Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

IMG_0081.JPG

Några viner som inköptes i Paris på höstlovet. Provade Jerome Saurigny 2015 Rhesus förra veckan. 50% cab sauvignon och 50% cab franc. I väldigt nördig/trendig/klassisk/typisk naturvinsstil. Om man kommer förbi den helt oekade, osvavlade, biodynamiska, lätt bittra, ofiltrerade tranbärs/lingongrejen så är det faktiskt riktigt bra. Läskande liksom. Har legat på glasfibertankar. 88+
 

Essle

Medlem
Tomten kom tidigt i år! Fyra paket levererades under veckan, med följande innehåll:

2011 Agrapart Avizoise
2011 Agrapart Minéral
2011 Agrapart Vénus
2012 Chartogne-Taillet Couarres Château
2006 Egly-Ouriet Millésime
2007 Egly-Ouriet Millésime
2007 Alfred Gratien Cuvée Paradis
2 x Jacquesson Cuvée No 740
Laherte Frères Les 7
2012 Laherte Frères Les Beaudiers
2008 Moët & Chandon Grand Vintage Rosé
2008 Bruno Paillard Assemblage
1996 Bruno Paillard Nec Plus Ultra
2007 Philipponnat 1522
2008 Philipponnat Clos des Goisses
Tarlant Rosé Zero (2009/2008)
Tarlant Zero (2008-bas)

Och, för balansens och husfridens skull, den senaste Cavistelådan (Ferdinando Principiano)

2007 Alfred Gratien Cuvée Paradis. Varför 07 när man nyligen och kanske fortfarande kunnat ladda med 08?
 

Skrutt

Medlem
Det är någonting som gnager mig med att de procenten av Sveriges befolkning som befinner sig nära de tre priviligierade butikerna får tillgång till viner som inte är tillgängliga för oss andra. Det är kanske missunnsamhet som gnager mig...:rolleyes:
Vartenda vin som släpps idag är förbehållet stockholmarna...
 

Vian

Medlem
Hahaha, fyra timmar har redan gått :D
Nä, jag har mycket annat att dricka så den får bli liggandes ett tag.
Vad är annars lämpligt för denna champagne, 3-5 år?
Jag är i ungefär samma situation som dig. Har heller inte druckit Initial och kom över två flaskor. Däremot tycker jag att det är lite trist att chanslagra flaskor. Egentligen skulle jag vilja testa allt som jag funderar på att lagra en längre tid så jag kan få en uppfattning av hur länge jag tror att det kan behöva ligga (även om det såklart är svårt att sia om framtiden). Men om man bara har två flaskor av något som förmodligen mår bäst av att sparas känns det bara dumt att göra så. Ändå grämer det mig lite att jag har flaskor i källaren som jag själv inte har egen erfarenhet av. Å andra sidan finns det en så stor expertis här på forumet att jag känner mig trygg med att följa folks rekommendationer.

Det blev ett långt inlägg om ett lyxproblem ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag är i ungefär samma situation som dig. Har heller inte druckit Initial och kom över två flaskor. Däremot tycker jag att det är lite trist att chanslagra flaskor. Egentligen skulle jag vilja testa allt som jag funderar på att lagra en längre tid så jag kan få en uppfattning av hur länge jag tror att det kan behöva ligga (även om det såklart är svårt att sia om framtiden). Men om man bara har två flaskor av något som förmodligen mår bäst av att sparas känns det bara dumt att göra så. Ändå grämer det mig lite att jag har flaskor i källaren som jag själv inte har egen erfarenhet av. Å andra sidan finns det en så stor expertis här på forumet att jag känner mig trygg med att följa folks rekommendationer.

Det blev ett långt inlägg om ett lyxproblem ;)

-Lite oklart vad du resonerade dig fram till men gör en kompromiss;

  • Låt den första flarran vila ett halvår så den västa bångstyrigheten får chans att lägga sig, drick den sedan äver 2-3 dagar för att få känslan för vad som händer vid lagring.

