Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Håkan

Medlem
Fick tidigare svar från dom som löd:
"order possible only in combination with a lot of other wines 1:12 € from my program (Horizon, Gauby Baudry, Fouassier, Ballorin, Closel, Atavique etc) The same applies Overnoy, Jamet, Clos Rougeard, Collier."
Känns lite som om när en bekant som var inne i en vinbutik undrade varför de hade så kopiösa mängder Joseph Roty Marsannay Rose i lager. Ägaren upplyste då honom lite surt: En pall Rose, en halv låda Griotte Chambertin.
 

Gomseglet

Medlem
Känns lite som om när en bekant som var inne i en vinbutik undrade varför de hade så kopiösa mängder Joseph Roty Marsannay Rose i lager. Ägaren upplyste då honom lite surt: En pall Rose, en halv låda Griotte Chambertin.

Sådana villkor fanns också från barolobrunello.de när Cappellano 2013 släpptes. Den som ville ha Pié Franco fick vackert köpa Pié Rupestris också. Om jag minns rätt var det dubbel kvantitet Rupestris som gällde. Den som jag som bara hade råd med Rupestris var dock mycket välkommen!
 

jrick

Medlem
Sådana villkor fanns också från barolobrunello.de när Cappellano 2013 släpptes. Den som ville ha Pié Franco fick vackert köpa Pié Rupestris också. Om jag minns rätt var det dubbel kvantitet Rupestris som gällde. Den som jag som bara hade råd med Rupestris var dock mycket välkommen!
Menar du 2012? Det var den som släpptes förra året. Blir rädd att jag missat ett släpp...
 

gece

Man vänjer sig.
Var på en förnämlig provning med bättre franskt vitpang igår (hoppas hinna rapportera om den så småningom), och mitt WOTN blev den ljuvliga 2015 Château Smith Haut Lafitte Blanc som jag handlade på mig lite av idag. Maxad Sauvignon Blanc (90% iaf) med generös fatning, och likförbaskat i finfin balans redan i denna späda ålder. Varför kopieras inte den här stilen mer?

Lite 2016 Felton Road Block 6 Chardonnay följde även med, blindköp...
 

Pontus

Medlem
Var på en förnämlig provning med bättre franskt vitpang igår (hoppas hinna rapportera om den så småningom), och mitt WOTN blev den ljuvliga 2015 Château Smith Haut Lafitte Blanc som jag handlade på mig lite av idag.
Har absolut noll erfarenhet av denna men köpte några flaskor då jag läst många fina omdömen. Kanske läge att köpa några till innan den är borta. Vad tror du om lagringsduglighet? Vinner den på lagring?
 

gece

Man vänjer sig.
Har absolut noll erfarenhet av denna men köpte några flaskor då jag läst många fina omdömen. Kanske läge att köpa några till innan den är borta. Vad tror du om lagringsduglighet? Vinner den på lagring?
Jag har bara druckit dem unga, så vet inte hur de utvecklas :)
Den jag provade hade luftats ett par timmar och kändes helt open for business, så jag tror snarare att det är en fråga om preferenser. Frukten nu är ytterst primär (vingummi, ananas och fläder, typ) och faten är inte försumbara. Det kommer nog integreras över åren - och den håller nog i många - men som sagt, det är inget man strikt måste invänta.

TL;DR, drick nu eller sen ;)
 

Pontus

Medlem
Jag har bara druckit dem unga, så vet inte hur de utvecklas :)
Den jag provade hade luftats ett par timmar och kändes helt open for business, så jag tror snarare att det är en fråga om preferenser. Frukten nu är ytterst primär (vingummi, ananas och fläder, typ) och faten är inte försumbara. Det kommer nog integreras över åren - och den håller nog i många - men som sagt, det är inget man strikt måste invänta.

TL;DR, drick nu eller sen ;)
Tack för att du tog dig tid att svara, det uppskattas verkligen! Tror jag poppar en i helgen faktiskt :)
 

Skrutt

Medlem
Fick tidigare svar från dom som löd:
"order possible only in combination with a lot of other wines 1:12 € from my program (Horizon, Gauby Baudry, Fouassier, Ballorin, Closel, Atavique etc) The same applies Overnoy, Jamet, Clos Rougeard, Collier."
Intressant. 1:12 Euro är ju en riktigt krävande kvot. Visst är priserna för vinerna du nämner väldigt höga hos andra handlare, men det är väl för att dessa handlare vänder sig till casual millionaire buyers som de vill pungslå. Är det 1:12 som gäller så hade jag tur (fick plocka 1 raveneau och en rougeard). Kanske hade de lite dåligt samvete för att de inte svarade på nästan en vecka, fastän jag tidigare hade frågat när de skulle få raveneau i lager .
 

Gradin

Medlem
Intressant. 1:12 Euro är ju en riktigt krävande kvot. Visst är priserna för vinerna du nämner väldigt höga hos andra handlare, men det är väl för att dessa handlare vänder sig till casual millionaire buyers som de vill pungslå. Är det 1:12 som gäller så hade jag tur (fick plocka 1 raveneau och en rougeard). Kanske hade de lite dåligt samvete för att de inte svarade på nästan en vecka, fastän jag tidigare hade frågat när de skulle få raveneau i lager .

Dock skrev dom även att dom inte hade ett spår kvar av Raveneau och det tidigast finns att tillgå mot hösten.
 

Skrutt

Medlem
Dock skrev dom även att dom inte hade ett spår kvar av Raveneau och det tidigast finns att tillgå mot hösten.
Ja, så skrev de när jag frågade om deras 2014-viner, fast de fanns kvar i listan, antagligen som ett slags reklamskyltar. Slut på 2015 också?

Inget vidare tips jag gav men de har ju riesling som man knappast kan få för mkt av.
 
Last edited:

henrikh

Medlem
Trevlig fredag när denna leverans trillar in. En sexa att gömma undan

Argiano
Brunello di montalcino 2013
 

Attachments

  • 56449E2C-D44A-4539-9EF4-49EE8FE7AAB5.jpeg
    56449E2C-D44A-4539-9EF4-49EE8FE7AAB5.jpeg
    54,7 KB · Visningar: 323

Fredrik L

Medlem
Le Chiuse finns inne igen, men med sex flaskor som kollikrav. Några i Uppsala/Stockholm som vill vara med och dela? Jag hade tänkt mig två flaskor.
 

Skrutt

Medlem
Le Chiuse finns inne igen, men med sex flaskor som kollikrav. Några i Uppsala/Stockholm som vill vara med och dela? Jag hade tänkt mig två flaskor.
Jag vill nog begränsa mig till en enda flaska i så fall. Är inget BdM-fan (till skillnad från barolo) så det känns för blint att köpa flera. Pm:a gärna om det blir aktuellt.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Le Chiuse finns inne igen, men med sex flaskor som kollikrav. Några i Uppsala/Stockholm som vill vara med och dela? Jag hade tänkt mig två flaskor.
Kan tänka mig att falla för grupptrycket och knipa två, jag också.

Jag la en beställning på 6 flaskor i fredags. Var sugen på 2 stycken av dem.
Kommer befinna mig i Stockholm från den 4.e Maj, så om ni är sugna att plocka upp 2 st var så fixar vi det!
 
Toppen