Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

v_skogh

Medlem
Jag såg att du inte var så förtjust i Bessarden. Tror du inte att den bara behöver mer tid?
Jag vill gilla den. Den bör ha allt jag uppskattar men denna flaska uppträdde väldigt konstigt. Tänker mig att man provar om 2-3 år igen.
Hoppas att tiden hjälper att öppna upp på ett trevligt sätt.
 

Pontus

Medlem
Ja det kändes som att utropspriserna var lågt satta särskilt på Les Bessard. Om man tittar på wine searcher eller andra utländska sidor så är den rejält mycket dyrare.
Precis! Utropspriset på Bessard skulle nog varit typ 6000. Såg att en enstaka flaska såldes för 1200.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Köpte två lådor Hermitage 2009 från Delas på senaste auktionen.
Visa bifogad bild 12952
Visa bifogad bild 12953
Ojdå! Här hade vi lite tur:)! Såg att priset for iväg på Tourettes 09 så jag var inte med där och jag struntade helt i Bressards då jag är övertygad om att drickfönstret inte öppnar förrän 2024 (15 år) eller så? Själv knep jag 6-packen Tourettes 10 för ynka 2800.- vilket också måste vara ett kap? Första poppades igår och omdöme kommer.
För info så kommer nästa auktion i maj att ha ett mycket stort focus på Rhone:)
 

Pontus

Medlem
Ojdå! Här hade vi lite tur:)! Såg att priset for iväg på Tourettes 09 så jag var inte med där och jag struntade helt i Bressards då jag är övertygad om att drickfönstret inte öppnar förrän 2024 (15 år) eller så? Själv knep jag 6-packen Tourettes 10 för ynka 2800.- vilket också måste vara ett kap? Första poppades igår och omdöme kommer.
För info så kommer nästa auktion i maj att ha ett mycket stort focus på Rhone:)
Sjukt bra pris.
 

LeChat

Medlem
Ojdå! Här hade vi lite tur:)! Såg att priset for iväg på Tourettes 09 så jag var inte med där och jag struntade helt i Bressards då jag är övertygad om att drickfönstret inte öppnar förrän 2024 (15 år) eller så? Själv knep jag 6-packen Tourettes 10 för ynka 2800.- vilket också måste vara ett kap? Första poppades igår och omdöme kommer.
För info så kommer nästa auktion i maj att ha ett mycket stort focus på Rhone:)
Tror också att 15 år kan vara lagom för Bessard (fast jag kommer aldrig kunna vänta så länge :rolleyes:). Jag fokuserade på 2009 eftersom jag bara har några enstaka flaskor från norra Rhone i den årgången samt att jag blev mycket imponerad av 2009 E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis. Gratulerar till ditt 2010- kap!:)
 

Mmm

Medlem
Kan kanske har gjort en väldigt bra eller väldigt dålig deal...
Ropade in sex flaskor Chateau Magdelaine 1978 för 2000 spänn... Har aldrig provat den årgången men har någon flaska 1971 som är VÄLDIGT bra fortfarande. 1978 är ju en bra årgång i St Emillion men det finns banne mej inte en enda smaknotis om detta vinet att hitta. I värsta fall sex flaskor vinäger, i bästa fall ett ljuvligt vin för inga pengar alls :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kan kanske har gjort en väldigt bra eller väldigt dålig deal...
Ropade in sex flaskor Chateau Magdelaine 1978 för 2000 spänn... Har aldrig provat den årgången men har någon flaska 1971 som är VÄLDIGT bra fortfarande. 1978 är ju en bra årgång i St Emillion men det finns banne mej inte en enda smaknotis om detta vinet att hitta. I värsta fall sex flaskor vinäger, i bästa fall ett ljuvligt vin för inga pengar alls :)

Friskt vågat hälften vunnet!
 