  • Vänta ytterligare ett halvår och ersätt den uppdrucka Selossen med nya flarror från nästa års batch :)
 

Silex

Medlem
Jag är i ungefär samma situation som dig. Har heller inte druckit Initial och kom över två flaskor. Däremot tycker jag att det är lite trist att chanslagra flaskor. Egentligen skulle jag vilja testa allt som jag funderar på att lagra en längre tid så jag kan få en uppfattning av hur länge jag tror att det kan behöva ligga (även om det såklart är svårt att sia om framtiden). Men om man bara har två flaskor av något som förmodligen mår bäst av att sparas känns det bara dumt att göra så. Ändå grämer det mig lite att jag har flaskor i källaren som jag själv inte har egen erfarenhet av. Å andra sidan finns det en så stor expertis här på forumet att jag känner mig trygg med att följa folks rekommendationer.

Det blev ett långt inlägg om ett lyxproblem ;)
Jag kan bara säga att de flaskor jag lyckats hålla tassarna från längst är de som varit allra bäst (ca 4-5 år från deg). De kan säkert bli ännu bättre. Att öppna en flaska inom 6 månader från leveransen tycker jag vore synd då de är relativt nydeggade när de kommer. Så jag håller helt med @Emanuel om att du bör hålla dig i alla fall 6 månader, och sedan följa den åtminstone en lååång kväll och spara en slatt till dagen/dagarna efter så du kan följa utvecklingen. Jag lovar att den ändå kommer vara så god att du helst vill dricka upp allt på en gång - det gäller att ha disciplin! Under tiden får du väl övertala någon att bjuda dig på lagrad Initial.
 

LeChat

Medlem
7F99F6A1-A07F-455E-A45D-DA921D1C7314.jpeg

Blev nyfiken på Paleo men vet egentligen väldigt lite om vinet. Typ känd producent, cabernet franc. Men om det är en italiensk Cheval Blanc så är jag nöjd! :)
Hur länge bör den lagras tycker ni?

Sen såg jag att det kommit in 2 Alfred Gratien också i Gårda så då fick det bli lite påfyllning av dem också.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 11484
Blev nyfiken på Paleo men vet egentligen väldigt lite om vinet. Typ känd producent, cabernet franc. Men om det är en italiensk Cheval Blanc så är jag nöjd! :)
Hur länge bör den lagras tycker ni?

Sen såg jag att det kommit in 2 Alfred Gratien också i Gårda så då fick det bli lite påfyllning av dem också.
Är inte Paleo ett perfekt vin att fruktknarka relativt tidigt? Vet att jag har druckit någon i sin ungdom som jag har uppskattat i alla fall och vem orkar vänta till ålderns höst?

Säger 5–10 år på en höft.
 

rs14

Medlem
Menar du Leon Barrals 2010 Valinière? Har en sådan liggande; tog den första redan för 3 år sedan vilket var ett förskräckligt barnarov.

Japp. Makalöst vin helt i min smak.

Jag kan bara säga att de flaskor jag lyckats hålla tassarna från längst är de som varit allra bäst (ca 4-5 år från deg). De kan säkert bli ännu bättre. Att öppna en flaska inom 6 månader från leveransen tycker jag vore synd då de är relativt nydeggade när de kommer. Så jag håller helt med @Emanuel om att du bör hålla dig i alla fall 6 månader, och sedan följa den åtminstone en lååång kväll och spara en slatt till dagen/dagarna efter så du kan följa utvecklingen. Jag lovar att den ändå kommer vara så god att du helst vill dricka upp allt på en gång - det gäller att ha disciplin! Under tiden får du väl övertala någon att bjuda dig på lagrad Initial.

Nu blev jag lite sugen på att knäcka en av mina Initial som jag köpte för fem år sedan på SB (nördinfo deg: 20 sep 2012, pris 695 kr), låter som de kan vara på topp nu :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Visa bifogad bild 11484
Blev nyfiken på Paleo men vet egentligen väldigt lite om vinet. Typ känd producent, cabernet franc. Men om det är en italiensk Cheval Blanc så är jag nöjd! :)
Hur länge bör den lagras tycker ni?

