åtminstone enklaste är grym redan efter ett år.
Jag funderar på vilmart från fvl, eller Damien hugot från gamla stockar? Nått som är bra idag, helt enkelt, men inte drar iväg i pris
Ja, bra val båda två skulle jag säga, men gillar du den stilen skulle jag nog slå ett slag för Paul Dethune BDN, massa skön umpa och dricks oroligt bra nu!
 

Silex

Medlem
Plockade också upp en flaska Alfred Gratien 2004 idag. Drack den igår i samband med ett litet firande på jobbet och tyckte den var såpass bra att jag vill testa igen under lite mer stillsamma former. Tyckte att den levererade betydligt bättre än Roland Champion -08 och standard Clouet som också testades samtidigt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Plockade också upp en flaska Alfred Gratien 2004 idag. Drack den igår i samband med ett litet firande på jobbet och tyckte den var såpass bra att jag vill testa igen under lite mer stillsamma former. Tyckte att den levererade betydligt bättre än Roland Champion -08 och standard Clouet som också testades samtidigt.
Roland Champion tyckte jag var medioker och långtifrån värd sin slant i min värld, Gratien klart bättre men mil ifrån cuvée Paradis som "knappt" kostar mer.
 

J.Lidman

Medlem
Plockade också upp en flaska Alfred Gratien 2004 idag. Drack den igår i samband med ett litet firande på jobbet och tyckte den var såpass bra att jag vill testa igen under lite mer stillsamma former. Tyckte att den levererade betydligt bättre än Roland Champion -08 och standard Clouet som också testades samtidigt.

Kul att höra! Jag är nybörjare på champange och börjar i de här prisklasserna, få se om jag hinner med Alfred i helgen. Roland champ 08 drack jag för ett tag sedan, tyckte det var bra, men mina referenser är begränsade och min kärlek till alkohol obegränsad :)
 

rs14

Medlem
Och hur skall man tänka kring prestigerna från Savart? Jag har några Dame de Coeur 2008 jag inte vågat öppna än och någon Expression Brut Nature 2010. När skall man dricka dem? Jag bara förutsätter att @Emanuel redan öppnat några Dame de Coeur -08 och kan avge en rapport :)?

Har du möjligen testat Calliope 2007? De låg väl i samma låda som DdC '08 vill jag minnas, om du köpt dessa från Caviste vill säga.
Den ligger nämligen på tur i drickfacket hemma hos mig då jag tror det kan vara läge att skjuta korken på en sådan. I övrigt kan jag bara hålla med Emanuel och er andra om att spara på Savart's skumpa något år, eller två - innan man börjar nalla på dom. Om man kan alltså. 2-4-6 kan säkert vara en bra metod att tillämpa :) Jag har köpt på mig några lådor de senaste fyra åren och har endast druckit viner ur lådorna från 2013 och 2014 än så länge. Drack tidigare i år en rosé från den första lådan jag köpte och detta året bestod rosén av endast en årgång - 2011. Inget reservvin som det normalt brukar innehålla. Trots att 2011 anses som en ganska svag årgång så tyckte jag den var fantastiskt bra. Men allra bäst av de Savart jag druckit hittils har L'Année Extra Brut '09 varit. Drack den under två kvällar i våras och den levererade extremt bra sett till sitt pris, ett vin jag gärna hade sett dyka upp i en framtida CAV-låda igen. Men som sagt, då har jag inte hunnit testat några Dame de Coeur eller Expression ännu.

Det är verkligen trist att läsa att flera av er inte hann med denna gången. Jag missade själv släppet med vinerna från Patrick Piuze tidigare i år och jag var helt knäckt efteråt, vissa CAV-släpp är måste-ha-lådor och både Savart och Piuze hör till dessa hos mig.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
IMG_1955.JPG


Efter att ha gått igenom några budgetviner där merparten hamnat i slasken, så fick jag okej från frugan att köpa "vanliga" viner igen. Snittpris 260kr flaskan är ingenting hon är jätteförtjust över, men hon förstår också att vi kommer ligga kvar i det här spannet.

På bilden från vänster till höger:
2013 Beringer Knights Valley Cabernet Sauvignon
2013 Hedges Family Estate Red Mountain
2014 Louis M Martini Napa Valley Cabernet Sauvignon
2014 Rust en Vrede Estate
2008 Coma Vella Priorat
 
Toppen