  • Like
Reactions: Mmm

Bastardo

Medlem
Jag tar mycket gärna emot tips för röda viner från Rioja. Ett vin max 130 kr och det andra under 200 kronor. Vi ska ha provning om några veckor och jag tar mer än gärna emot goda råd. Det ena vinet kan vara kanske lite mer modernt och det andra traditionellt.
Skriver här mina egna kandidater, så får ni ett hum om vad jag tänker.
Max 200 spänn:
2005 Faustino 1 Gran Reserva har jag mer eller mindre redan fastnat för. OM ni inte lyckas övertala mig. Behöver inte nödvändigtvis vara Grand Reserva!
Max 130 spänn, kanske någon av de här, om ni inte kommer med något annat:
2012 Marqués de Arienzo Reserva
2013 Baron de Ley Reserva
2015 Baron de Ley Varietales Graciano
Obs!
Det är noga med priset. Ordföranden var mycket tydlig med att påpeka det. Får inte kosta ett öre mer än de gränser som jag har satt. :) (Men undantag borde ändå finnas, om det skiljer bara några enstaka kronor, anser jag själv.)
Gärna viner som inte har så uttalat dillsmak, som forumet verkar inte uppskatta. ;)
Har provat Conde de Valdemar Reserva förut och tyckte inte om det.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Jag tar mycket gärna emot tips för röda viner från Rioja. Ett vin max 130 kr och det andra under 200 kronor. Vi ska ha provning om några veckor och jag tar mer än gärna emot goda råd. Det ena vinet kan vara kanske lite mer modernt och det andra traditionellt.
Skriver här mina egna kandidater, så får ni ett hum om vad jag tänker.
Max 200 spänn:
2005 Faustino 1 Gran Reserva har jag mer eller mindre redan fastnat för. OM ni inte lyckas övertala mig. Behöver inte nödvändigtvis vara Grand Reserva!
Max 130 spänn, kanske någon av de här, om ni inte kommer med något annat:
2012 Marqués de Arienzo Reserva
2013 Baron de Ley Reserva
2015 Baron de Ley Varietales Graciano
Obs!
Det är noga med priset. Ordföranden var mycket tydlig med att påpeka det. Får inte kosta ett öre mer än de gränser som jag har satt. :) (Men undantag borde ändå finnas, om det skiljer bara några enstaka kronor, anser jag själv.)
Gärna viner som inte har så uttalat dillsmak, som forumet verkar inte uppskatta. ;)
Har provat Conde de Valdemar Reserva förut och tyckte inte om det.
Vi gillar väl dill (ibland) ?;)
Faustino I har det ju stått spaltmeter om här och nästan bara i positiva ordalag.
Ibland vill man ju inte ha dill däremot men ser inget problem i det. Omväxling förnöjer.

Prisklassen (130kr ) är kanske inte alltid så spännande men spontant kommer jag att tänka på denna (ganska modern).
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/torres-ibericos-7594501

Vg riktigt traddiga Riojor så är ju La Rioja Alta det som först kommer upp på min radar.
På SB finns där t.ex 2011 Viña Alberdi Reserva för 149:-
eller en annan firma som också drar ordentligt åt det traditionella hållet.
2013 Marques de Murriet Reserva för 155:-

Tar du ngn av dom som traddo-Rioja så får du ju 45-50:- över som du kan lägga på ngt mer spännande.
Den här t.ex: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/baigorri-7632301
 

LeChat

Medlem
71BD851F-FA07-4DA4-84BE-A57F96BB51DE.jpeg

Puh! Då kom 100-poängarna, 2013 Le Chiuse till slut! Blev lite orolig när alla andra hade fått besked. Jag gillade -12an så den här borde ju vara väldigt bra.
Sen såg jag att 2015 Delas Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins gick att beställa igen och ett par flaskor till är inte fel. Drack den i januari och minns den som riktigt bra.
 

Bastardo

Medlem
Vi gillar väl dill (ibland) ?;)
Faustino I har det ju stått spaltmeter om här och nästan bara i positiva ordalag.
Ibland vill man ju inte ha dill däremot men ser inget problem i det. Omväxling förnöjer.

Prisklassen (130kr ) är kanske inte alltid så spännande men spontant kommer jag att tänka på denna (ganska modern).
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/torres-ibericos-7594501

Vg riktigt traddiga Riojor så är ju La Rioja Alta det som först kommer upp på min radar.
På SB finns där t.ex 2011 Viña Alberdi Reserva för 149:-
eller en annan firma som också drar ordentligt åt det traditionella hållet.
2013 Marques de Murriet Reserva för 155:-

Tar du ngn av dom som traddo-Rioja så får du ju 45-50:- över som du kan lägga på ngt mer spännande.
Den här t.ex: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/baigorri-7632301
Tack så mycket för tipset! Men tyvärr skiljer priset lite för mycket, för att jag ska köpa dessa ändå. Det är nog så att jag måste själv komma på beslutet. ;)
 
Toppen