Sen såg jag att det kommit in 2 Alfred Gratien också i Gårda så då fick det bli lite påfyllning av dem också.
Skönt att se att de två flaskorna Gratien jag beställde men sen inte kom att behöva hamnade i trygga händer :)
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 11484
Blev nyfiken på Paleo men vet egentligen väldigt lite om vinet. Typ känd producent, cabernet franc. Men om det är en italiensk Cheval Blanc så är jag nöjd! :)
Hur länge bör den lagras tycker ni?
.
Drack 2010 på Atomwines vindagar för några år sedan och den gjorde väldigt bra avtryck på mig.
Köpte några flaskor och siktar på att tulla på dem runt 10-årsdagen men vinet som sådant verkade ha kvaliteter för väsentligt längre liv än så.

Är inte Paleo ett perfekt vin att fruktknarka relativt tidigt? Vet att jag har druckit någon i sin ungdom som jag har uppskattat i alla fall och vem orkar vänta till ålderns höst?

Säger 5–10 år på en höft.
Som du ju mkt riktigt brukar påpeka så är ett bra vin ”bra” även utan lång lagring vilket min egen upplevelse av 2010 visade. Sen är det ju mer av en personlig preferens när på utvecklingsstegen man föredrar sitt vin.
 

Gomseglet

Medlem
Schysst att se så mycket tyskt! Har du druckit några av 2015 än? Något som går att dricka idag?

Ja, jag gillar ju tyskt, även i fast form, så att säga.

Jag lade upp ett miniprojekt med att dricka andraviner, Ortswein, för att rikta in mig på de Grosses Gewächs jag ska köpa. Det var lättare sagt än gjort. Ortswein visade sig oftast vara blandningar av olika lägen, så det kom av sig lite.
Ned har i alla fall slunkit von Buhl Deidesheimer, Rebholz vom Buntsandstein, Kühling-Guillot Niersteiner och kanske någon till. Ingen av dem rakt av från GG-lägen.
Tänkte spara på Wittman Westhofener och Georg Breuer Rauenthaler, då jag har motsvarande GG från samma årgång liggande. Kunde vara kul att gradvis testa mot varandra.
Jag rapporterade ju om Martin Müllen Trarbacher Hühnerberg Spätlese, men jag säger det igen: Trots skum kork knasigt gott redan nu för den med smak för "süss-säurespiel".

Om 2015 går att dricka? Jodå, men jag har inte druckit några av de bättre. Tänkte lägga upp noteringar från andravinsdrickandet vad det lider. Jag är osäker på hur mycket det ger att låta ortsvinerna ligga, men det visar sig 2020 då Breuer och Wittmann går till slakt.
 
Visa bifogad bild 11484
Blev nyfiken på Paleo men vet egentligen väldigt lite om vinet. Typ känd producent, cabernet franc. Men om det är en italiensk Cheval Blanc så är jag nöjd! :)
Hur länge bör den lagras tycker ni?

Sen såg jag att det kommit in 2 Alfred Gratien också i Gårda så då fick det bli lite påfyllning av dem också.
le Macchiole är verkligen bra. Jag har druckit både tidigt och med några år i källaren, fantastiskt nu och sen skulle jag tippa.
 

Elvis

Medlem
Sorterade mina CT-anteckningar på score för ett par veckor sedan och upptäckte att jag gett Vilmart Coeur de Cuvée 2002 höga betyg. Tyvärr blev jag av med mina sista flaskor vid inbrottet förra året. Jag gjorde en sökning på wine-searcher och hittade en låda för knappt 1.500 kr/flaskan i England inklusive leverans i London. Den lådan fick jag just levererad till mitt hotellrum här i London. :D En obruten kartong som legat In Bond. Tjoho!
 
Toppen