Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

fluff

Medlem
20171117_104231_small.jpg

Några tappra själar som tagit sig in till Focushuset trots avspärrningar EU-toppar och poliser överallt. Sex stycken Substance fördelades och lite lätt huggsexa kring de 36 flaskorna Initial som fanns. Guigalen fick följa med mig också.

Lite stressad mot jobbet så jag slängde bara en snabb koll på deg-datumet såg ut att vara nov resp dec 2016 om minnet är med mig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 11441

Efter att ha gått igenom några budgetviner där merparten hamnat i slasken, så fick jag okej från frugan att köpa "vanliga" viner igen. Snittpris 260kr flaskan är ingenting hon är jätteförtjust över, men hon förstår också att vi kommer ligga kvar i det här spannet.

På bilden från vänster till höger:
2013 Beringer Knights Valley Cabernet Sauvignon
2013 Hedges Family Estate Red Mountain
2014 Louis M Martini Napa Valley Cabernet Sauvignon
2014 Rust en Vrede Estate
2008 Coma Vella Priorat
Bara goda grejer!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tar därför i akt att upphäva den tidigare 1-2-3 regeln och inför 2-4-6 istället.
Det vill säga minst 2 år för L'ouverture, 4 år för l'Accompile och 6 år för Bulle de Rosé.
Fick prova en tre år gammal L`ouvertyr i onsdags på Grappe. Galet bra:p! Visserligen var de nya också relativt drickvänliga men vinner givetvis på ett par år på rygg. De andra måste ligga längre..
 
Last edited:

Silex

Medlem
Har du möjligen testat Calliope 2007? De låg väl i samma låda som DdC '08 vill jag minnas, om du köpt dessa från Caviste vill säga.
Den ligger nämligen på tur i drickfacket hemma hos mig då jag tror det kan vara läge att skjuta korken på en sådan. I övrigt kan jag bara hålla med Emanuel och er andra om att spara på Savart's skumpa något år, eller två - innan man börjar nalla på dom. Om man kan alltså. 2-4-6 kan säkert vara en bra metod att tillämpa :) Jag har köpt på mig några lådor de senaste fyra åren och har endast druckit viner ur lådorna från 2013 och 2014 än så länge. Drack tidigare i år en rosé från den första lådan jag köpte och detta året bestod rosén av endast en årgång - 2011. Inget reservvin som det normalt brukar innehålla. Trots att 2011 anses som en ganska svag årgång så tyckte jag den var fantastiskt bra. Men allra bäst av de Savart jag druckit hittils har L'Année Extra Brut '09 varit. Drack den under två kvällar i våras och den levererade extremt bra sett till sitt pris, ett vin jag gärna hade sett dyka upp i en framtida CAV-låda igen. Men som sagt, då har jag inte hunnit testat några Dame de Coeur eller Expression ännu.

Det är verkligen trist att läsa att flera av er inte hann med denna gången. Jag missade själv släppet med vinerna från Patrick Piuze tidigare i år och jag var helt knäckt efteråt, vissa CAV-släpp är måste-ha-lådor och både Savart och Piuze hör till dessa hos mig.
Jo, Calliope 07 köptes samtidigt. De är bara att öppna och njuta! Det är t o m så att mina tre flaskor är uppdruckna sedan ett drygt år tillbaka. När jag väl druckit den första var det svårt att låta bli resten. Det är därför jag inte vågar öppna någon Dame de Coeur -08 än....
 
M

Mouton

Det är någonting som gnager mig med att de procenten av Sveriges befolkning som befinner sig nära de tre priviligierade butikerna får tillgång till viner som inte är tillgängliga för oss andra. Det är kanske missunnsamhet som gnager mig...:rolleyes:
Du har väl snarare lättare, bara att hänga på knappen kl 10:00 istället för att hänga i en grå kall kö;)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det är någonting som gnager mig med att de procenten av Sveriges befolkning som befinner sig nära de tre priviligierade butikerna får tillgång till viner som inte är tillgängliga för oss andra. Det är kanske missunnsamhet som gnager mig...:rolleyes:
Det går väl att beställa från webblagret?
 

Wintermute

Medlem
Det går väl att beställa från webblagret?
Jag hade oturen att vara upptagen vid tio (vilket förvisso även tar bort möjligheten att dyka upp i butik). Ett upplägg som hade varit mer gynnsamt för oss glesbygdsbor hade varit att småsläppen släpps på nätet först och efter en vecka kan återstoden dyka upp i utpekade butiker.
Men förmodligen är det bara jag som är gnällig för att jag inte fick några Diebolt-Vallois...:p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag hade oturen att vara upptagen vid tio (vilket förvisso även tar bort möjligheten att dyka upp i butik). Ett upplägg som hade varit mer gynnsamt för oss glesbygdsbor hade varit att småsläppen släpps på nätet först och efter en vecka kan återstoden dyka upp i utpekade butiker.
Men förmodligen är det bara jag som är gnällig för att jag inte fick några Diebolt-Vallois...:p
Tror du inte att det kommer att fyllas på med den? Testade Blanc de Blanc Millésime 2008 på plats i mars. Den var rejält kärv och ogin.
 

namkrad

Medlem
1BFF3705-044B-48F7-9333-2F0639D2395F.jpeg

Jag var nyfiken på en Initial och kom på vid halvelva-tiden att "ja just det, bolaget har öppnat". Då var det 15 st kvar av 48 :eek:
Turligen har jag ca 15 min in med tunnelbana till PK-huset så det fanns 10 kvar när jag kom dit.
Fasen, blir svårt att hålla på denna, selosse verkar vara "the shit" :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Visa bifogad bild 11447
Jag var nyfiken på en Initial och kom på vid halvelva-tiden att "ja just det, bolaget har öppnat". Då var det 15 st kvar av 48 :eek:
Turligen har jag ca 15 min in med tunnelbana till PK-huset så det fanns 10 kvar när jag kom dit.
Fasen, blir svårt att hålla på denna, selosse verkar vara "the shit" :D
-Tycker du ska försöka hålla dig annars är det risk att du blir besviken då jag anar att förväntningarna är skyhöga :)
-MINST, ett år bör du vänta. (Sagt av han som väntade fyra timmar)
 

namkrad

Medlem
-Tycker du ska försöka hålla dig annars är det risk att du blir besviken då jag anar att förväntningarna är skyhöga :)
-MINST, ett år bör du vänta. (Sagt av han som väntade fyra timmar)
Hahaha, fyra timmar har redan gått :D
Nä, jag har mycket annat att dricka så den får bli liggandes ett tag.
Vad är annars lämpligt för denna champagne, 3-5 år?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hahaha, fyra timmar har redan gått :D
Nä, jag har mycket annat att dricka så den får bli liggandes ett tag.
Vad är annars lämpligt för denna champagne, 3-5 år?
Ja, du, åtminstone två och säkert fem. Brukar sikta på tre.
Har dessvärre aldrig fått chansen att dricka långlagrad Initial men skulle gissa att den kan ligga länge...
 
Toppen